🔥32

بازنشستگان حتما بخوانند | چرا مبلغ متناسب سازی حقوق بازنشستگان برای همه واریز نشد؟

طرح قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری به صورت منظم اجرایی می‌شود اما بازنشستگان کارگری تحت پوشش تامین اجتماعی سه ماه از دریافت ماهانه یک میلیون تومان طرح متناسب‌سازی محروم هستند؛ باید پرسید چرا؟


بازنشستگان

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی از تبعیض در حق بیش از ۴میلیون بازنشسته کارگری انتقاد کرد.

نصرالله دریابیگی، نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته، در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: طرح قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری به صورت منظم اجرایی می‌شود اما بازنشستگان کارگری تحت پوشش تامین اجتماعی سه ماه از دریافت ماهانه یک میلیون تومان طرح متناسب‌سازی محروم هستند؛ باید پرسید چرا؟

دبیراجرایی خانه کارگر مازندران و رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی این استان با اشاره به شعارهای مسئولان در دولت‌های مختلف طی ۴۵ سال گذشته درخصوص رفاه وآسایش کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در این سال‌ها شاهد تبعیض‌های بسیاری در حق بازنشستگان تامین اجتماعی بوده‌ایم به طوری که ۷۰ درصد این عزیزان که عمر شریف خود را صرف اعتلا وخودکفایی کشور کرده‌اند اکنون حداقل مستمری را دریافت می‌کنند.

وی به مشکلات متعدد بازنشستگان درایام پس از فراغت از اشتغال و در سن بازنشستگی اشاره کرد و گفت: صحیح نیست که پیشکسوتان عرصه‌های تولید، در زندگی عادی درجا بزنند و گرفتار فقر و محرومیت شدید شوند.

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی از دولت چهاردهم و وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست به وعده‌های خود در موردِ جامعه کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی جامه عمل بپوشانند.

دریابیگی با بیان اینکه «اندوخته‌های صندوق تامین اجتماعی حاصل یک عمر بیمه‌پردازی کارگران وبازنشستگان است و باید درخدمت رفاه همین گروه از جمعیت کشور باشد» تاکید کرد: دولت و تامین اجتماعی هرچه سریع‌تر معوقات متناسب‌سازی را به حساب کارگران بازنشسته پرداخت نمایند تا هرگونه تبعیض برطرف شده و عدالت برقرار گردد.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

رضا فیضی نژاد با اعلام این خبر اظهار کرد: در صورتیکه سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه نسبت به تهیه و ابلاغ جداول مربوطه اقدام کنند، احکام متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری ظرف ۲۴ساعت و به سرعت قابل صدور است.

وی تاکید کرد: براساس دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری در دولت جدید، این صندوق با جدیت پیگیر دریافت جداول و محاسبه مبلغ متناسب سازی است تا هرچه سریعتر احکام اصلاحی مربوطه را صادر کند.

فیضی نژاد تصریح کرد: طبق ماده ۴ آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری موضوع تصویب نامه شماره ۶۸۹۶۹/ت۶۲۷۷۰هـ مورخ ۱۴۰۳/۵/۱ هیات وزیران، مقرر شده تا سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه بندی بازنشستگان را براساس مبلغ پرداختی توسط شاغلان مشابه و همطراز در پایه، رتیه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه یا سایر عناوین مشابه و با ملاک قرار دادن ۳۰سال سابقه تهیه و به این صندوق ابلاغ کنند.

اولویت‌های دولت چهاردهم در آغاز کار

حاج اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که دولت چهاردهم با توجه به برنامه هفتم توسعه کدام موضوعات و مسایل را اولویت‌بندی خواهد کرد؟ گفت: در شرایط حاضر دولت باید اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در اولویت قرار دهد زیرا مبنای کار دولت عمل به قوانین مصوب است و تاکید رئیس جمهور اجرای برنامه هفتم به عنوان سند بالادستی بوده است لذا آنچه در این زمان مهم است، اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان هم در بخش دولتی و هم در بخش بازنشستگان تامین اجتماعی است.

به گفته وی با توجه به اینکه نیمی از سال گذشته و بازنشستگان منتظرند باید ۴۰ درصد قانون همسان سازی اجرا شود زیرا زمان در حال گذر است و لازم است منابع و فرمت اجرایی آن تهیه شود.

حاج اسماعیلی افزود: مساله بازنشستگان و همسان سازی یک اولویت است و دولت باید جلوی رشد قیمتها را بگیرد و ثبات در بازار ایجاد کند تا مردم امیدوار باشند اگر تا پایان سال حقوقشان را نمی‌شود ترمیم کرد، دستکم قیمت اجناس تغییر نمی کند و ثبات قیمت‌ها را نظاره کنند.

اصلاح نظام پرداخت حقوق و دستمزد

حاج اسماعیلی ضرورت اصلاح نظام پرداخت حقوق و دستمزد را به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های دولت چهاردهم مورد اشاره قرار داد و گفت: اصلاح نظام پرداخت حقوق و دستمزد در هیچ دولتی انجام نشد و بعضا در طول سال‌ها شاهد تخلفاتی هم بودیم لذا در راستای حمایت از عموم حقوق بگیران و اکثر جمعیت کشور باید بحث نظام دستمزد مورد بازنگری قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید تورم را کنترل کنیم تا تولید و اشتغال در کشور شکل بگیرد،‌ افزود: در حال حاضر نخبگان، جوانان و زنان به ویژه فارغ التحصیلان برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید امیدوارند و دولت باید در تعامل با دنیا یک ثبات اقتصادی و سیاسی و امیدواری به آینده را ایجاد و از مهاجرتها جلوگیری کند.

ارائه راهکار منطقی و عملی برای تعامل با دنیا

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم این است که دولت برای ارتباط با دنیا که بر آن تاکید دارد، راهکارهای منطقی و عملی در پیش گیرد. اگر می‌خواهیم تجارت ما تثبیت و فروش نفت تسهیل شود باید در تعامل با دنیا راهکارهای منطقی و عملیاتی ارائه کنیم تا وضعیت بازار کار، تولید و معیشت و رفاه عمومی بهتر شود.

وی افزود: تا این لحظه، جداول مربوط به اجرای قانون که مبنای محاسبه مبلغ متناسب سازی برای هر بازنشسته و همچنین افراد مشمول، از سوی سازمان‌های مذکور، ابلاغ نشده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: با وجود مباحث مربوط به جداول متناسب سازی و منابع مالی مورد نیاز، صندوق بازنشستگی کشوری آمادگی دارد به محض دریافت جداول و تامین منابع مالی به سرعت و ظرف ۲۴ ساعت نسبت به صدور الکترونیک احکام بازنشستگان مشمول اقدام کند

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید