مهدی تقدسی مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو با بیان اینکه خودروسازان ظرفیت تولیدشان را افزایش داده اند، افزود:شهریور ماه ویرایش خودرو برای متقاضیان مرحله دوم طرح یکپارچه فروش خودرو آغاز و پس از آن، ثبت نام مرحله سوم آغاز خواهد شد.
وی اضافه کرد:50 درصد از متقاضیان مرحله دوم ثبت نام خودرو از شرکت سایپا و 10 درصد از شرکت کرمان موتور در سامانه یکپارچه فروش خودرو واریز وجه نکرده اند بنابراین در زمان ویرایش امکان انتخاب بیشتری از خودرو وجود دارد.
تقدسی گفت:به زودی سامانه یکپارچه فروش خودرو برای متقاضیان مرحله سوم باز خواهد شد. در ویرایش مرحله دوم تمهیداتی برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودرویشان 1403 بوده، دیده شده است.
گفتنی است؛ تاکنون دو مرحله ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شده است؛ در مرحله اول، تعداد ثبتنام کنندگان به گفته آقای امید قالیباف سخنگوی سابق وزارت صمت، بیش از 936 هزار نفر بود که 780 هزار نفر متقاضی محصولات ایران خودرو، 32 هزار نفر متقاضی محصولات سایپا و 124 هزار نفر متقاضی دیگر خودروسازان بود.
در مرحله دوم تعداد ثبت نامی بیش از 2 میلیون نفر بودند که به گفته آقای مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، متقاضیان طرح خودروی فرسوده و طرح جوانی جمعیت با اولویت نسبت به متقاضیان طرح عادی، امسال خودروهایشان را تحویل خواهند گرفت. نکتهای که وجود داشت در مرحله دوم برخی ثبت نام کنندگان، متقاضیان خودروهای خودروسازان بخش خصوصی بودند، اما از آنجایی که خودروساز مورد تقاضا ظرفیت نداشته، به این دسته از متقاضیان خودرویی تخصیص داده نشد، طبق آنچه که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفته بود به 97 درصد از متقاضیان، خودرو تخصیص داده شد و فقط 3 درصد باقیمانده اند و اکنون قرار است شهریور ماه امکان ویرایش برای این افراد فراهم شود.
فروش فوری خودرو از دم قسط
بازار خودرو از اواسط فرودین 1402 در رکودی عمیق فرو رفته است و گویا این رکود به این زودیها از این بازار رخت بر نخواهد بست. در نتیجه این رکود برخی از شرکتهای مونتاژکار که محصولات نیمهاقتصادی تولید میکنند، تصمیم گرفتند تا با استفاده از ارائه روشهایی نظیر فروش اقساطی محصولات خود را در تعداد هرچه بیشتر به فروش برسانند.
شنبه هفته گذشته بود که شرکت کرمان موتور به شکل رسمی فروش تمام محصولات خود به جز کیامسی T8 را برای تمام مردم و بدون هیچ محدودیتی آغاز کرد، اما دلیل این اقدام کرمان موتور را باید در اتفاقاتی که در سامانه یکپارچه و بازار آزاد رخ داد بررسی کرد.
پس از افزایش قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت و از سوی دیگر کاهش مداوم و روزانه قیمت خودروهای مونتاژی در بازار آزاد، تعداد زیادی از متقاضیان دور دوم سامانه یکپارچه که عمدتاً برای کسب سود و نه مصرف شخصی در این سامانه نامنویسی کرده بودند از ثبتنام و خرید خودرو منصرف شدند.
روند کاهشی بازار و افزایش قیمت درب کارخانه محصولات مونتاژی در مقطعی به حدی زیاد شد که حتی اگر کارخانه در روز ثبتنام هم محصول را به مشتری تحویل میداد باز هم برای مشتری به صرفه نبود. در چنین شرایطی کرمان موتور که یکی از بیشترین انصرافیهای سامانه یکپارچه را به خود اختصاص داده بود، تصمیم گرفت تا محصولات خود را به شکل اقساطی به بازار عرضه کند تا از زیان دپوی خودروهای بدون مشتری خود را نجات دهد.
با وجود تغییر کفه عرضه و تقاضا در بازار خودرو هنوز هم خودروهای پرطرفدار متقاضیان پر و پا قرص خود را دارند. خودروهایی مثل پژو 207، پژو پارس، دنا پلاس و در نهایت کیامسی T8 کرمان موتور هنوز هم مشتریان زیادی در بازار آزاد و درب کارخانه دارند. این استقبال مردم مانع از ورود این خودروها به فهرست خودروهایی با فروش اقساطی میشود.