خبر خوش رئیس مجلس به حداقل بگیران | افزایش حقوق کارگران براساس نرخ تورم/کارگران صاحبخانه می شوند

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر حفظ قدرت خرید خانوار گفت: طبق برنامه هفتم حداقل حقوق و دستمزد در طول ۵ سال برنامه باید به میزان افزایش تورم رشد داشته باشد.


حقوق کارگران

 محمدباقر قالیباف سه‌شنبه شب – ۲۲ خرداد – در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه خبر سیما گفت: یکی از کارهای مهم دولت سیزدهم و مجلس یازدهم تنظیم لایحه و تدوین قانون برنامه هفتم توسعه کشور بود؛ از زمان تنظیم لایحه برنامه هفتم، هماهنگی بین مجلس و دولت وجود داشت و در برنامه هفتم همه تلاش ما این بود که این برنامه ضعف‌های برنامه‌های گذشته را نداشته باشد.

قالیباف افزود: یکی از نکات متمایز برنامه هفتم توسعه رویکرد برنامه جامع بود؛ مساله محوری اساس کار این برنامه است. نکته دیگر اینکه در قانون‌گذاری توجه و دقت کردیم قانونی را که می‌نویسیم دقیق، مشخص و شفاف باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی اظهار داشت: ما اکنون یک سندی داریم که ۵ ساله است و دولت و مجلس با هم آن را تهیه کردند و با هم اجرا می‌کنند، کار مشترکی است که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم انجام دادند.

قالیباف اظهار داشت: رویکرد برنامه هفتم که در مجلس و دولت تنظیم شد، باید در دولت آینده هم ادامه پیدا کند؛ دولت سیزدهم مقدمات آن را فراهم کرده است بودجه سال جاری را هم دولت سیزدهم داده است، بودجه براساس برنامه هفتم توسعه بوده است.

رشد اقتصادی، توجه به سرمایه‌گذاری، توزیع درآمدها، حوزه اشتغال و تسهیل‌گری آن، اصلاح نهادی در این بخش در برنامه هفتم توسعه برای ما مهم بوده است

وی افزود: برنامه هفتم از ویژگی‌ها منحصر به فردی برخوردار است و یکی از سیاست‌های قطعی ما در برنامه هفتم معطوف به خانواده و خانوار است، به این معنا که مخاطب این برنامه خانواده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مسائل اقتصادی در برنامه هفتم مورد توجه بوده است، تصریح کرد: به عبارتی رشد اقتصادی، توجه به سرمایه‌گذاری، نظام مالی، سیاست‌های ارزی و پولی و بانکی، توزیع درآمدها یعنی نظام مالیاتی و یارانه‌ای از جمله موضوعاتی است که در برنامه هفتم توسعه برای ما مهم بوده است.

وی تاکید کرد: در حوزه اشتغال و تسهیل‌گری آن، اصلاح نهادی در این بخش از نکات مهمی است که در برنامه هفتم به آن توجه شده است. همچنین یکی از مواردی که مردم از آن نگران هستند، موضوع گرانی است که در سطوح مختلف در برنامه به آن پرداخته شده که در حقیقت همان تورم است که ریشه در کسری بودجه عملیاتی و ناترازی بودجه و سیاست‌های پولی و بانکی دارد.

لیباف با بیان اینکه سازمان زمین و مسکن یک میلیون هکتار زمین در اختیار دارد، گفت: برای کل مسکن مهر، ۹ هزار هکتار زمین درنظر گرفته شد در حالی که در این بخش یک میلیون هکتار زمین وجود دارد و در ماده ۴۹ برنامه هفتم مشخص شده که ما ۰/۰۲ درصد از مساحت کل کشور که ۳۳۰ هکتاراست به زمین اختصاص داده شود که این موضوع نشانه بهره‌وری است. به عبارتی اگر تلاش ما رسیدن به ثبات اقتصادی است، باید ۳ درصد از ۸ درصد در نظر گرفته شده در رشد اقتصادی را با بهره وری دنبال کنیم و ادامه این فرآیند هم به سرمایه گذاری که مدنظر است، منجر می‌شود.

اگر کارگر یا کارمند ما همه درآمد خود را برای مسکن هزینه کند، باید در مدت زمان ۷.۵ سال همه درآمد وی قادر باشد که صاحب مسکن شودوی درباره مدت زمان صاحبخانه شدن طبق برنامه هفتم توسعه که ۷.۵ سال است، تصریح کرد: معنای ۷ سال و نیم این است که اگر کارگر یا کارمند ما همه درآمد خود را برای مسکن هزینه کند، باید در مدت زمان ۷.۵ سال همه درآمد وی قادر باشد که صاحب مسکن شود. این شاخص در کشور حدود ۱۳ تا ۱۴ سال است و باید این عدد را به نصف کاهش دهیم و برای این هدف باید مسکن ارزانتر تولید شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: برای تحقق موضوع مسکن باید بهره وری را از یک میلیون هکتار زمین به درستی انجام دهیم و این یک میلیون هکتار زمین در محدوه شهر و روستا است ولی از این ظرفیت استفاده بهینه نمی‌شود. همچنین در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده که حداقل ۱۵ درصد در حوزه صنعتی شدن رشد کنیم. چرا که صنعتی شدن هزینه‌ها را کاهش داده، مصرف، انرژی و ایمنی را افزایش داده، سرعت ساخت را بیشتر می‌کند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید