مهرداد لاهوتی در پاسخ به این سوال که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ تصمیمی برای افزایش نرخ بنزین نگرفته است آیا مجلس هم با عدم افزایش نرخ بنزین برای سال آینده موافقت خواهد کرد یا برنامهای برای افزایش نرخ بنزین در دستور کار دارد؟ اظهار داشت: موضوع کاملا روشن است امسال برای واردات بنزین ۹۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما برای سال آینده واردات بنزین را ۶۵ هزار میلیارد تومان پیشبینی کرده است. معنای این تغییر اعداد شفاف و روشن است که دولت به احتمال زیاد میخواهد نرخ بنزین را در سال آینده افزایش دهد.
وی با بیان اینکه در شرایطی که برای امسال ۹۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده دولت در شرایط عادی برای سال آینده باید این عدد را تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش میداد، تاکید کرد: میدانیم که امکان صرفهجویی بنزین وجود ندارد و خودروهای موجود در کشورمان هم تغییری نکردهاند که با کیفیت خودروها، مصرف بنزین کاهش پیدا کند. تغییری هم در مصرف بنزین و وضعیت حمل و نقل عمومی ایجاد نمیشود و انتظار صرفهجویی و کاهش مصرف نباید داشته باشیم، بنابراین راه دوم افزایش قیمت بنزین است.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه در جلسه اخیر کیمسیون تلفیق آقای پاکنژاد وزیر نفت، شفاف و روشن به نمایندگان مجلس اعلام کرد که گزینههایی برای نحوه افزایش قیمت بنزین در جلسه سرا قوا مطرح کردیم، گفت: اینجا باید بگویم که گویا مجلس بیهویت شده است. نمایندگان مجلس نمایندگان مردم هستند و این تصمیم افزایش قیمت بنزین هم درباره مردم است اما تصمیمات در این باره، جای دیگری گرفته میشود و ۸۰ درصد اختیارات در این باره را جای دیگر بردهاند و مردم هم از تعیین تکلیف قیمت بنزین بیاطلاع هستند.
لاهوتی ادامه داد: وزیر نفت در جلسهای به نمایندگان گفت که دنبال راهکاری هستیم که راهی برای افزایش نرخ بنزین پیدا کنیم، با این وجود چرا به مردم باید دروغ بگوییم؟ واقعیت موضوع این است که دولت به دنبال راهی برای افزایش قیمت بنزین است.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ما هم نمیخواهیم دروغ بگوییم و بلوف بزنیم اگر مجلس همین ۶۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دولت در لایحه بودجه برای واردات بنزین را تایید کند، در واقع افزایش قیمت بنزین را تایید کردهایم. اما راهکاری که مجلس میتواند برای افزایش بودجه واردات بنزین در نظر بگیرد این است که هزینههای بی حساب و کتاب و وحشتناک بخشهای دیگر مانند بودجههای فرهنگی را کاهش دهد و در نهایت عدد ۶۵ هزار میلیارد تومان را به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسانیم.
وی گفت: باید توجه داشت دولت درباره افزایش نرخ بنزین اختیار دارد اما اگر مجلس بودجه ۶۵ هزار میلیارد تومانی واردات بنزین را تایید کند یعنی تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین را تایید کرده است. اما اگر مجلس عدد ۶۵ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین را رد کند و عدد را افزایش دهد یعنی با افزایش نرخ بنزین در سال آینده مخالف است.
اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با صدور اطلاعیهای سخنان یکی از نمایندگان مجلس درباره اظهارنظر وزیر نفت پیرامون افزایش قیمت بنزین را تکذیب و تصریح کرد: نقل قول منتشر شده به نام وزیر نفت صحیح نیست و اساساً موضوع تعیین قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین در زمره سیاستگذاریهای بالادستی است و در این زمینه وزارت نفت فقط مجری تصمیمهای ابلاغی دولت و مجلس محترم خواهد بود.
بدیهی است نقل اظهارات نادرست در مورد افزایش قیمت بنزین و یافتن راهکارهایی برای اجرای آن و انتساب این سخنان به وزیر نفت فاقد اصالت بوده و تکذیب میشود.
روزنامه هم میهن نوشت: سه ماه از روی کار آمدن دولت گذشته است و بد نیست یک ارزیابی سریع نسبت به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد در این سه ماه داشته باشیم.
اینکه تغییر افراد به شکل کُند و بطئی صورت میگیرد و البته این امر مزایا و معایب خود را دارد و حفظ برخی افراد از دولت گذشته مزایا و معایب خود را دارد اما اینها را نمیتوان دستاورد تلقی کرد. افراد جابهجا میشوند تا تصمیمات بهتر و سیاستهای بهتری را اتخاذ کنند. بنابراین بهتر است به جای تمرکز بر جابهجایی افراد بر تغییر یا اصلاح تصمیمات تمرکز کنیم.
در عین حال باید توجه داشت که دولت در یک برهه بسیار پرتنش کار خود را شروع کرد. دولت پزشکیان فردای روز تحلیف با ترور شهید هنیه روبهرو شد و بعد از آن نیز تنشهای منطقه تشدید شد. بنابراین شرایط محیطی نیز اصلاً مساعد نبوده است.
اگر بخواهیم وارد تغییر سیاستهای کلان شویم هنوز تغییرات بزرگی را شاهد نبودیم. در سمت سیاست مالی هیچ تغییر یا تحولی رخ نداده و این دولت نیز مثل دولت قبل درگیر کمبود منابع است و فشار اجتماعی برای رشد دستمزد (پرستاران، بازنشستگان و…)، دولت را به استقراض از صندوق توسعه ملی کشانده است. سیاست پولی کماکان بدون تغییر یا بهبود تداوم دارد. کاهش نرخ تورم نیز عموماً محصول سیاستهای پولی است که در یک سالونیم گذشته استمرار داشته و امر جدیدی نیست.
در مورد سیاست انرژی نیز هیچ تغییر جدی را شاهد نیستیم. اگرچه تصمیماتی مثلاً در مورد اقبال از انرژیهای خورشیدی گرفته شده ولی هنوز هیچ اقدام اجرایی که روی زمین اجرا شده باشد را شاهد نیستیم.
وزارت نفت به دنبال تهاتر گاز با ترکمنستان است تا ناترازی مصرف گاز زمستان را کم کند اما هنوز مشخص نیست که آیا به ثمررسیده است یا نه؟ هنوز وزارت نفت از ورود به اصلاح قیمت حاملهای انرژی پرهیز دارد و هنوز نمیداند که هرگونه اقدام بدون اصلاح قیمت انرژی نافرجام است.
دولت فرصت طلایی تابستان برای افزایش قیمت بنزین (دستکم نرخ آزاد) و گازوئیل را از دست داد و اینک که به انتخابات آمریکا نزدیک میشویم اقتصاد آسیبپذیرتر است. تهدیدات اسرائیل برای ضربه زدن به مراکز انرژی هم نگرانی نسبت به این بخش را تشدید کرده است.
در بخش صنعت هیچ علامتی از تغییر رویکرد دیده نمیشود و قیمتگذاری دستوری کماکان برقرار است. در حوزه رفاه نیز اگرچه معلولان دوباره مورد توجه قرار گرفتند اما این امر را نمیتوان یک تغییر بزرگ در سیاست رفاهی تلقی کرد. هنوز قوانین بازنشستگی و آئیننامههای آن اصلاح نشدهاند و کماکان بحران صندوقهای بازنشستگی رو به افزایش است. تنها تغییر قابل قبول حرکت نرخ دولتی ارز به سمت نرخ بازار آزاد است. این شکاف، نهتنها مفاسدی به دنبال داشت بلکه بازار ارز را نیز دچار اختلال کرده بود و شکر خدا این امر در حال اصلاح است.
رویکرد آقای پزشکیان مبنی بر شنیدن صدای مردم از یک سو و هماهنگی با حاکمیت و شعار وفاق از سوی دیگر، فرصت بینظیری را برای شروع برخی تغییرات ایجاد کرده است.
این پنجره فرصت اگر با اقدام همراه نشود بسته خواهد شد و سیل وقایع فرصتهای موجود را از بین میبرد و امید ایجادشده ناامید میگردد کمااینکه شور ایجادشده پس از روی کار آمدن آقای پزشکیان پس از گذشت سه ماه کمتر شده و باید شعارها را با عملها همراه کرد تا دستاوردها ظاهر شود و امیدها ناامید نشود و از یک آرزو به یک خوشبینی تبدیل شود.