خبر خوش برای کسانی که بیمه تامین اجتماعی هستند | روش جدید خرید سوابق قطع شده بیمه برای بازنشستگی

بیمه تامین اجتماعی: چنانچه بعد از بررسی های لازم موضوع ادعای سابقه بیمه شده در کمیته شعبه و کمیته استانی تأمین اجتماعی (در خصوص متقاضی بازنشستگی مثل شما) مورد تأیید قرار گیرد، میزان بدهی همراه با جرائم مربوطه به کارفرمای مربوطه اعلام و پس از پرداخت بدهی و یا قطعی شدن آن، سابقه مورد نظر به حساب بیمه شده معترض، در سیستم تأمین اجتماعی ذخیره می شود.


بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی یک نظام تامین اجتماعی است که به منظور حفظ و تامین حقوق اجتماعی و اقتصادی افراد در برابر ریسک‌های مختلف به صورت تامین مالی فعالیت می‌کند. بیمه تامین اجتماعی در بسیاری از کشورها وجود داشته و در بسیاری از جوامع مورد استفاده قرار گرفته است.هدف اصلی بیمه تامین اجتماعی، ایجاد تعادل میان حقوق و تعهدات اجتماعی و اقتصادی فرد است. اعطای کمک‌های مالی به افرادی که به دلیل بیماری، ناتوانی، تحت تاثیر سن، از کار افتاده‌اند و یا در شرایط اقتصادی ضعیف قرار دارند، از عمده فعالیت‌های این سازمان است.یکی از موارد پیگیر در سازمان خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی است.در ادامه به آخرین خبر از بیمه تامین اجتماعی می پردازیم.

چنانچه بعد از بررسی های لازم موضوع ادعای سابقه بیمه شده در کمیته شعبه و کمیته استانی تأمین اجتماعی (در خصوص متقاضی بازنشستگی مثل شما) مورد تأیید قرار گیرد، میزان بدهی همراه با جرائم مربوطه به کارفرمای مربوطه اعلام و پس از پرداخت بدهی و یا قطعی شدن آن، سابقه مورد نظر به حساب بیمه شده معترض، در سیستم تأمین اجتماعی ذخیره می شود.
اگر شش ماه دیگر سابقه خود در پیمانکاری را احیا کنم می توانم پس از شش ماه با ۳۰ سال سـابقه بازنشسته شـوم؟
کارفرما از بیمه کردن من خودداری می کرد و در نهایت بعد از پیگیری های زیاد، پیمانکار فقط شش ماه نسـبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه من اقدام کرده است. با توجه به اینکه پیمانکاری مربوطه کماکان فعالیت دارد، اگر شش ماه دیگر سابقه خود در پیمانکاری را احیا کنم می توانم پس از شــش ماه با ۳۰ سال سـابقه بازنشسته شـوم؟

احمد فاضلی کارشناس تامین اجتماعی گفت: یکی از مقررات سازمان تأمین اجتماعی این است که اگر بیمه شده در گذشته در کارگاهی شاغل بوده و کارفرما تمام یا بخشی از حق بیمه او را پرداخت نکرده باشد، بیمه شده می تواند ضمن مراجعه به شعبه مربوطه تأمین اجتماعی که کارگاه مورد نظر در حوزه عملکرد همان شـعبه فعالیت دارد، به استناد بخشنامه (ادعای سابقه بیمه شدگان) با ارائه اسناد و مدارک مربوط به اشتغال خود، از جمله تعیین شروع و خاتمه پیمان در خصوص پیمانکاری ها اعتراض کند.

چنانچه بعد از بررسی های لازم موضوع ادعای سابقه بیمه شده در کمیته شعبه و کمیته استانی تأمین اجتماعی (در خصوص متقاضی بازنشستگی مثل شما) مورد تأیید قرار گیرد، میزان بدهی همراه با جرائم مربوطه به کارفرمای مربوطه اعلام و پس از پرداخت بدهی و یا قطعی شدن آن، سابقه مورد نظر به حساب بیمه شده معترض، در سیستم تأمین اجتماعی ذخیره می شود. البته موضوع ادعای سابقه طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، قابل پیگیری در اداره تعاون کار و تأمین اجتماعی نیز خواهد بود.

سامانه تلفنی 1420 به صورت 24ساعته در تمامی ایام سال، پاسخگوی بیمه شدگان در حوزه‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است.
مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی حدود ۸ سال پیش پایه گذاری شده و سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی آغاز به کار کرده است. در آن روزها با ۱۸ پاسخ گوی تلفنی کار خود را آغاز کرد و تلاش کرد تا بتواند علاوه بر معرفی خدمات سازمان، مسائل و مشکلات بیمه شدگان را پیگیری و مطرح کند.

سامانه تلفنی ۱۴۲۰ به صورت ۲۴ساعته در تمامی ایام سال، پاسخگوی بیمه شدگان در حوزه‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است.

گروه فارس: ۴۷ میلیون و ۹۰ هزار بیمه شده در کشور از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند، آماری که تقریباً بیش از ۵۰ درصد از جمعیت ۸۶میلیونی کشور را به خود اختصاص داده است، اما این میزان از جامعه آماری ۵۰ درصدی کشور نیازمند سازمانی هستند که بتوانند پاسخ گوی نیازهای روزمره آن‌ها باشند. برهمین اساس تأمین اجتماعی با ایجاد سامانه ارتباط مردمی تلاش کرده تا بتواند چالش‌های روزمره بیمه شدگان خود را حل و فصل کند.

امروز با «رحمان فراهانی، سرپرست اداره‌کل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین اجتماعی» به گفت‌وگو نشستیم تا درباره چگونگی شکل‌گیری سامانه ارتباط مردمی ۱۴۲۰ و کارکردهای این سامانه سخن بگوید. وی درباره این سامانه تلفنی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتواند بسیاری از مسائل و چالش‌های پیش روی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی را برطرف کند.

پرسش‌های بیمه‌ای تان را از این تلفن بپرسید
*فارس: مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی از چه سالی آغاز به کار کرده است و چه اهدافی را در راهبردهای بلند مدت خود دنبال می‌کند؟

مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی حدود ۸ سال پیش پایه گذاری شده و سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی آغاز به کار کرده است. در آن روزها با ۱۸ پاسخ گوی تلفنی کار خود را آغاز کرد و تلاش کرد تا بتواند علاوه بر معرفی خدمات سازمان، مسائل و مشکلات بیمه شدگان را پیگیری و مطرح کند.

امروز مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی ۱۰۴ پاسخگوی تلفنی دارد که پرسش‌های مردم در حوزه درآمد، بیمه، مستمری، خدمات به مستمری بگیران، ثبت نام بیمه‌های فراگیر و تمامی خدمات سازمان تأمین اجتماعی را پاسخ خواهد داد. در واقع در این مرکز ما تلاش کرده ایم صدای ذی نفعان در یکایک بخش های سازمان باشیم.

برای آن‌که بتوانیم خدمات مطلوبی را به مردم ارائه دهیم و از یک سو مردم و بیمه شدگان از خدمات سازمان رضایت داشته باشند و از سویی دیگر از مراجعه به شعبه ها خودداری شود، تلاش کردیم تا از طریق سامانه ۱۴۲۰ خدمات غیرحضوری و اطلاع رسانی را به بیمه شدگان سازان ارائه دهیم و در واقع با این اقدامات، پل ارتباطی بین بیمه پردازان، کارفرمایان و سازمان تأمین اجتماعی هستیم و این سه را به یکدیگر متصل خواهیم کرد.

یکی از موضوعات دیگری که در سازمان تأمین اجتماعی به دنبال آن هستیم این است که در بحث حکمرانی بهتر ما تلاش کردیم که بین مردم و سازمان واسطه باشیم به این معنا که با ارائه برخی خدمات به صورت غیرحضوری سعی کردیم تا آمار مراجعات حضوری به شعبه های تأمین اجتماعی را کاهش دهیم.

یکی از راهبردهای مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی موضوع هوشمندسازی خدمات این سازمان است و باید تأکید کنم تنها جایی که می تواند به این راهبرد سرعت ببخشد مرکز ارتباطات مردمی و حوزه سی آر ام(CRM) سازمان است و این ساختار می‌تواند تمامی مشکلات مردم را ثبت کند. به طوری که مردم می‌توانند از طریق تماس تلفنی با سامانه ۱۴۲۰، ارسال پیام صوتی و یا پیامک سوالات خود را از مشاوران سازمان تأمین اجتماعی بپرسند.

مشاوره حضوری و تلفنی به بیمه شدگان تأمین اجتماعی
*فارس: اشاره ای به کارکرد سامانه ای به نام ۱۴۲۰ برای پاسخ به سوالات بیمه ای مردم داشتید، بفرمایید چه میزان از مردم با این سامانه تماس می‌گیرند و یا به تعبیری دیگر آیا از این سامانه استقبال شده است؟

به طور روزانه شاهد تماس ۱۱هزار نفر از مخاطبان و بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی با کارشناسان سامانه ۱۴۲۰ هستیم که این آمار در شش ماه گذشته حدود ۱میلیون و ۹۹۱ هزار و ۶۳۶ تماس بوده که کارشناسان ما توانسته‌اند به این میزان تماس مردمی، پاسخ بگویند.

علاوه بر مشاوره‌های تلفنی، ما در مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی مشاوره های حضوری نیز داریم به طوری که علاوه بر این سامانه، مردم می‌توانند در شعبه‌های تأمین اجتماعی، کارگزاری‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان‌های ملکی و تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از خدمات مشاوره‌ای این سازمان برخوردار شوند.

ما به دنبال این هستیم که تا پایان سال جاری، طرح تحولی در بحث مشاوره‌های حضوری را رونمایی کنیم، با این طرح شاهد تحول اساسی در سازمان تأمین اجتماعی خواهیم بود و این سازمان می تواند به عنوان پیشرو در عرصه مشاوره در کشور قرار بگیرد. در این طرح قرار است از تمامی بیمه شدگان در بدو ورود به شعبه‌های تأمین اجتماعی با مراجعه به باجه مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی در همان شعبه، تلفن تماسی گرفته شود و از طریق پیامک آخرین اقدامات انجام شده در پرونده وی را به اطلاع او برسانند. با این اقدام علاوه بر ممانعت از حضور بیمه شدگان در شعبه‌ها موجب می شود تا دیگر شاهد سردرگمی و پیگیری شخصی امور از سوی بیمه شده نباشیم.

در این طرح حتی آخرین وضعیت پرونده، اقدامات صورت گرفته و حتی آخرین مهلت و تاریخ انقضای پرونده بیمه شده از طریق پیامک برای او ارسال خواهد شد و مانع بلاتکلیفی و سردرگمی خواهد بود.

طرح جدید تأمین اجتماعی برای خدمات دهی به بیمه شدگان
*فارس: طرح اشاره شده در چند شعبه سازمان تأمین اجتماعی اجرا خواهد شد؟

حدود ۵۲۰ شعبه تأمین اجتماعی در کشور وجود دارد که در تمامی این شعب مرکز ارتباط مردمی سی آر ام(نماینده ۱۴۲۰) در آنها حضور خواهد داشت و خدمات تخصصی به بیمه شدگان ارائه می شود. در این طرح نیازی به مراجعه بیمه شده به کارمندان نیست، به طوری که در ابتدای ورودی شعبه‌ها خدمات لازم را به آنها داده و کد پیگیری برای تلفن همراه بیمه شده ارسال می شود و به او یادآوری می کند که پرونده کاری او در چه مرحله ای قرار دارد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید