علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، اعلام کرد که این بهروزرسانی بر اساس دادههای جدید اقتصادی از دستگاههای مختلف انجام خواهد شد تا میزان وسع خانوارها بهروزرسانی شود.
طبق بند «د» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است دو بار در سال دادههای اقتصادی خانوارها را بهروزرسانی کند و گروههای مشمول حمایتهای یارانهای را شناسایی و گروههای پردرآمد را از این حمایتها حذف کند. این روند در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ نیز تأکید شده است.
آخرین بهروزرسانی در دیماه ۱۴۰۲ انجام شده و مرحله بعدی قرار بود در شهریورماه ۱۴۰۳ انجام شود. با این حال، به دلیل عدم ارسال دادهها از سوی برخی دستگاهها مانند بانک مرکزی، این بهروزرسانی به تعویق افتاده است. محمدی اعلام کرد که این بهروزرسانی در اواخر شهریور یا مهرماه انجام خواهد شد و پس از نهایی شدن آییننامه اجرایی، دهکهای جدید اعمال خواهند شد.
محمدی در این میان نیز از عدم ارسال داده خانوارها از سوی برخی دستگاهها از جمله بانک مرکزی خبر داد و گفت: بانک مرکزی یکی از دستگاههای مهم دادهای محسوب میشود، اما تاکنون اطلاعات بانکی به این پایگاه برای این مرحله نرسیده است.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در همین راستا از اعمال سومین مرحله به روزرسانی اطلاعات اقتصادی خانوارها در اواخر شهریور یا مهرماه خبر داد و یادآور شد: طبق آئیننامه اجرایی بند الف، جز ۶، تبصره ۸ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳، در سال جاری وسعسنجی، رتبهبندی و دهکبندی خانوارها، براساس شاخصهای دریافتی از سوی دستگاهها امسال برعهده وزارت تعاون و تصمیمگیری برای حذف یا اضافه افراد مشمول با سازمان هدفمندی یارانههاست که البته به دلیل تغییرات در دولت، نهایی شدن آیین نامه مذکور به تعویق افتاد و قرار است در هفته آتی پس از نهایی شدن و به محض ابلاغ، نسبت به اعمال دهکهای جدید اقدام شود.
افزایش یارانه نقدی
طبق تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف به پرداخت یارانه نقدی به اقشاری است که از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یارانهبگیر شناخته شدهاند.
اقتصادآنلاین نوشت: در حال حاضر، یارانه به دهکهای ۱ تا ۳ مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به دهکهای ۴ تا ۹ مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت میشود.
حسینی بیان کرد که یارانه فعلی نیز با تحقق صد درصدی منابع مالی همراه نبوده و به همین دلیل امکان افزایش مبلغ یارانه وجود ندارد. در نیمه اول سال ۱۴۰۳، حدود ۵۲ تا ۵۳ درصد از منابع مورد نیاز محقق شده و سازمان با ۵۰ درصد کسری منابع مواجه است.
بودجه سازمان هدفمندسازی یارانهها براساس منابعی که محقق میشود، تعیین میشود. اگر منابع مالی افزایش پیدا کند، امکان افزایش مبلغ یارانه نیز وجود خواهد داشت.
علاوه بر یارانه نقدی، سازمان باید یارانه طرح دارویار (شیرخشک، دارو و ملزومات پزشکی)، مستمری بهزیستی و کمیته امداد وهمچنین مواردی که در جدول ۱۴ قانون بودجه لحاظ شده است را باتوجه به منابعی که داریم پرداخت کند.
سازمان برنامه و بودجه مسئولیت تعیین منابع و مصارف را بر عهده دارد و این سازمان است که باید تصمیم بگیرد که چگونه منابع و مصارف را برای پرداخت یارانهها تخصیص دهد.
حسینی اشاره کرد که نظرات افراد درباره مبلغ یارانه متفاوت است و ممکن است برای یک فرد ۱۰ میلیون تومان هم کم باشد، در حالی که برای فرد دیگر ۳۰۰ هزار تومان کافی باشد. بنابراین، رضایت افراد از مبلغ یارانه به منابع دولت و شرایط اقتصادی بستگی دارد.
سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها در پایان تأکید کرد که افزایش مبلغ یارانه در سال ۱۴۰۳ به دلیل عدم تحقق منابع مالی و شرایط اقتصادی امکانپذیر نیست و باید به منابع دولت و نیازهای جمعیت یارانهبگیر توجه شود.
براساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، یافته های این نهاد نظارتی نشان می دهد در سال ۱۴۰۲، حدود ۸۱ میلیون ایرانی یارانه دریافت کرده اند؛ همچنین ۱۶۰ هزار و ۲۰ نفر از فهرست یارانه بگیران حذف شدند و تعداد ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۵۲۷ نفر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متقاضیان جدید، مشمول دریافت یارانه شده اند.
ایسنا نوشت: بر اساس این گزارش، با توجه به عدم ارسال برخط اطلاعات توسط ۵۱ دستگاه و عدم ارسال هیچگونه اطلاعات از سوی ۳ دستگاه و همچنین نقصان اطلاعات ارائه شده توسط دستگاههای اجرایی، امکان استحقاقسنجی متقاضیان جهت دهک بندی، با بهرهبرداری از شاخصهای دقیق، هدفمند و اثربخش فراهم نیست.
این نهاد نظارتی ضمن تاکید بر اجرای دقیق قانون و رسیدگی به تخلفات، اعلام کرد که دستگاه ها باید در جهت برقراری عدالت اجتماعی و شفافیت، اقدامات لازم در جهت ارسال اطلاعات دقیق و کامل را انجام بدهند.