🔥16

تغییر سقف خلافی توقیف خودرو ۱۴۰۳ | رانندگان حتما بخوانند

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: با توجه به افزایش جرائم رانندگی سقف خلافی که منجر به توقیف خودرو می‌شود از ۲ تومن به ۵ میلیون تومان رسید.


خودرو

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: با توجه به افزایش جرائم رانندگی سقف خلافی که منجر به توقیف خودرو می‌شود از ۲ تومن به ۵ میلیون تومان رسید.

وی افزود: در گذشته مبلغی که باعث توقیف خودرو می‌شد رقم ۲ میلیون تومان بود که در زمان کرونا این رقم موقتا به ۳ میلیون تومان رسید.

رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: در نتیجه اگر خودرویی رقم جریمه‌اش به ۵ میلیون تومان برسد منجر به شکایت پلیس و در نهایت توقیف و انتقال به پارکینگ این خودرو می‌شود.

بر اساس این خبر جرائم رانندگی از ۲۳ تیرماه با درخواست پلیس راهور و تصویب دولت افزایش یافته است و اگر خودرویی مرتکب تخلف شود با اعداد و ارقام جدید جریمه می‌شود.

توقیف خودرو چند روز طول میکشد؟

گاهی ممکن است خودروی شما به دلایل مختلفی توسط پلیس توقیف و به پارکینگ منتقل شود. در این شرایط باید برای رفع توقیف و ترخیص خودرو از پارکینگِ پلیس اقدام کنید. بسیاری از افراد درباره مدت توقیف خودرو در پارکینگ و شرایط ترخیص آن اطلاعات کافی ندارند. اگر شما هم درباره مدت زمان ترخیض خودرو از پارکینگ سؤال‌هایی در ذهن دارید، پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید تا به جواب سؤال‌تان برسید.

منظور از توقیف خودرو چیست و چه انواعی دارد؟

دلایل بسیاری برای توقیف خودرو توسط پلیس وجود دارند. دلایلی مانند تخلفات رانندگی یا شکایت افراد از یکدیگر. به‌طور‌کلی توقیف خودرو به دو شیوه متفاوت انجام می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

توقیف قانونی خودرو

توقیف قانونی خودرو ابزاریست برای اعمال فشار بر شخصی که مدیونِ یک شخص دیگر است. در این روش فرد مدیون نمی‌تواند خودروی توقیف شده خود را بفروشد یا به دیگری انتقال بدهد. معمولا در شرایطی که فردی به دلایلی نظیر پرداخت ‌نکردن مهریه، چک برگشتی یا سفته مدیون دیگری شود، قانون اقدام به توقیف قانونی خودرو خواهد کرد. با اعمال این فشار، شخص مدیون با سرعت بیشتری برای پرداخت بدهی اقدام خواهد کرد.

توقیف فیزیکی خودرو

بعد از توقیف فیزیکی خودرو، فرد علاوه‌بر اینکه توانایی فروش و انتقال خودروی خود را از دست می‌دهد، امکان هرگونه دخل‌و‌تصرف و استفاده از وسیله‌نقلیه را هم از دست خواهد داد. به‌این‌منظور، دادگاه پس از صدور حکم توقیف، یک کارشناس خبره را برای ارزش‌گذاری و ضبط ماشین به محل اعزام می‌کند. نکته مهم این است که در‌ صورت امتناع فرد مدیون از پرداخت بدهی، دادگاه توانایی مصادره‌ کردن خودرو و پرداخت طلب شخص از این طریق را خواهد داشت. در توقیف فیزیکی، معمولا خودروها را در پارکینگ‌های پلیس نگهداری می‌کنند تا شخص مورد نظر بدهی خود را پرداخت کند.

انتقال وسیله‌نقلیه توقیفی به پارکینگ

چه دلایلی باعث توقیف خودرو می‌شوند؟

دلایل بسیاری می‌توانند باعث توقیف خودرو و ارسال آن به پارکینگ‌های پلیس باشند. پیشنهاد می‌کنیم این موارد را با دقت مطالعه کنید، تا بعدها دچار گرفتاری‌ها و هزینه‌های مربوط به ترخیص خودرو از پارکینگ نشوید. بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مواردی که باعث توقیف ماشین می‌شوند، شامل موارد مصرح قانونی و البته تصادفات منجر به مجروحیت یا مرگ‌اند. دلایلی مانند نداشتن بیمه معتبر یا معاینه فنی خودرو، تصادف منجر به مرگ، پرداخت‌نکردن جریمه‌ها و دلایلی دیگر که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مأموران راهنمایی‌و‌رانندگی با توجه به این قوانین و آئین‌نامه‌ها برای توقیف وسیله ‌نقلیه و انتقال آن به پارکینگ اقدام خواهند کرد.

تصادف منجر به مجروحیت یا فوت، یکی از دلایل اصلی توقیف ماشین

طبق قانون، در تصادفاتی که منجر‌ به فوت یک شخص یا جراحت می‌شوند،‌ باید هر دو خودروی فرد زیان‌ دیده و مقصر توقیف شده و به پارکینگ‌های مخصوص پلیس منتقل شوند. مدت توقیف خودرو در پارکینگ به شرایط و اقدامات قانونیِ پس از تصادف بستگی خواهد داشت.

اگر راننده هم‌زمان دو تخلف انجام دهد خودرو توقیف خواهد شد

رانندگان گرامی در جریان باشید که اگر هم‌زمان دو تخلف را با هم مرتکب شوید، به احتمال فراوان خودروی شما توقیف و به پارکینگ منتقل خواهد شد. مدت توقیف خودرو در پارکینگ در این شرایط به نوع تخلف‌ها بستگی خواهد داشت.

استفاده از پلاک مخدوش یا غیر مجاز

رانندگی با خودرویی که پلاک ندارد یا پلاک آن به عمد مخدوش شده ‌است، باعث توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ می‌شود. رفع توقیف خودرو در این شرایط فقط با تعویض پلاک مخدوش شده امکان‌پذیر است و راننده تنها ۵ روز فرصت دارد، نسبت به تعویض پلاک و ترخیض خودرو از پارکینگ اقدام کند.

مدت زمان ترخیص خودرو از پارکینگ چه‌قدر است؟

مدت توقیف خودرو در پارکینگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. پس از انتقال خودرو به پارکینگ، مالکان وسایل‌نقلیه باید با انجام مراحلی نسبت به ترخیص خودروی توقیف‌شده اقدام کنند. به‌ازای هر شبی که خودرو در پارکینگ پلیس باقی بماند،‌ مالکان باید هزینه‌هایی پرداخت کنند. هزینه پارکینگ خودرو توقیفی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌همین دلیل بهتر است هر چه سریع‌تر برای خروج خودرو از پارکینگ اقدام کنید. فراموش نکنید در روز ترخیص خودرو، کلیه مدارک لازم را همراه داشته باشید تا فرایند ترخیص خودرو به مشکل نخورد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید