🔥15

حساب بازنشستگان لشکری شارژ شد | واریز ۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان تشویقی برای این بازنشستگان

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در نشست با نمایندگان بازنشستگان گفت با رایزنی‌های انجام شده با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به زودی یک میلیون تومان بابت متناسب سازی به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پرداخت می‌شود و انشا الله با تصویب نمایندگان مجلس حداقل بگیران هم مشمول متناسب سازی قرار خواهند گرفت.


بازنشستگان

بازنشستگان کارگری در انتظار یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی برای تیرماه هستند.

در حالیکه یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازیِ تیرماه برای بازنشستگان کشوری و لشگری واریز شده، بازنشستگان کارگری همچنان در انتظار دریافت این مبلغ هستند.

هنوز سازمان تامین اجتماعی زمانی برای پرداخت این مبالغ اعلام نکرده اما علی بابایی کارنامی (رییس  کمیسیون اجتماعی مجلس) در نشست با نمایندگان بازنشستگان گفت با رایزنی‌های انجام شده با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به زودی یک میلیون تومان بابت متناسب سازی به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پرداخت می‌شود و انشا الله با تصویب نمایندگان مجلس حداقل بگیران هم مشمول متناسب سازی قرار خواهند گرفت.

در جلسه دوشنبه اعضای هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور که با  دعوت از رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد، مشکلات و مطالبات بازنشستگان با وی مطرح و قول پیگیری برای حل آنها داده شد.

در این جلسه رئیس، نایب رییس، دبیر و اعضای هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به تاخیر و تغییر روند پرداخت حقوق بازنشستگان اعتراض کرده و خواستار پرداخت یک میلیون تومان بابت متناسب سازی و پیگیری برای تصویب لایحه دو فوریتی تحت شمول قرار گرفتن حداقل بگیران برای متناسب سازی در مجلس شورای اسلامی شدند.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان

نماینده تهران در مجلس ضمن انتقاد از تاخیر در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: اگر قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان هرچه سریعتر اجرا نشود مجلس ورود می‌کند.

علیرضا سلیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از تاخیر در همسان سازی حقوق بازنشستگان، گفت: اگر قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان هر چه سریعتر اجرا نشود مجلس ورود می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند، افزود: تاخیر بیشتر در اجرای قانون مذکور پذیرفتنی نیست.

نماینده تهران در مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه منابع لازم برای اجرای این قانون از سوی مجلس مشخص شده است و دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال جاری یک درصد اضافه شده را دریافت کرده است منتظر نگهداشتن بازنشستگان  اقدام درستی نیست.

سلیمی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با بررسی شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی بازنشستگان قانون همسان‌سازی این قشر را مصوب کرد و محل تامین بودجه را نیز مشخص و برای اینکه دولت تحت فشار قرار نگیرد اجرای سه ساله آن را نیز در نظر گرفت لذا هیچ مانعی در مسیر اجرای این قانون پذیرفته نیست.

با اصلاح آیین‌نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان، این نگرانی در بین آنها ایجاد شده که مبلغ افزایش حقوق‌شان کاهش یابد. اما این موضوع تا چه حد نگران‌کننده است؟

کشمکش‌های طولانی بر سر موضوع همسان سازی حقوق، مدت‌هاست بازنشستگان را آزرده‌خاطر کرده است. در میان بدقولی‌های بسیار دولت برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان، این روزها انتشار خبر اصلاح یک بند از آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز نگرانی‌های این قشر را بیشتر کرد. حالا بازنشستگانی که مدت‌هاست چشم‌انتظار اجرای همسان سازی حقوق‌شان هستند، نگران‌اند که مبلغ افزایش این حقوق نیز کمتر از حد انتظارشان باشد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد با اصلاح این بند تغییری در رقم همسان سازی حقوق بازنشستگان رخ نخواهد داد.

بند اصلاح‌شده از آیین‌نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان چه بود؟

ماجرا از جایی شروع شد که هیات وزیران، در جلسه ۷ شهریورماه، اصلاح جزء ۶ ماده یک آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد. پیش از این اصلاحیه، بند مذکور به این شرح بود: «مابه‌التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با نود درصد (۹۰%) میانگین مبلغ خالص حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز.»

پس از اصلاح اما واژه «خالص» از این بند حذف و عبارت «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند (ث) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» به انتهای آن اضافه شد.

بازنشستگان باید نگران مبلغ همسان سازی حقوق‌شان باشند؟

برخی از بازنشستگان چنین برداشتی کردند که این اصلاح، به معنای کسر حق بیمه و مالیات از حقوق آنهاست. با این حال، به نظر می‌رسد این اصلاحیه تنها برای شفاف‌سازی در مورد واژه «خالص» در این بند بوده است. در واقع خالص حقوق، همان حقوق ناخالص پس از کسر مالیات، حق بیمه و دیگر کسورات، از جمله جریمه‌ها، پرداختی وام و مساعده است.

به عبارت دیگر، مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق شاغلان محاسبه می‌شود، اما خود بازنشستگان از این کسرها معاف‌اند و با این اصلاحیه، تغییری در شرایط همسان سازی حقوق آنها رخ نمی‌دهد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید