جزییات جدید از طرح واریز سهمیه بنزین به کدملی | تخصیص یارانه بنزین از خودرو به افراد از این ماه

سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور گفت: طرح تخصیص یارانه بنزین به اشخاص طرح خوبی است، ولی روش اجرایی آن متاسفانه پیچیده سازی شده است و درنتیجه کل طرح به سمت توقف رفته است.


سهمیه بندی بنزین

رضانواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور در گفت‌وگو، اظهار داشت: اگر دولت بتواند در سطوح عالی تصمیم بگیرد و با تعارض منافع‌ها و نگاه‌های تعصبی مقابله کند و مانع تعیین تکلیف نمودن دستگاه‌ها به دولت شود و یارانه بنزین را به جای خودروها که روشی منسوخ شده است به اشخاص تخصیص دهد، همزمان به چندین موفقیت که به نفع مردم و کشور است دست می یابد و قطعا مردم استقبال خواهند نمود.

وی افزود: زیرساختهای لازم را داریم و پیچیده سازی در این مورد پذیرفتنی نیست و ادامه روند فعلی به نفع کشور نیست.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور تصریح کرد: در تدوین و اجرای طرح بنزینی کیش یا طرح‌های مشابه مشاوره های ناقصی به دولت داده شده بود و خصوصا این نواقص در فرآیندهای اجرایی توزیع در سطح جایگاهها مشهود بود، در همان موقع نیز اعلام کردیم که طرح تخصیص یارانه بنزین به اشخاص طرح خوبی است، ولی روش اجرایی آن متاسفانه پیچیده سازی شده است و درنتیجه کل طرح به سمت توقف رفته است.

وی ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم که می‌توانیم مشاوره‌های تخصصی به دولت ارائه دهیم که طرح‌هایی که به نفع مردم است بدون کوچکترین مشکلی تدوین و اجرا شود.

نواز با بیان اینکه “دولت باید با هر جریانی که در این مورد دنبال حفظ وضع موجود است مقابله نماید”، گفت: امروزه تخصیص سهمیه لیتری از طریق کارت سوخت کاربرد خود را از دست داده، پایشی جدی در خصوص مصرف یا بهینه سازی نمی‌تواند انجام دهد و مشکلات زیادی را موجب شده است که به عینه در حال مشاهده آن هستیم و میتوان همین تخصیص را با روش‌های بهتر و کم هزینه تری انجام داد که زیرساختهای آن خصوصا در بحث بانکی موجود است و هم در حالت آنلاین و هم در آفلاین امکان ارائه سرویس وجود دارد و کار پیچیده ای نیاز نیست.

وی افزود: چون روش فعلی تخصیص سهمیه کارایی لازم را از دست داده و بسیاری از مردم نیز معترض هستند، امیدواریم مجلس و دولت تصمیم مناسبی بگیرند تا شاهد ارتقا و تغییر وضعیت فعلی باشیم؛ چرا که ادامه روند موجود، آسیب‌های فراوانی را به کشور وارد نموده و خواهد نمود که شاید جبران پذیر نباشد.

قیمت بنزین در کشورهای مختلف بسته به متغیرهای گوناگون متفاوت است. طبق آخرین آمار ارائه شده از قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران، کشور ایران ارزان‌ ترین و ترکیه گران‌ ترین بنزین را عرضه می کنند.

ایران تنها کشوری در دنیا است که قیمت بنزین در آن دو نرخی است. در ایران قیمت بنزین سهمیه‌ ای لیتری 1500 تومان و قیمت بنزین آزاد لیتری 3 هزار تومان است.

این در حالی است که پایین ترین نرخ قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران لیتری 17 هزار تومان در کشور قطر است و بالاترین آن لیتری 60 هزار و 500 تومان است در کشور ترکیه است.

قابل ذکر است که در این کشورها میزان دستمزد کارگران بالا و نرخ تورم پایین است و برهمان اساس نیز قیمت بنزین گرانتر است.

قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران
ترکمنستان ۲۱۵۰۰ تومان

افغانستان ۵۰۴۰۰ تومان

پاکستان ۵۰۰۰۰ تومان

عمان ۳۱۰۰۰ تومان

امارات ۴۰۳۰۰ تومان

عربستان ۳۱۰۰۰ تومان

کویت ۱۷۰۰۰ تومان

عراق ۲۸۵۰۰ تومان

ترکیه ۶۰۵۰۰ تومان

ارمنستان ۳۸۵۰۰ تومان

آذربایجان ۲۹۵۰۰ تومان

تاریخچه افزایش قیمت بنزین در کشور
گفتنی است قیمت هر لیتر بنزین در سال 1357 یک تومان بود که در سال 1359 به 3 تومان افزایش یافت. این نرخ بنزین به مدت یک دهه یعنی تا سال 1369 ثابت بود و در سال 1369 به 5 تومان رسید.

سال 1374 قیمت هر لیتر بنزین دو برابر شد و به 10 تومان افزایش پیدا کرد و پس از آن قیمت بنزین به صورت سالانه و تدریجی افزایش یافت تا اینکه در سال 1383 به 80 تومان رسید.

در سال 1386 برای اولین بار سهمیه بندی سوخت در کشور آغاز شد و قیمت بنزین به 100 تومان رسید. سپس در سال 1389 که با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ ها همراه بود، قیمت بنزین سهمیه‌ ای به 400 و بنزین آزاد به 700 تومان رسید و تا 1393 این قیمت‌ ها ثابت ماند تا اینکه در سال 1393 مجددا افزایش پیدا کردند.

در نهایت سال 1393 بنزین سهمیه‌ ای با قیمت 700 و بنزین آزاد با قیمت 1000 تومان عرضه شد که یک سال بعد با اجرای تک نرخی شدن، قیمت بنزین به 1000 تومان رسید و آخرین مرحله افزایش قیمت بنزین نیز در آبان‌ ماه 1399 اتفاق افتاد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید