پورمحمدی اعلام کرد: در زمینه حقوق بازنشستگان تخصیصها انجام شده و امیدواریم در روزهای آتی بخشی از دیون دولت را پرداخت کنیم.
مطالبات بازنشستگان و معلمان از ابتدای هفته آینده به تدریج پرداخت میشود.
حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مطالبات کشاورزان، بازنشستگان و معلمان از ابتدای هفته آینده به تدریج پرداخت میشود.
پورمحمدی در ادامه با اعلام این خبر گفت: (در زمینه حقوق بازنشستگان) تخصیصها انجام شده و امیدواریم در روزهای آینده بخشی از دیون دولت را پرداخت کنیم.
حقوق معلمان
علیرضا کاظمی با بیان اینکه ۱۳ اقدام فوری پس از رای اعتماد از مجلس انجام خواهم داد، به برخی از این اقدامات اشاره کرد و افزود: از جمله برنامهریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس درآغاز سال تحصیلی جدید، پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان، رفع کسری بودجه، ساماندهی معلمان، شناسایی و جذب بازماندگان، شفافسازی وضعیت صندوق ذخیره، تعیین تکلیف وضعیت نیروهای مختلف وزارتخانه و….. مهمترین اقداماتم خواهد بود.
دغدغههای وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که بیشترین دغدغه مندی شما درحوزه آموزش و پرورش چیست؟ بیان کرد: تحقق عدالت آموزشی، تأثیر سوابق تحصیلی، نصیب برابر آموزشی، کمبود فضاهای آموزشی، محتوای کتب درسی، اقتصاد آموزش و پرورش و ارتقای جایگاه معلمان و آموزش و پرورش از دیگر دغدغههای من در این حوزه است.
وی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نقشه راهی در مسیر آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: در گذشته؛ زیرنظامهای سند تحول نگاشته شده بود اما چون پشتوانهای نداشت، اجرایی نشد اما اکنون با ابلاغ نقشه راه سند، میتوان به تحقق و اجرای آن امیدوار بود.
وزیر آموزش و پرورش به برنامه هفتم توسعه و اهدافش در خصوص آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: سند تحول، مدرسه را نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و پیشرفت کشور و کانون تربیت محله میداند.
کاظمی با تأکید مجدد بر اینکه «صدای معلمان خواهم بود» بیان کرد: من آمدهام تا جایگاه معلمان را ارتقاء دهم، درد آنها را بشنوم و فضای آموزش و پرورش را بهتر از امروز کنم.
وی درباره تغییرات در بدنه آموزش و پرورش و توقع فرهنگیان در این زمینه گفت: مردم برای تغییرات رای دادهاند بنابراین ما هم از این موضوع مسثتنی نیستیم.
رتبهبندی کام معلمان را شیرین نکرد
کاظمی افزود: برای اجرای دیدگاههای رئیسجمهور باید تغییری در رویهها و فرایندهای غلط داشت. در انتخاب مدیران آنچه برای من اصل است، شایستهسالاری است. تردید نکنید مدیران من از بین معلمان شایسته و باتجربه خواهند بود.
وزیر آموزش و پرورش به گلایه معلمان درباره تبعیض در نظام پرداختها اشاره کرد و گفت: گلایهها به حق است. طرحهای مهمی مثل رتبهبندی هم علیرغم تغییرات خوبی که در حقوقها داشت، کام معلمان را شیرین نکرد.
وی به نارصایتی معلمان بابت حقوق و دستمزدهای دریافتی نیز اشاره و اظهار کرد: باید تلاش کنیم که هر معلم یک شغل، یک حقوق و یک زندگی باشرافت داشته باشد.
کاظمی در خصوص چالشهای آموزش و پرورش و تاثیر آن بر سرنوشت فرزندان ایران گفت: نباید کتمان کنیم که چالشهای موجود در این وزاتخانه بر سرنوشت فرزندانمان تاثیر می گذارد. باید برای یکبار هم که شده بگذاریم آموزش و پرورش در صدر بنشیند و دغدغه اصلی نظام شود تا چالشهای آن برطرف شود.
وی با تاکید بر اینکه ما مدیون معلمان هستیم تاکید کرد: تلاش خواهم کرد تا فضایی امن برای کشنگری مسئولانه معلمان ایجاد شود و این امر را تضمین میکنم.
یکی از آثار اجرای رتبهبندی معلمان، افزایش حقوق جامعه فرهنگیان کشور بود. آنگونه که رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش گفته بود: حقوق معلمان با اجرای رتبهبندی، ۲۶ درصد رشد پیدا کرده که البته حق معلمان بیش از این است.علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره میانگین حقوق معلمان اظهار کرد: میانگین حقوق معلمان از افراد تازه استخدام شده تا فردی که رتبه استاد معلمی را دارد و ۳۰ سال یا بیشتر خدمت کرده است، ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است، این میزان بدون اضافه تدریس و برای ۲۴ ساعت تدریس موظف در هفته است.
وی افزود: برخی معلمان تا ۳۵ سال خدمت میکنند و آموزش و پرورش تمام محدودیتها برای ادامه خدمت معلمان را برداشته است، ادارات آموزش و پرورش استانها موظفند با استمرار خدمت معلمان موافقت کنند مگر آنکه به نیروی انسانی نیاز نداشته باشند.
فرهادی درباره بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: بودجه این وزارتخانه امسال ۱۱۰ درصد تخصیص پیدا میکند و اگر بتوانیم مطالبات فرهنگیان را پرداخت کنیم در سال آینده مشکل نخواهیم داشت. اکثر بدهیهای پرسنلی پرداخت شده است، بدهی اصلی ما مربوط به پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ است که پرداخت آن به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تلاش میکنیم پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ را در شهریور پرداخت کنیم.