سخنگوی دولت اعلام کرد: آییننامه همسانسازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد و این یعنی باید از امسال به مدت سه سال حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق شاغلان برسد. به گزارش خراسان، علی بهادریجهرمی سخنگوی دولت از ابلاغ آییننامه همسانسازی حقوق بازنشستگان خبر داد و در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آییننامه همسانسازی حقوق بازنشستگان عزیز ابلاغ شد؛ بر مبنای این آییننامه، مبلغی بهعنوان علیالحساب برای بازنشستگان واریز خواهد شد.
تعیین میزان دقیق افزایش حقوق برای هر بازنشسته، پساز نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید صورت میگیرد.» بنابراین گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی علنی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (یک) ماده ۲۹ این لایحه درباره همسانسازی حقوق بازنشستگان موافقت کردند. در بند الحاقی یک ماده ۲۹ این لایحه آمده است: بهمنظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسبسازی حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق و فوقالعادههای مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را بهعمل آورد.
این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل 40درصد و در سالهای دوم و سوم هر کدام 30درصد مابهالتفاوت تا 90درصد یادشده خواهد بود. آییننامه اجرایی این بند به تصویب هیئت وزیران میرسد.
در پی اعلام نظر داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تصویب آییننامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان، وی اعلام کرد: در روزهای آینده مبلغی به صورت علیالحساب به بازنشستگان پرداخت میشود تا پس از صدور احکام، تسویه قطعی انجام شود. حال این پرسش از سوی کارشناسان مطرح شده است که آیا اقدام دولت شامل بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز خواهد شد یا صرفا بازنشستگان کشوری و لشگری را پوشش میدهد؟
در پاسخ به این سوال علی بابایی کارنامی (نماینده مردم ساری و رئیس فراکسیون کارگری مجلس) اظهار کرد: اقدام اخیر سازمان برنامه و بودجه مبنی بر واریز علی الحساب مبالغی از همسان سازی حقوق بازنشستگان، مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان دولت و همچنین بازنشستگان لشگری است و ربطی به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ندارد.
وی افزود: اساسا اقدامات سازمان برنامه و بودجه بودجه مربوط به نیروهای حقوق بگیر خود دولت است و ربطی به سازمان تامین اجتماعی که منابع خود را دارد، نخواهد داشت.
بابایی کارنامی با بیان اینکه «متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز امسال انجام خواهد شد و دولت متعهد به آن است» افزود: از آغاز برنامه هفتم توسعه باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان کارگری امسال انجام شود و فرمول اجرای آن نیز مشابه فرمول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری است. مبالغ این متناسب سازی نیز توسط خود سازمان تامین اجتماعی باید پرداخت شود.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد: منابع لازم برای این اقدام بیشتر از ناحیه رد دیون دولت به تامین اجتماعی است و بدین منظور، همین امسال سهامهای درنظر گرفته شده برای رد دیون امسال سازمان، با انتقال سهام باید انجام شود و این اقدام باید همزمان با پرداخت دیون سایر صندوقها باشد. وظیفه اجرایی پرداخت نیز پس از این اقدام، باخود سازمان تامین اجتماعی است.
تازمانی که آیین نامه تنظیم وابلاغ نشود، تمامی محاسبات افراد حدس وگمان است وبه احتمال زیاد ملاک محاسبه میانگین حقوق مشمول کسور شاغل مشابه در هر طبقه / گروه در هر دستگاه ملاک عمل قرارخواهد گرفت.
فرض کنیم بازنشسته مدیر مدرسه باطبقه 12 و گروه 16 شاغل مشابه اش به صورت میانگین حکم همکار شاغل فوق باشد. در اینصورت 90 درصد حقوق مشمول کسور شاغل فوق به شرح ذیل خواهد بود.
جمع حکم = 261656457
کسر می شودعایله و اولاد و مناطق کمتر توسعه یافته جمعابه مبلغ =36159101
حقوق مشمول کسورحکم فوق = 225497356
90 درصد حقوق مشمول کسور فوق= 202947620 می باشد.
حکم بازنشسته مدیر قبل از1400 با سی سال سابقه و گروه 16 یا طبقه 12 درحال حاضر مساوی 152011792 می باشد.
تفاوت حقوق بازنشسته باشاغل فوق مساوی :
202947620 منهای 152011792 میباشد که حاصل 50935828 ریال می باشد.
40 درصد تفاوت حقوق مشمول کسور شاغل با بازنشسته فوق مساوی با 20374431 ریال است.
بنابراین ملاک کل حکم شاغل نیست.
قاسمی کارشناس سابق امور اداری
همانطور که قبلاً نیز مورد اشاره قرار دادهام هر فرد در زمان بازنشستگی از مستمری برخوردار میگردد که حاصل متوسط حقوق و دستمزد مشمول بیمهپردازی در ۲۴ ماه آخر بیمهپردازی منتهی به بازنشستگیاش میباشد.
اثر این میانگینگیری که رابطه مستقیمی با درصدهای افزایشی حقوق ۲۴ ماه آخر بیمهپردازی وی و نیز ماه و سال بازنشستگی وی دارد؛ کاملاً محسوس و قابل ملاحظه است. بطوریکه مستمری برقراری وی که بر اساس ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی بدست میآید از حقوق زمان اشتغال به کار وی کاهشی را بدست میدهد که در جداول ذیل مقادیر این کاهش و در نمودار این تغییرات در سنوات مختلف قابل را ارائه مینمایند.
توجه شود که مقدار این کاهش بسته به سال و ماه بازنشستگی در بین مستمریبگیران متفاوت و متغیّر میباشد. و نمیتوان برای همه افراد یک مقدار ثابت را تبیین و با بکار گرفت !
به عنوان مثال برای فرد بازنشسته اسفند ماه سال ۱۳۹۰ میتوان مستمری بازنشستگی وی را ۹۱٪ حقوق اشتغالش منظور نمود در حالیکه برای فرد بازنشسته نظیر وی در فروردین ماه ۱۴۰۱ این نسبت به ۵۷٪ تغییر مینماید !!!
لذا این دو فرد نظیر از لحاظ بیمهپردازی ( دارای سنوات یکسان بیمهپردازی و ضریب یکسان بیمهپردازی ) دارای دو ضریب مستمری برقراری متفاوتی خواهند بود که به مقدار ( ۵۷/۹۱ ) یعنی ۶۰٪ با هم متفاوت میباشند.
1) این تفاوت عمیق ما را به چند نکته مهم یاداوری مینماید و آن اینکه ضریب مستمری برقراری با تعریف مزبور ( مقدار مستمری برقراری به حداقل حقوق زمان برقراری ) از ویژگی مطلوب برای احتساب آن به عنوان شاخص مورد نظر در بند ط ماده ۹ قانون ساختار جامع نظام تامین اجتماعی برخوردار نمیباشد و نمیتواند به عنوان قاعده عدالت برای تعیین تناسب صحیح میزان مشارکت افراد عضو و تحت پوشش صندوقهای بیمهای محسوب گردد و بنابراین استفاده از این پارامتر با تعریف مذکور برای متناسبسازی مورد اشاره این بند قانون به منزله تناسب بخشیدن ارائه تعهدات بیمهای سازمان تامین اجتماعی در مقابل اعضای تحت پوشش صندوق دارای خلل میباشد.
2) این تفاوت در ضریب مستمری برقراری افراد همتراز حاکی از آن است که هیچگاه نمیتوان این شاخص بازنشستگی را نیز برابر با شاخص شاغل همتراز معادل پنداشت و لذا ۹۰٪ این شاخص نمیتواند به عنوان ۹۰٪ شاغل همتراز برابر محسوب گردد.
3) برای دست یافتن به ضریب مستمری برقراری که هم آثار این کاهش متفاوت و وابسته به زمان برقراری برای بکارگیری صحیح در متناسبسازی را خنثی نماید و هم آنکه با شاخص ذیربط فرد همتراز معادل نماید؛ لازم است تغییری در تعریف و محاسبه ضریب مستمری برقراری ایجاد نمود !
بدین منظور با تغییر در تبیین مخرج کسر محاسبه ضریب مستمری به این مشکل فائق خواهیم آمد و عامل کاهش ناشی از میانگینگیری دو ساله که در صورت کسر مزبور ( مستمری برقراری ) به صورت نهانی حضور دارد در مخرج کسر هم نموده تا صورت و مخرج کسر اثر کاهشی یکسانی تجربه نموده و این معایب را از نحوه محاسبه ضریب بزداید.
تعریف جدید ضریب مستمری برقراری = مستمری زمان برقراری تقسیم بر متوسط حداقل حقوق زمان برقراری
متوسط حداقل حقوق زمان برقراری ( مطابق تبصره ماده ۷۷ ) برابر است با مجموع حداقل حقوق ۲۴ ماه آخر بیمهپردازی تقسیم بر ۲۴
با لحاظ این تغییر در نحوه احتساب ضریب مستمری به دو نکته مورد اشاره میرسیم که هم ضریب مستمری برقراری دیگر وابسته به سال و ماه برقراری نداشته و برای افراد همتراز واقعی به یک مقدار واحد خواهد بود و هم آنکه ضریب مزبور اکنون با شاخص فرد شاغل همتراز برابری خواهد داشت.
محسن اردکانیان بازنشسته تامین اجتماعی
غلامرضا
کار نیکو کردن از پرکردن است🙆♂️🙆♂️