خبر خوش برای بازنشستگان | واریز پاداش نقدی برای این بازنشستگان

صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ جمعی از فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.


بازنشستگان

فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ در اعتراض به حواشی رتبه‌بندی و عدم واریز پاداش پایان خدمت، مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

به گفته این دسته از معلمان بازنشسته، رتبه‌های جدید که بعد از اعتراض تعیین شده به دلیل آنکه وزارت آموزش و پرورش، سهم مالی مربوطه را به حساب صندوق بازنشستگی واریز نکرده است، در حقوق بازنشستگی اعمال نمی‌شود و عملاً ارتقای رتبه بی‌فایده نصیب آنها شده است!

یکی از فرهنگیان بازنشسته گفت: بعد از ۳۳ سال سابقه با مدرک دکترای فلسفه بازنشسته شدم و ۵ سال آخر دوران کاری را مدیر پژوهشسرای دانش‌آموزی بودم. در رتبه‌بندی، رتبه ۴ را کسب کردم که بعد از اعتراض به رتبه ۵ ارتقا یافت اما مزایای مالی ارتقای رتبه در حقوق بازنشستگی‌ام اعمال نمی‌شود! دلیل آن هم واریز نشدن سهم آموزش و پرورش به حساب صندوق بازنشستگی است.

وی افزود: هم‌اکنون ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنم اما اگر رتبه ۵ برایم اعمال شود، حقوق دریافتی به ۳۲ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

این معلم بازنشسته در اعتراض به عدم واریز پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ گفت: در حالیکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش وعده واریز بخشی از پاداش را داده بودند اما این موضوع محقق نشده است.

پیش از این علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره پاداش پایان خدمت بازنشستگانی که فرودین تا مرداد سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده‌اند، گفته بود که این پاداش تاکنون پرداخت نشده اما سعی می‌شود تیر یا مرداد امسال پرداخت شود و پس از آن پاداش پایان خدمت سایر بازنشستگانی که سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده‌اند، پرداخت خواهد شد.

فرهنگیان بازنشسته می‌‌گویند طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، پاداش پایان خدمت کارکنان دولت باید در زمان بازنشسته شدن پرداخت شود، نه روزها و ماه‌ها بعد از آن و با توجه به تورم موجود در کشور و کاهش ارزش پول ملی که هر ماه تأخیر در پرداخت پاداش مذکور باعث کاهش ارزش و قدرت خرید این مبلغ می‌‌شود و بازنشستگان از این بابت متضرر می‌شوند اما با این حال، متاسفانه پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی با تأخیر یک یا دو ساله انجام می‌شود.

مشکل این گروه از معلمان بازنشسته را از علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش پیگیری کرد که پاسخگوی تماس‌ها نبود، با این حال پیگیری این موضوع همچنان توسط خبرگزاری تسنیم ادامه دارد.

حقوق بازنشستگان

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس با بیان اینکه شورای نگهبان موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست ،گفت: تائید این موضوع باعث شد تا خواسته‌ بخشی از بازنشستگان در بودجه روی زمین نمانده و با اقدامات و تدابیر مجلس این موارد به خوبی دیده شود.

بهروز محبی نجم آبادی ، با اشاره به اعلام نظر شورای نگهبان درباره مصوبات بودجه سال ۱۴۰۳،گفت: خوشبختانه شورای محترم نگهبان به موضوع افزایش ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان در سال آینده ایرادی وارد نکرد و این موضوع مورد موافقت اعضای شورای نگهبان قرار گرفت.

نماینده مردم «سبزوار، جغتای،جوین، خوشاب و داورزن» در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین این شورا  به مصوبه افزایش وام ازدواج برای زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال به ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر افراد ۳۰۰ میلیون تومان، ایرادی وارد نکرد که این مسئله می تواند تاثیرات اجتماعی مناسبی داشته باشد. همچنین این شورا حکم مربوط به واگذاری زمین رایگان به خانوارهای بالای ۴ فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال خلاف موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین این شورا در بند (س) تبصره ۶ موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان را از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانسته و این موضوع به تائید رسید. تائید این موضوع از سوی شورای نگهبان، باعث شد تا خواسته‌های قشری از بازنشستگان در بودجه روی زمین نمانده و با اقدامات و تدابیر مجلس،این موارد به خوبی دیده شود.

وی تاکید کرد: البته شورای نگهیان ایراداتی هم به لایحه بودجه وارد دانسته که حتما در جلسات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفته و برطرف خواهد شد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید