با این ویتامین به جنگ کم خونی بروید

مصرف این ویتامین سبب کاهش کم‌خونی می‌شود.


ویتامین B-۱۲ خطر ابتلا به آنمی پرنیشز که نوعی کم‌خونی است را کاهش می‌دهد.

ویتامین B-۱۲ یک ویتامین محلول در آب است که به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند، موجب حفظ سلامت سلول‌های عصبی می‌شود، از فشار و سنگینی در کمرتان می‌کاهد، درد مزمن کمر را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به آنمی پرنیشز که نوعی کم‌خونی است را کاهش می‌دهد. کم‌خونی پرنیشز وقتی ایجاد می‌شود که بدن نمی‌تواند ویتامین B-۱۲ را از دستگاه گوارش خود به درستی جذب کند.

مقدار توصیه شده روزانه برای دریافت ویتامین ب ۱۲، ۲۰۰۰ میکروگرم روزانه برای بزرگسالان است.

غذاهای غنی از ویتامین ب ۱۲ عبارتند از: شیر، تخم مرغ، ماهی، پنیر و جگر.

نشانه های کمبود ویتامین B12

۱. خستگی مفرط
اگر کمبود ویتامین ب ۱۲ داشته باشید، احتمالاً احساس خستگی خواهید کرد. سلول های بدن شما برای عملکرد صحیح به این ماده نیاز دارند. به این ترتیب، داشتن سطوح ناکافی B12 می تواند تولید طبیعی گلبول های قرمز خون را کاهش دهد، که می تواند تحویل اکسیژن را مختل کند.

به طور خاص، کمبود کوبالامین به همراه فولات در بدن می تواند باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود. این وضعیت منجر به تشکیل گلبول‌های قرمز بزرگ، غیرطبیعی و نابالغ و اختلال در سنتز DNA می‌شود. وقتی بدن شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بافت ها را نداشته باشد، احتمالاً احساس ضعف و خستگی خواهید کرد. بنابراین مهم است بدانید که زمان هایی که احساس خستگی مداوم را تجربه می کنید، ممکن است میزان این ویتامین در بدن شما کاهش پیدا کرده باشد.

۲. پوست رنگ پریده یا زرد
علامت دیگری که می تواند نشان دهنده کمبود این ویتامین باشد، رنگ پریدگی یا زردی پوست است. مانند بیماری به نام کم خونی فقر آهن، کم خونی مرتبط با کمبود ب ۱۲ ممکن است به دلیل کمبود گلبول های قرمز کاملا بالغ و سالم در بدن، پوست شما را رنگ پریده کند.

کاهش سطح B12 همچنین می تواند باعث بیماری به نام یرقان شود که باعث می شود پوست و سفیدی چشم شما رنگ زردی به خود بگیرند. این رنگ به دلیل سطح بالای بیلی روبین در خون ایجاد می شود. بیلی روبین یک محصول زائد در بدن است که وقتی بدن شما گلبول های قرمز را تجزیه می کند، ایجاد می شود.

۳. سردرد و میگرن
کاهش سطح این ویتامین می تواند منجر به عوارض عصبی از جمله سردردهای مداوم شود. در واقع، سردرد یکی از شایع ترین علائم گزارش شده مربوط به کمبود B12 در بزرگسالان و کودکان است. برخی از مطالعات نشان داده اند که افرادی که اغلب انواع خاصی از سردردها را تجربه می کنند، به احتمال زیاد سطح ب۱۲ پایینی دارند.

یک مطالعه در سال 2019 با 140 نفر که نیمی از آنها میگرن را تجربه کردند، نشان داد که سطح کوبالامین خون در شرکت کنندگان مبتلا به میگرن در مقایسه با شرکت کنندگان بدون سابقه میگرن به طور قابل توجهی کمتر بود. این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که بالاترین سطح B12 را داشتند در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که پایین‌ترین سطح ب۱۲ را داشتند، 80 درصد کمتر در معرض ابتلا به میگرن بودند. البته همچنان تحقیقات متخصصین در خصوص بررسی این موضوع که آیا درمان با B12 ممکن است علائم سردرد میگرنی را در برخی افراد بهبود بخشد، ادامه دارد.

۴. افسردگی و تغییرات خلقی
عملکرد صحیح سیستم عصبی مرکزی شما تا حد زیادی به وجود ویتامین ب ۱۲ در بدن وابستگی دارد. بطوریکه کمبود این ماده مغذی می تواند بر سلامت روان شما تاثیر بگذارد. به طور خاص، کمبود ب۱۲ با خطر بیشتر ابتلا به افسردگی مرتبط است داشتن سطوح پایین B12 می تواند باعث افزایش سطح اسید آمینه حاوی گوگرد به نام هموسیستئین شود.

بطوری که ممکن است با افزایش استرس اکسیداتیو، آسیب DNA و مرگ سلولی در بدن، موجب بروز علائم افسردگی و تغییرات خلقی در فرد شود. یک مطالعه در سال 2020 بر روی 132 کودک و نوجوان، 89 نفر مبتلا به افسردگی و 43 نفر بدون افسردگی، نشان داد که شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی در مقایسه با افراد بدون افسردگی، سطح کوبالامین کمتر و سطوح بالاتری از هموسیستئین داشتند.

علاوه بر علائم افسردگی، سطوح پایین یا کمبود B12 ممکن است منجر به سایر شرایط روانی، از جمله روان پریشی و اختلالات خلقی شود.

۵. مشکلات گوارشی
اسهال، حالت تهوع، یبوست، نفخ، گاز و سایر علائم گوارشی که وابسته به کاهش سطح این ترکیب در بدن است می تواند متفاوت باشد. این مسائل می تواند هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. البته به خاطر داشته باشید که بسیاری از این علائم غیراختصاصی هستند و می توانند ناشی از عوامل خارجی یا بیماری های دیگری نیز باشند.

به عنوان مثال، عدم تحمل غذایی، داروها و عفونت ها همگی می توانند منجر به اسهال شوند. بنابراین مشکلات گوارشی می توانند از علائم تکمیلی کاهش سطح این ویتامین در بدن باشند و در کنار سایر علائم تشخیصی کاربرد داشته باشند.

۶. مشکل در تمرکز و اختلال ذهنی
از آنجایی که کمبود ب۱۲ بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر منفی می‌گذارد، افراد با سطح پایین یا کمبود کوبالامین ممکن است احساس مه‌ آلودگی مغزی داشته باشند و در تمرکز و تکمیل وظایف خود با مشکل مواجه گردند.

افراد مسن به ویژه در معرض خطر این عوارض جانبی هستند زیرا خطر کمبود B12 با افزایش سن افزایش می یابد. در واقع، بسیاری از مطالعات سطوح پایین B12 را با بدتر شدن عملکرد ذهنی در بزرگسالان مسن‌تر مرتبط کرده‌اند. خوشبختانه، مطالعات نشان می دهد که اختلالات ذهنی مربوط به سطوح پایین B12 می تواند با درمان و تقویت بدن بهبود یابد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 در این خصوص انجام شد و در آن 202 نفر با اختلالات ذهنی خفیف و سطوح پایین کوبالامین و سطوح هموسیستئین بالا، مورد آزمایش قرار گرفتند. در این تحقیق این افراد را به مدت ۳ ماه تحت درمان جایگزین تامین ویتامین ب۱۲ قرار دادند. با گذشت ۳ ماه دیده شد که ۸۴٪ شرکت کنندگان در این تحقیق بهبودی قابل توجهی پیدا کردند و علائمی نظیر تمرکز ضعیف، کاهش حافظه و فراموشی را همانند قبل از خود نشان نمی دهند.

۷. درد و التهاب دهان و زبان
گلوسیت یک اصطلاح پزشکی است که به زبان ملتهب، قرمز و دردناک اشاره دارد. این عارضه می تواند ناشی از کمبود سطح ویتامین B12 در بدن باشد. در افراد مبتلا به فقر ویتامین ب ۱۲، گلوسیت می تواند همراه با استوماتیت ظاهر شود که با زخم و التهاب در دهان مشخص می شود.

اگرچه گلوسیت و استوماتیت در افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود کوبالامین شایع است، اما می توانند بدون کم خونی نیز رخ دهند و می توانند نشانه ای از کمبود اولیه B12 باشند. همانطور که گفته شد، گلوسیت همچنین می تواند ناشی از کمبود سایر مواد مغذی مانند فولات، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین (B3) در بدن نیز بروز پیدا کند.

۸. پارستزی در دست و پا (سوزن سوزن شدن)
پارستزی یک اصطلاح پزشکی است که به احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در نواحی خاصی از بدن مانند دست ها و پاها اشاره دارد. بسیاری از بزرگسالان و کودکانی که کمبود کوبالامین دارند، پارستزی را گزارش می‌کنند. متاسفانه، این علامت کمبود ب۱۲ با علائم مربوط به نوروپاتی دیابتی همپوشانی دارد.

آسیب عصبی ناشی از قند خون بالا که می تواند باعث درد و بی حسی در اندام ها شود نیز بسیار شبیه به پارستزی ناشی از کاهش سطح ویتامین ب۱۲ در بدن افراد است. افراد مبتلا به دیابت که متفورمین مصرف می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود B12 هستند.

زیرا این دارو می تواند جذب ویتامین B12 را در بدن کاهش دهد. بنابراین، کمبود این ویتامین می تواند به اشتباه به عنوان نوروپاتی محیطی در افراد مبتلا به دیابت تشخیص داده شود. در نتیجه، بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند افرادی که به طور منظم متفورمین مصرف می کنند، از نظر کمبود ویتامین ب۱۲ نیز غربالگری شوند.

۹. توقف در کاهش وزن (استپ وزنی)
بسیاری از افراد به دلیل تاثیر ویتامین ب ۱۲ در سوخت و ساز و همچنین ضروری بودن این ویتامین در عملکرد تیروئید، آن را با لاغری مرتبط می‌ دانند. اما شاید بتوان گفت هنوز دلیل قطعی برای ارتباط ویتامین B12 و لاغری به دست نیامده است.

امروزه روشی با نام تزریق لیپوتروپیک B12 مرسوم شده است که روی سوخت و ساز چربی‌ها و همچنین تجزیه چربی‌ها در کبد چرب تاثیر می‌گذارد. این تزریق شامل ویتامین ب ۱۲، اینوزیتول کولین و متیونین است. اما با این وجود نمی‌توان مدرک مورد اعتماد برای تایید این روش پیدا کرد، در حالی‌که بسیاری از افراد ادعا می‌کنند این روش برای آن‌ها موثر بوده است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید