تا کی می‌توانیم ارز اربعین بگیریم؟ + ثبت‌نام ارز اربعین

فروش ارز اربعین به زائران که از ۸ مرداد ماه شروع شده تا روز شنبه سوم شهریورماه ادامه دارد.


اربعین

فروش ارز اربعین به زائران که از ۸ مرداد ماه شروع شده تا روز شنبه سوم شهریورماه از طریق ۷ بانک عامل معرفی شده از سوی بانک مرکزی ادامه دارد.

زائران اربعین هم که به صورت هوایی قصد سفر به عراق را دارند، می‌توانند علاوه بر ۲۰۰ هزار دینار ارز اربعین، ۵۰۰ دلار ارز مسافرتی خود را هم از دستگاه‌های خودپرداز مستقر در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بدون معطلی دریافت کنند.

ثبت نام ارز اربعین

از جمله سوالاتی که زائران اربعین حسینی با آن مواجه هستند، چگونگی دریافت ارز تخصیص داده شده برای این سفر است. نحوه دریافت مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق که برای زائران عتبات عالیات و حضور در راهپیمایی بزرگ اربعینی تخصیص یافته و ممکن است برخی با این تصور که تنها راه دریافتش مراجعه حضوری به بانک هاست، از دریافتش صرف نظر نمایند.

احتمالا بخشی از افراد شاغل و کارمندان که فرصت چندانی برای مراجعه به بانک و انجام روند اداری دریافت ارز اربعین را ندارند، در دسته انصراف دهندگان از دریافت این ارز قرار می‌گیرند و ترجیح خواهند داد که ارز مورد نیاز برای انجام این سفر زیارتی را از بازار آزاد نمایند. روشی که آفت‌ها و اشکالاتی به دنبال دارد.

آیا تنها راه ثبت نام و دریافت ارز اربعین، مراجعه حضوری به بانک است؟

پاسخ این سوال یک کلمه است: خیر! دریافت سهمیه ۲۰۰ هزار دینار عراقی به قیمت دولتی، با استفاده از چند روش به صورت آنلاین هم ممکن است. بیایید با هم روش‌های دریافت آنلاین ارز اربعین ۱۴۰۳ را مرور کنیم.

قبل از خرید ارز اربعین باید در «سامانه سماح» ثبت‌نام کنید. اگر با سامانه سماح یا نحوه ثبت نام در آن آشنایی ندارید، به اینجا بروید.

آن گونه که اعلام کرده‌اند، ۷ بانک عامل برای عرضه این ارز زیارتی انتخاب شده که به ترتیب حروف الفبا عبارتند از بانک‌های «پارسیان»، «پست بانک»، «تجارت»، «سپه»، «صادرات»، «ملت» و «ملی». بانک‌هایی که علاوه بر فروش حضوری ارز اربعین، اقدام به تخصیص و فروش آنلاین ارز اربعین هم می‌کنند:

نحوه خرید آنلاین ارز اربعین از بانک ملی و پست بانک

برای خرید آنلاین ارز اربعین از دو بانک ملی و پست بانک، باید از پیام‌رسان «بله» استفاده کنید؛ از همان اپلیکیشنی که بانک ملی ساخته و عرضه کرده است و با مراجعه به صفحه (تب) «خدمات» در آن و از طریق انتخاب گزینه «ارز اربعین»، می‌توانید این ارز مسافرتی و زیارتی را خریداری کنید.

شرایط دریافت ارز اربعین

شرایط دریافت ارز اربعین، پرسش اکثر افرادی است که قصد دارند، در ایام اربعین، به عراق، سفر کنند. لذا در این تیتر از مقاله دینا، شرایط دریافت دینار دولتی برای سفر به عراق در بازه زمانی اربعین، بررسی شده است. این شرایط، عبارتند از:

ثبت نام در سامانه سماح و تکمیل اطلاعات مربوط به تاریخ رفت و برگشت، نوع وسیله نقلیه جهت عزیمت تا مرز، مرز خروجی و مرز ورودی، شماره گذرنامه، تاریخ انقضای گذرنامه، کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراه

خرید بیمه نامه اربعین از طریق سامانه سماح ثبت نام اربعین ۱۴۰۳​

دریافت کد رهگیری ثبت نام در سامانه سماح (بنابر اعلام بانک مرکزی، امکان عرضه ارز دینار اربعین بدون ارائه کد سماح برای زائران در صورت تصمیم‌ گیری ستاد اربعین و موافقت این ستاد وجود دارد.)

داشتن گذرنامه معتبر برای خروج از مرز

برخورداری از شرط سنی لازم (افراد بالای پنج سال یعنی متولدین پیش از ۱۳۹۸/۰۶/۰۱)

زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی را ارائه نمایند.

برخورداری از مدارک لازم

شایان ذکر است، به هر زائر متقاضی، به میزان ۲۰۰ هزار دینار، ارز دولتی اربعین، تعلق خواهد گرفت و متقاضیان ارز بیشتر می توانند، از بازار آزاد نیز اقدام به خرید دینار (با نرخ آزاد) نمایند. در ادامه، مدارک لازم برای ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بازه زمانی فروش ارز اربعین به زائرین از تاریخ ۷ مرداد ماه تا پایان روز ۳ شهریورماه ۱۴۰۳ می باشد.

مدارک لازم برای گرفتن ارز اربعین

ازجمله شرایط دریافت دینار دولتی عراق یا ارز کربلا، برخورداری از مدارک لازم است. با توجه به اهمیت این موضوع، مدارک لازم برای گرفتن ارز اربعین، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، مورد بررسی و توضیح قرار خواهد گرفت. این مدارک، عبارتند از:
مدارک مثبت ثبت نام در سامانه سماح

گذرنامه (برگه تردد اربعین) معتبر یا گذرنامه زیارتی

سیم کارت به نام متقاضی و در خصوص اعضای خانواده، سیم کارت به نام سرپرست خانوار

مدارک هویتی که شامل کارت ملی و شناسنامه است. البته، در خصوص اعضای خانوار، سرپرست خانوار باید، کارت ملی و شناسنامه خود و کارت ملی اعضای خانوار را ارائه دهد. در ادامه، نحوه ثبت نام دینار دولتی برای اربعین ۱۴۰۳، بررسی خواهد شد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید