مدیر امور شعب استانها پست بانک – با اشاره به تسهیلات ارائه شده و خدمات پست بانک برای زائران اربعین ۱۴۰۳ گفت: در رابطه با ارائه خدمات ارز اربعین ۲۱۵۰ شعبه پست بانک در سرتاسر نقاط کشور آماده ارائه ارز اربعین هستند که ۶۵ درصد از شعب بانکی منتخب ارائه ارز اربعین در کشور را شامل میشود.
طبق اعلام بانک مرکزی، وی در ادامه به امکان ثبت نام زائران به صورت حضوری و غیر حضوری در این بانک اشاره کرد و گفت: کسانی که به هر دلیلی نتوانسته به صورت غیر حضوری فرایندهای ثبت نام و خرید ارز اربعین خود را انجام دهند، میتوانند با مراجعه به شعب بانکی پست بانک، هم فرایند ثبت نام خود را به صورت حضوری انجام داده و هم ارز مورد تقاضای خود را دریافت کنند.
۷۳ درصد زائران متقاضی ارز از مناطق روستایی هستند
مدیر امور شعب استانها پست بانک افزود: در سال گذشته ۹۸۵ باجه بانکی در پست بانک خدمات ارائه ارز اربعین ارائه دادند که امسال تعداد به بیش از دو برابر و تعداد ۲۱۵۰ شعبه افزایش یافته و تا امروز بیش از ۳۵۰ هزار نفر برای دریافت ارز اربعین در پست بانک ثبت نام کرده و بیشتر آنها نیز ارز خود را دریافت کردهاند که مطابق برآورد، حدود ۹۰ میلیارد دینار ارز به متقاضیان ارائه شده است و ۷۳ درصد از ثبت نام کنندگان از مناطق روستایی هستند که ارز مورد نیاز آنها پرداخت شده است.
ارائه وام ۵ میلیونی به زائران اربعین توسط پست بانک ایران
قزلباش در پایان اظهار کرد: پست بانک ایران، به منظور تسهیل حال شرایط زائران اربعین امسال، مبلغ پنج میلیون تومان وام به ازای هر زائر واجد شرایط اختصاص داده است که سرپرستان خانوار میتوانند تا سقف ۱۵ میلیون تومان، برای خود و دو نفر از افراد تحت پوشش خود وام اربعین دریافت کنند. همچنین سازمانها و نهادهایی که شبکه کارکنان آنها حقوق خود را از طریق پست بانک دریافت میکنند، میتوانند با ارائه لیست سازمانی خود، اسامی زائران مورد نظر در جهت دریافت وام اربعین امسال، معرفی کنند تا فرایند پرداخت وام اربعین آنها انجام شود.
برای دریافت وام اربعین چه مدارکی لازم است؟
برای دریافت تسهیلات اربعین، ارائه مدارکی لازم است که بانکها برای بررسی صلاحیت متقاضی دریافت تسهیلات و وام نیاز دارند، با این یادآوری که دریافت وام اربعین نیازمند ضامن و طی کردن فرایند رایج ضمانت بانکی نیستند.
به طور کلی برای دریافت این تسهیلات بانکی، به این مدارک نیاز است:
مدارک شناسایی: کارت ملی و شناسنامه.
مدارک ثبتنام در سمانه سماح: با ثبت نام در این سامانه، یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد که باید به بانک ارائه شود.
مدارک شغلی و درآمدی: فیش حقوقی یا گواهی اشتغال به کار.
مدارک بانکی: شماره حساب (که بایستی مبلغ ودیعه دریافت وام اربعین در آن موجود باشد).
سایر مدارک: پر کردن فرمهای درخواست وام و عقد قرارداد بانکی دریافت این تسهیلات.
چگونه برای دریافت وام اربعین ثبت نام کنیم؟
برای دریافت این تسهیلات ویژه میتوان با همراه داشتن مدارک مورد نیاز به کلیه شعب بانکهای عامل مراجعه کرده و متقاضی دریافت وام اربعین ۱۴۰۳ شد.
البته برخی بانکها تسهیلاتی فراهم آورده اند تا به استفاده از ابزرهای بانکداری الکترونیک نیز بتوان متقاضی دریافت این وام شد و بدون مراجعه به شعب، کلیه فرایندهای تقاضا و دریافت وام اربعین را طی کرد.
بازپرداخت وام اربعین چگونه است؟
این وام معمولا ۶ ماه دوره تنفس دارد، به این معنی که متقاضیان میتوانند تا ۶ ماه برای بازپرداخت اقساط خود زمان داشته باشند و بعد از آن بازپرداخت وام را آغاز نمایند.
البته این دوره تنفس شامل تسهیلات پرداختی به دانشجویان و اساتید دانشگاه نیست و آنها موظف به بازپرداخت وام قرض الحسنه دریافتی در بازه ۱۲ تا ۳۶ ماه (برای اطلاع از جزییات، ادامه مطلب را بخوانید) هستند.
بر اساس مقررات اعلام شده، دریافت وام اربعین نیازمند وثیقه و ضمانت نیست، اما از آنجایی که وام پرداختی از نوع تسهیلات مرابحه است، لازمه دریافت آن تودیع وثیقه ۲۵ میلیون ریالی (۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی) در حساب معرفی شده توسط متقاضیان است که این مبلغ در زمان پرداخت وام به همراه مبلغ ۱۰ میلیون تومانی به حساب زائران مسترد میگردد.
همان گونه که تاکید شد، دریافت این وام بی نیاز از ضمانت است و صرفا با معرفی نامه و بررسی وضعیت بانکی افراد صورت میگیرد، اما در انتهای فرایند تقاضای وام، ضرورت دارد که افراد متقاضی، قرارداد مربوط به دریافت این تسهیلات را با بانک منعقد کرده و امضا نمایند.