وی با بیان اینکه مسئولان استان دیدار با مراجعهکنندگان به درخواستهای و مطالبات آنان پاسخ و دستورات لازم دادند، گفت: یکی از درخواستهای مردم در این دیدارها مشکلات اقتصادی و معیشتی بود که کمک بلاعوض و وام ضروری قرضالحسنه تخصیص یافت.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر از تخصیص ۹۶۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و وام ضروری به نیازمندان دشتستانی خبر داد و بیان کرد: در این دیدار مبلغ ۷۷۸ میلیون تومان وام قرضالحسنه ضروری و درمان برای ۶۲ نفر و ۱۸۷ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ۴۴ نفر اختصاص یافت. در واقع مبلغ ۴ میلیون و ۲۵۰ میلیون تومتن برای هر نفر وام بلاعوض واریز شده است.
پورات، رسیدگی به مشکلات درمانی مردم را از دیگر برنامهها اعلام و خاطرنشان کرد: در راستای کمکهای درمانی ضمن واگذاری تعداد ۵ ویلچر به مراجعهکنندگان دستورات لازم برای درمان رایگان چشم شهروند دشتستانی صادر شد.
وی اختصاص وام خوداشتغالی نیز برای ۶ نفر توسط بهزیستی از دیگر خدمات ارائه شده اعلام و تصریح کرد: در این برنامه برای ۴۰ خانواده بسته معیشتی اختصاص یافت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با بیان اینکه هلال احمر استان بوشهر هزینه و کمک درمانی افراد محروم تقبل شد، اضافه کرد: در این دیدارها مهمترین موضوعات متقاضیان در حوزه تسهیلات بانکی، اشتغال، اجرا طرح هادی، مشکلات ایثارگران و خانواده شهید، منابع طبیعی، ثبت و اسناد و اداره کل ورزش و جوانان بود.
پورات با اشاره به تداوم میز خدمت در دیگر شهرستانها تأکید کرد: مسئولان باید علاوه بر میز خدمت در همه اوقات اداری در دستگاههای اجرایی مشکلات مردم بهصورت جهادی و خارج از نوبت رسیدگی و راهکار لازم برای تحقق مطالبات مردم ارائه کنند.
مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تا به امروز در آموزش و پرورش سابقه اعطای تسهیلات بانکی ۱۰۰ میلیون تومانی نداشتیم که در قالب این تفاهمنامه اتفاق افتاد. البته سقف وام را استانها متناسب با تعداد فرهنگیان تعیین کردند یعنی به جای ۱۰۰ میلیون تومان ۵۰ یا ۶۰ میلیون پرداخت کردند.
سید سعید مقدمزاده؛ مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره اعطای وام به فرهنگیان گفت: وزارت آموزش و پرورش در طول این سالها تفاهمنامههای مختلف با بانک ملی داشت که آخرین مورد آن مربوط به سال ۱۳۹۹ است، در قالب این تفاهم، ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اعطای وام به فرهنگیان اختصاص یافت که این تفاهمنامه تا سال ۱۴۰۱ برقرار بود.
وی افزود: با استقرار دولت سیزدهم و رویکرد جدید دولت و وزارت آموزش و پرورش در مهر ۱۴۰۱ موفق به انعقاد تفاهمنامه جدید با بانک ملی ایران شدیم و براساس آن ۱۴هزار میلیارد تومان اعتبار برای اعطای تسهیلات مرابحه ۱۲ درصدی به فرهنگیان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و از مهر ۱۴۰۱ تا به امروز ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات به فرهنگیان پرداخت شده است.
شرایط دریافت وام قرض الحسنه ۱۰۰ میلیون تومانی
مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تا به امروز در آموزش و پرورش سابقه اعطای تسهیلات بانکی ۱۰۰ میلیون تومانی نداشتیم که در قالب این تفاهمنامه اتفاق افتاد. البته سقف وام را استانها متناسب با تعداد فرهنگیان تعیین کردند یعنی به جای ۱۰۰ میلیون تومان ۵۰ یا ۶۰ میلیون پرداخت کردند.
وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه جدید در حقیقت الحاقیه همان تفاهمنامه مهر ۱۴۰۱ است و امتیازات جدیدی را به فرهنگیان ارائه خواهد داد، گفت: در مذاکره با بانک ملی ایران مقرر شد به ازای رقمی که ماهانه بابت پرداخت حقوق به بانک واریز میکنیم معادل ۲.۵ درصد آن را بابت پرداخت وام به فرهنگیان در اختیار ما قرار دهند.
مقدمزاده ادامه داد: براین اساس ماهانه ۲.۵ درصد از رقم واریزی بابت حقوق در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار میگیرد تا وام قرضالحسنه با کارمزد ۴ درصد به فرهنگیان پرداخت کنیم. این وام نیاز به سپرده ندارد و به یک ضامن فرهنگی نیاز است.
مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: شیوهنامه اجرایی اعطای وام به فرهنگیان به زودی به استانها ارسال خواهد شد و براساس عملکرد واریز حقوق در استانها تخصیص خواهد یافت.
وی ادامه داد: سقف پرداخت وام بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و بازپرداخت آن ۳۶ ماهه است که در ۴ استان (اصفهان، قزوین، شهر تهران و شهرستانهای استان تهران) دریافت غیرحضوری وام نیز انجام شده است ، بدین صورت که فرهنگیان فرم الکترونیک را تکمیل میکنند و پس از تأیید آموزش و پرورش به بانک ارسال میشود و در صورت تکمیل مدارک ، بعد از حدوداً ۱۰ روز کاری، رقم وام به حساب متقاضی تسهیلات واریز میشود.
وی درباره چاره اندیشی برای پرداخت رفاهیات به فرهنگیان گفت: در جهت تحول در حوزه رفاه و معیشت فرهنگیان، تمام تلاش وزیر آموزش و پرورش و معاون برنامه و ریزی و توسعه منابع، پیگیری برای ایجاد سازمان رفاهی معلمان است تا با یکپارچگی منابع وتمرکز بیشتری در این حوزه بتوان خدمترسانی کرد.
مقدمزاده در ادامه در پاسخ به این پرسش که معلمان نسبت به مدارس طرح اسکان نوروزی و وضعیت نامناسب آنها گلایه دارند، گفت: با وجود کمبودها، امسال سعی داریم به سمتی برویم که کلاسهای گروه “ج” را که امکانات کمتری دارد، حذف کنیم. لازم بذکر است که وزارت آموزش و پرورش عضو اصلی ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور است و میتوان گفت هماکنون ظرفیتهای اسکان وزارت آموزش و پرورش در بُعد کمی به یک تکیهگاه تبدیل شدهاست و اگر مدارس را از چرخه خدمات گردشگری خارج کنیم، به نظر میرسد گردشگری کشور دچار مشکل خواهد شد.
وی افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش خلأ کمبود فضای اقامتی در کشور را جبران میکند شایسته است وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور در جهت جبران این مهم و ارتقای کیفیت خدمات و حفظ شأن و منزلت فرهنگیان با تخصیص منابع و امکانات جدید کمک ویژهای را به وزارت آموزش و پرورش داشته باشند.
مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه استقبال از طرح اسکان موقت فرهنگیان در بهار و تابستان زیاد است، ادامه داد: ما هم از اختصاص مدارس برای اسکان موقت رضایت نداریم و تمایل نداریم مدارس مراکز اسکان شوند اما در برخی از شهرها و مناطق نیز به ناچار کارمندان سایر دستگاهها و شهروندان عادی از مدارس طرح اسکان استفاده میکنند.
مقدمزاده درباره کارت اعتباری توانا ویژه فرهنگیان گفت: این کارت مجازی از آبان ۱۴۰۱ راهاندازی شده است و فرهنگیان آن را بر روی موبایل خود نصب کرده و میتوانند خرید اقساطی انجام دهند.
وی افزود: توانا کارت با توجه به وضعیت حقوقی فرهنگیان، اعتباری را برای خرید اقساطی به آنها اختصاص میدهد که تا سقف ۲۴ قسط از آنها کسر میشود. این طرح هماکنون در اکثر استانها اجرایی شده و اجرای آن در تمام استانها به تقاضای فرهنگیان بستگی دارد و تا به امروز ۷۶ میلیارد تومان خرید از آن انجام شده است که بیشترین خریدها مربوط به کالای دیجیتال (۶۲ درصد)، پوشاک و هدایا، مواد غذایی، خانه و آشپزخانه و … بوده است.
مقدمزاده گفت: به دنبال این هستیم تا تسهیلات سفر اقساطی را به فرهنگیان ارائه دهیم یعنی آنها به سفر بروند و بعد هزینه آن را به صورت اقساط پرداخت کنند و این موضوع را از طریق بسترهایی مثل توانا کارت و اتما دنبال خواهیم کرد.
مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که صندوق ذخیره فرهنگیان معتقد است که وظیفه ارائه خدمات به معلمان در دوران اشتغال را ندارد، بیان کرد: دلیل ایجاد صندوق ذخیره فرهنگیان در دهه هفتاد ایجاد بستری برای ارائه خدمات رفاهی و معیشتی به فرهنگیان بود، خدماتی که گاهی از طریق ظرفیتهای دولتی امکانپذیر نیست.
وی گفت: متاسفانه در طول سنوات گذشته شاهد فراز و نشیبهایی در صندوق ذخیره فرهنگیان بودیم که امیدواریم با تغییرات جدید مدیریتی و بهبود روشها، تغییر نگرشها و تعامل سازنده صندوق با مجموعههای داخل وزارت آموزش وپرورش مثل اداره کل رفاه و پشتیبانی، ارتقای رفاه، معیشت و در نهایت منزلت فرهنگیان را شاهد باشیم./اندیشه معاصر