🔥40

خبر بد برای صاحبان سهام عدالت / سود سهام عدالت بلوکه شد!

بخشی از سود سهام عدالت در حالی امسال کماکان پرداخت نشده است که این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت رقم می‌خورد که پرداخت سود این سهام سه‌مرحله‌ای شده است.


سهام عدالت

پیش‌تر وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس وعده داده بودند پس از واریز سود مرحله نخست و دوم در ابتدای زمستان و انتهای اسفند سال گذشته، پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت در خردادماه امسال انجام خواهد شد.

این در حالی است که ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است: برخی از شرکت‌ها سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی 1401 را به‌شکل کامل واریز نکرده‌اند و از این شرکت‌ها، 4 شرکت همچون فجر انرژی خلیج فارس اعلام کردند برنامه افزایش سرمایه دارند و درخواست خود برای افزایش سرمایه را هم به‌روی سامانه کدال منتشر کردند.

دو شرکت، سود سهام عدالت را به‌صورت کامل واریز نکرده‌اند و اعلامی هم درباره افزایش سرمایه نداشته‌اند، بر این اساس به‌محض اینکه این سود مرحله سوم سهام عدالت به‌شکل کامل از سمت شرکت‌ها واریز شود، مجوزهای لازم از شورای‌عالی بورس برای واریز اخذ خواهد شد، اما تا زمان تکمیل این وجه نمی‌توانیم برای واریز مرحله سوم زمان دقیق اعلام کنیم.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس ابراز کرد: سه شرکت همچنان سود سهام عدالت عملکرد مالی 1401 خود را پرداخت نکرده‌اند. متأسفانه تاکنون 6 هزار و 100 میلیارد تومان از سود سهام عدالت عملکرد مالی مربوط به سال 1401 شرکت‌ها وصول نشده است و اگر بتوانیم این سود را وصول کنیم با مجوز شورای‌عالی بورس تسویه سود سهام عدالت را خواهیم داشت.

وضعیت سهام عدالت مردم استان سمنان روشن شود

نماینده ولی فقیه در استان سمنان خواستار روشن شدن تکلیف سهام عدالت توسط دولتمردان شد و گفت: از مبهم بودن وضعیت سهام عدالت مردم استان گلایه مند هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی مطیعی پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار با مدیرکل جدید امور اقتصادی و دارایی استان سمنان در دفتر خود خواستار روشن شدن تکلیف سهام عدالت توسط دولت مردان شد و بیان کرد: از مبهم بودن وضعیت سهام عدالت مردم استان گلایه مند هستیم.

وی افزود: بسیاری از دارندگان سهام عدالت در استان سمنان به دلیل مشکلاتی که در شرکت تعاونی سهام عدالت ایجاد شده است نمی‌توانند از دارایی خود برای رفع نیازهایشان استفاده کنند لذا رفع این مساله باید مورد توجه دستگاه‌های مسئول قرار گیرد.

امام جمعه سمنان با یادآوری اتفاقات رخ داده در بورس تهران طی سال‌های گذشته تصریح کرد: افرادی که سرمایه‌های خرد در اختیار دارند نمی‌دانند این سرمایه‌ها را در کدام بخش قابل اطمینان سرمایه‌گذاری کنند که حداقل اصل دارایی آنها آسیب نبیند!

مطیعی در بخش دیگری از سخنان خود برنامه‌ریزی برای جذب درآمدهای صنایع استان به بانک‌های استان را مهم عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم بخشی از درآمد ناشی از فعالیت‌های بخش صنعت به داخل استان هدایت شود.

وی با تاکید بر توجه دستگاه‌های اجرایی به نقاط مختلف استان بویژه مناطق محروم خاطرنشان کرد: وسعت و گستردگی استان باید بعنوان یکی از شاخصهای مهم در جذب اعتبارات دولتی مدنظر قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان ایجاد اطمینان در فضای سرمایه‌گذاری را یکی از عوامل انگیزشی مشارکت مردم در تولید دانست و اظهار کرد: اگر در سال‌های گذشته از بسترهایی همچون بورس سلب اعتماد نشده بود این بستر می‌توانست زمینه هدایت سرمایه‌های خرد را به بخش تولید فراهم کند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، خواستار تعیین تکلیف وضعیت جاماندگان سهام عدالت شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: عده‌ای از مردم نتوانستند سهام عدالت خود را دریافت کنند که باید از جاماندگان سهام عدالت ثبت نام به عمل آید.

وی توضیح داد: از شش و نیم میلیون نفر از واجدان شرایط سهام عدالت ثبت نام به عمل نیامد و از سوی دیگر از یک و نیم میلیون نفر ثبت نام به عمل آمد اما سهام عدالت به آنان داده نشد؛ بر این اساس، باید تدابیری اتخاذ شود تا جاماندگان سهام عدالت از بلاتکلیفی خارج شوند.

۲۰ هزار میلیارد تومان از سود سهام عدالت هنوز واریز نشده است

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۲۰ هزار میلیارد تومان از سود سهام عدالت باقی مانده که هنوز پرداخت نشده است، گفت: سازمان بورس علیه آن دسته از شرکت‌ها که به تعهدات خود عمل نکردند اقدام حقوقی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود؛ سودی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند.

در این بین به دلیل بدقولی برخی شرکت‌ها، واریز این سود در دو مرحله انجام نشد و به مرحله سوم کشیده شد؛ در این رابطه ۲۸ فروردین ماه مجید عشقی رئیس سازمان اعلام کرد که «مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. این شرکت‌ها اکثراً با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها را جمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم. البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.»

با توجه به اینکه هنوز این سود واریز نشده است، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این ارتباط اعلام کرد که «علیه شرکتهایی که سود سهام عدالت ندادند، اقدام حقوقی صورت می‌گیرد.»

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید