محمد بهرامی، اظهار داشت: بدون شک مهمترین اولویت دولت و مجلس شورای اسلامی بهبود وضعیت معیشت مردم و شرایط اقتصادی جامعه است و هر اقدامی که سبب نگرانی مردم شود و در سفره مردم تأثیر بگذارد با حساسیت بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد و اجازه نخواهیم داد مردم بیشتر از این از نظر اقتصادی در مضیقه و سختی باشند.
وی با تأکید بر اینکه “واقعیت امر امروزه بحث گران شدن بنزین به یک دغدغه برای مردم تبدیل شده است.”، عنوان کرد: اطمینان خاطر میدهم که در بودجه سال آینده خبری از گران شدن بنزین نیست و البته امیدوارم در زمینه اصلاح الگوی مصرف سوخت فرهنگسازی لازم انجام شود تا بخشی از ناترازی را بتوانیم جبران کنیم.
بهرامی با اشاره به ناترازیهای موجود در بنزین و برق ابراز کرد: در این راستا کمیسیون انرژی مجلس دغدغهمندانه پیگیر بوده و تاکنون نشستهای مختلفی با مسئولان و متولیان امر از جمله وزیر، معاونان و مدیران عامل شرکتهای تابعه وزارت نفت برگزار کرده است و موضوعات بهصورت دقیق و علمی در دست بررسی است.
نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اقداماتی در این زمینه انجام شده است ولی امکان رسیدن به وضعیت نرمال وجود ندارد زیرا در گذشته برای افزایش تولید بنزین و برق در کشور تدبیر لازم نشده است و رفع این مشکل مشمول زمان خواهد بود و البته نیازمند اعتبار نیز هستیم.
بهرامی خاطرنشان کرد: امیدوارم در سالهای آینده وضعیت بهتری داشته باشیم زیرا استارت اقداماتی مؤثر زده شده است.
نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی این را هم گفت: ۷۰ نماینده مجلس با احداث سد ماندگان مخالفت کردهاند و بدون هیاهو پیگیر موضوع هستیم و انتظار میرود در این زمینه رسانهها از حاشیهسازیهای بدون پشتوانه پرهیز کنند.
بهرامی با تأکید بر اینکه در صورت احداث سد ماندگان اقلیم بخش زیادی از کشور بههم میریزد، بیان کرد: شرایط آبوهوایی ما تغییر میکند، یخچال، برف و… در کوه دنا نخواهیم دید، در حالی که دنا یک ذخیرهگاه بزرگ در کشور است که ثمره آن به استانهای همجوار ما هم میرسد، شرایط اقلیمی اگر به هم ریخت دیگر جبرانپذیر نیست.
در روزهای اخیر اخباری ضد و نقیض در خصوص افزایش قیمت بنزین شنیده میشود و این بار دو نماینده مجلس به این شایعات دامن زدهاند.
مهرداد لاهوتی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اخیراً در گفتوگو با ایلنا تنها راهکار مؤثر برای حل مشکل ناترازی بنزین را افزایش قیمت بنزین دانسته و اعلام کرده که که امکان صرفهجویی بنزین وجود ندارد و خودروهای موجود در کشور هم تغییری نکردهاند تا با کیفیت خودروها، مصرف بنزین کاهش پیدا کند.
این نماینده همچنین مدعی شده که وزیر نفت در جلسهای گفته که دولت به دنبال راهی برای افزایش قیمت بنزین است.البته این ادعا با واکنش وزارت نفت همراه شده و اداره کل روابط عمومی وزارت نفت سخنان لاهوتی را تکذیب و اعلام کرده است: وضوع تعیین قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین در زمره سیاستگذاریهای بالادستی است و در این زمینه وزارت نفت فقط مجری تصمیمهای ابلاغی دولت و مجلس محترم خواهد بود.
پیشتر حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی مجلس در ۸ آبان گفت: پیشبینی ما آن است که در لایحه بودجه سال آینده افزایش قیمت بنزین تا ۴۰ درصد آمده است چراکه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای آن منابع پیش بینی شده است.
این سخنان نیز توسط دولت تکذیب شد. سخنگوی ستاد بودجه در واکنش به ادعای عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۴ هیچ افزایش نرخ بنزین لحاظ نشده است.
با توجه به اینکه نمایندگان مجلس در ماههای مجلس بارها از افزایش قیمت بنزین در سال جاری یا سال آینده سخن گفتهاند باید دید قیمت بنزین سرانجام چه زمانی با تغییر مواجه خواهد شد.
افزایش قیمت بنزین منتفی شد؟
قیمت بنزین در ۵ سال اخیر علیرغم تورمهای بالا و افزایش قیمت تمامی کالاهای اساسی، بدون تغییر مانده و عدم همخوانی مصرف بنزین با تولید و واردات بنزین به یک مشکل جدی برای دولت تبدیل شده است. از این رو مسعود پزشکیان در برنامههای انتخاباتی در قامت یک کاندیدا و پس از آن بهعنوان رئیس دولت بارها به موضوع ناترازی اشاره کرده و این موضوع به شایعات احتمال افزایش قیمت بنزین دامن زده است.
هفته گذشته مسعود پزشکیان در جلسه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس، اصلاح در یارانههای انرژی را یکی از چالشهای موجود دولت دانست و گفت: «میزان مصرف بنزین در سال جاری حدود ۴۰ درصد بالاتر از سال ۱۳۹۸ است. این در حالی است که رشد جمعیت و درآمد ملی بسیار کمتر از این است. امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل حدود ۸ هزار تومان است و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.»
پزشکیان در جلسه مذکور اضافه کرد: «این موضوع مشارکت و همدلی همه سیاستگذاران، مجریان، قانونگذاران و فرهنگیان جامعه را میطلبد که ما بتوانیم این ناترازیها را به نفع محرومین، جامعه و حاکمیت رفع کنیم.»
با این وجود رئیس جمهور در جلسه امروز مجلس که به بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۴ اختصاص داشت صحبتی از بنزین به میان نیاورد و به ناترازی در برق، آب، گاز و پول اشاره کرد. آیا این به معنای عقبنشینی دولت از طرح مسئله بنزین و اصلاح قیمت آن است یا نام نبردن از بنزین غیر ارادی بوده است؟
البته پیش از این بارها افرادی در دولت و مجلس تأکید کردهاند که ارادهای برای افزایش قمیت بنزین وجود ندارد اما در عین حال هیچ راهکار دقیقی هم برای حل مشکل ناترازی بنزین از سوی دولت ارائه نشده است. با توجه به ناترازی روزافزون بنزین به دلیل افزایش قاچاق و مصرف آن و همچنین نیاز فزاینده کشور به واردات بنزین، نیاز است تا دولت هرچه سریعتر برنامه خود را برای اصلاح ناترازی بنزین و سایر حاملهای انرژی ارائه دهد. تعلل دولت در این زمینه و تاخیر در تصمیمگیری منجر به عمیقتر شدن بحران بنزین و سختتر شدن اصلاحات در این حوزه خواهد شد. در این زمینه برخی افراد راهکارهای غیر قیمتی مختلفی نظیر ساخت پالایشگاهها، فرهنگسازی در اصلاح مصرف بنزین یا واردات و تولید خودروهای هیبریدی و برقی را برای رفع ناترازی بنزین ارائه کردهاند اما در خصوص کارساز بودن این راهکارها بدون اصلاحات قیمتی، تردید وجود دارد. اکنون قیمت بنزین در کشورهای همسایه به ۱۲ برابر قیمت آن در کشور ما رسیده است که همین اختلاف بسیار زیاد قیمتی، موجب افزایش شدید قاچاق سوخت از کشور به خارج از مرزها شده و بخش زیادی از ناترازی بنزین نیز ناشی از همین قاچاق گسترده است. بنابراین تا انگیزه کسب سودهای ۱۰۰۰ درصدی برای قاچاق بنزین وجود دارد، امکان کنترل ناترازی آن بدون «اصلاح قیمت» و «کاهش اختلاف قیمت بنزین داخلی و خارجی» وجود ندارد.