سخنگوی ستاد سازمان برنامه و بودجه از انتقال منابع هدفمندی یارانهها به بودجه عمومی خبر داد و اعلام کرد که این تغییرات با هدف ایجاد ثبات و شفافیت بیشتر در پرداخت یارانهها در بودجه ۱۴۰۴ انجام شده است. او تأکید کرد که مبلغ یارانههای نقدی در سال آینده تغییری نخواهد کرد، اما شناسایی مجدد یارانهبگیران ممکن است ضروری باشد.
مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه، در نشست خبری امروز گفت که منابع و مصارف هدفمندی یارانهها به بودجه عمومی منتقل شده تا از بیثباتی در منابع مالی جلوگیری شود و پرداخت یارانهها بهموقع انجام شود. او افزود که این اقدام با هدف کاهش عدم اطمینان از تأمین منابع لازم و تضمین پرداختها در زمانهای اعلامشده صورت گرفته است.
خانلو تصریح کرد که مبلغ یارانههای نقدی در سال آینده ثابت میماند و تغییری در آن اعمال نخواهد شد. با این حال، بر اساس قانون برنامه هفتم، ممکن است بازبینی و شناسایی مجدد یارانهبگیران توسط وزارت تعاون انجام شود. این فرآیند شامل آزمونهای وسع و معیارهای دیگر خواهد بود و در صورت حذف برخی افراد، منابع آزادشده به سایر یارانهبگیران واجد شرایط تخصیص مییابد.
سخنگوی ستاد بودجه ویژگیهای اصلی بودجه ۱۴۰۴ را بهموقع بودن، شفافیت و یکپارچگی دانست و گفت که در بودجههای گذشته مشکلاتی به دلیل عدم انسجام در مدیریت اجرایی ایجاد شده بود. او تاکید کرد که این مسائل در بودجه جدید رفع شده است و از روز شنبه کمیسیون تلفیق کار خود را آغاز کرده است. همچنین، رئیسجمهور قرار است فردا در مجلس درباره جزئیات این بودجه صحبت کند.
مژگان خانلو؛ به رشد ۲۰ درصدی مستمری کمیته امداد و بهزیستی در سال آینده اشاره کرد و گفت که این افزایش برای حمایت از اقشار آسیبپذیر و بهبود معیشت آنها در نظر گرفته شده است اما با این حال هنوز سوالاتی درباره کافی بودن این افزایش و تاثیر آن بر معیشت خانواده های تحت پوشش وجود دارد.
با توجه به ظرفیتهای قانونی برنامه هفتم، شناسایی مجدد یارانهبگیران ممکن است لازم باشد. این بازبینی به منظور اطمینان از توزیع درست منابع و حمایت از افرادی که واقعاً نیازمند هستند، انجام میشود. هرگونه تغییر در لیست یارانهبگیران با هدف بهبود کارآمدی در تخصیص یارانهها و بازپرداخت به افراد مستحق صورت خواهد گرفت.
به نظر میرسد که این تغییرات نشاندهنده گامهای مؤثری از سوی دولت برای اصلاح ساختار بودجه و افزایش شفافیت در نظام یارانهای کشور است.
، بر اساس آمار و ارقام به دست آمده از لایحه بودجه ۱۴۰۴، منابع سازمان هدفمندی یارانهها ۶۰ همت نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این عدد سال ۱۴۰۳ در سقف منابع هدفمندی یارانهها در این تبصره ۷۵۸.۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۷۹ درصد از کل مصارف، یعنی ۵۹۹.۶ هزار میلیارد تومان برای اهداف حمایتی در نظر گرفته شده بود.
با این وجود سوال اینجا است که با فرض تصویب همه این منابع در مجلس شورای اسلامی این منابع ۶۰ همتی جدید از چه محلی تأمین خواهد شد؟
در لایحه بودجه ۱۴۰۴ تعرفه آب افزایش پیدا کرده است و وزارت نیرو از طریق شرکتهای آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب بها به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب تا الگوی مصرف آب برای مشترکین خانگی و تا ظرفیت قراردادی برای مشترکین غیر خانگی آب مبلغ دو هزار ریال و به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف آب برای مشترکین خانگی و تا ظرفیت قراردادی برای مشترکین غیر خانگی آب مبلغ چهار هزار ریال از مشترکان خانگی و غیر خانگی دریافت و به حساب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.
این در حالیست که بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، وزارت نیرو از طریق شرکتهای آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر نرخ آب بها به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تا دو برابر بیش از الگو، ۱۵ درصد نرخ آببها را افزایش دهد و در مورد مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کردهاند، به ازای هر متر مکعب مازاد ۳۵ درصد نرخ را افزایش و از آنان دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند.
اگرچه در لایحه بودجه ۱۴۰۴ اشارهای به افزایش قیمت تعرفه برق نشده است اما عباس علی آبادی وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگار مهر درباره قیمت برق اظهار کرد: بر اساس قانون مانع زدایی صنعت برق تکلیف شده است که قیمت برق افزایش پیدا کند و مطابق با قانون وزارت نیرو نباید وابسته به بودجه دولتی باشد.
وی ادامه داد: بر اساس قانون مانع زدایی از صنعت برق دولت موظف است دیگر نقشی در تأمین ریالی برق نداشته باشد و مردم باید برق مورد نیاز خود را خریداری کنند به خصوص پر مصرفها که باید برق خود را باید از بازار آزاد و محل تجدید پذیر ها تهیه کنند.
وزیر نیرو خاطر نشان کرد: بر اساس قانون تنها به مصارف برق تا سطح الگو یارانه پرداخت میکند و آن دسته از مشترکانی که مصارف بالایی دارند، یا باید با اقدامات مدیریتی مصرف برق خود را به سطح الگو نزدیک کنند و یا برق مازاد خود را از طریق روشهای جایگزین ماننده ذخیره ساز، مولدهای خورشیدی و بورس انرژی تأمین کنند.