به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، بودجه بنیاد شهید ۱۲ همت زیاد شد، اعتبارات بهزیستی ۶ همت افزایش یافت و اعتبارات کمیته امداد ۳.۱ همت افزایش یافت. در بخش بهداشت و درمان نیز، اعتبارات با ۲۹ درصد رشد همراه شد، جذب ۲۵ هزار نفر در کادر درمان و ۱۸۰۰ نفر در هیأت علمی بهداشت و درمان از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است.
علیرضا منادی سفیدان با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در زمینه پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته، عنوان کرد: در روزهای اخیر، پس از پیگیریهای مکرر کمیسیون، آموزش تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم، ۶۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای پرداخت باقیمانده مطالبات پاداش پایان خدمت بیش از ۶۶ هزار نفر معلم بازنشسته سال ۱۴۰۰ تخصیص یافت.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم ضمن قدردانی از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و همکارانشان در دولت، اضافه کرد: ما به جد پیگیر پرداخت این مبلغ تخصیص یافته هستیم.
وی یادآور شد: به عنوان یکی از متولیان حوزه آموزش بارها مطالبات فرهنگیان را از طرق مختلف پیگیری کردهام، چرا که میدانم برای پرداخت این بدهی حتی یک روز را هم نباید ناچیز دانست.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: از همین طریق نیز به نوبه خودم بابت تاخیر پیش آمده در پرداخت باقیمانده مطالبات پاداش پایان خدمت ناشی از اعمال رتبه بندی بیش از ۶۶ هزار نفر از معلمان صمیمانه عذرخواهی میکنم، چراکه میدانم قطعا در این مدت با توجه به شرایط دشوار اقتصادی سختی و عذاب فراوانی را متحمل شدهاند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ضمن عذرخواهی مجدد، اظهار امیدواری کرد که دیگر هیچگاه شاهد تکرار چنین کاستیهایی در احقاق حقوق معلمان زحمتکش کشورمان نباشیم./معاون امور بازنشستگی اداره کل مستمریهای سازمان تامین اجتماعی نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی بیمهشدگانی که از محل دو کارگاه بیمهپردازی دارند را تشریح کرد.
با استناد به قانون تامین اجتماعی اظهار کرد: براساس ماده ۳۴ قانون مذکور، در صورتی که بیمهشده برای دو یا چند کارفرما کار کند، هر یک از کارفرمایان مکلفند به نسبت مزد یا حقوقی که میپردازند حق بیمه سهمبیمه شده را از مزد یا حقوق او کسر و به انضمام سهم خود به سازمان پرداخت کنند، بنابراین مبنای قانونی پرداخت حق بیمه، این قانون است.
وی درخصوص میزان اثرگذاری پرداخت حقبیمه از دو محل در تعیین میزان مستمری فرد، توضیح داد: فرض کنید یک فرد در کارگاهی کار میکند که میانگین دستمزد دو سال آخر او با ۳۰ سال سابقه کار، معادل ۲۰ میلیون تومان است؛ طبیعتا مستمری استحقاقی او نیز ۲۰ میلیون تومان خواهد بود، حال اگر فرد دیگری میانگین دستمزد دو سال آخر او با ۳۰ سال سابقه کار، ۲۰ میلیون تومان باشد و علاوه بر کارگاه اول در کارگاه دومی هم به مدت دو سال اشتغال با میانگین دستمزد ۱۰ میلیون تومان، به سازمان تامین اجتماعی بیمهپردازی داشته باشد، در نحوه محاسبه مستمری فرد، مستمری استحقاقی کارگاه اول (مبلغ ۲۰ میلیون تومان کارگاه اول) و مستمری استحقاقی کارگاه دوم که در آن ۲ سال اشتغال با میانگین دستمزد ۱۰ میلیون تومان داشته (مبلغ ۶۶۶ هزار و ۶۶۷ تومان) جمع و اینگونه مستمری استحقاقی فرد ۲۰ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۷ تومان تعیین میشود.
معاون امور بازنشستگی اداره کل مستمریهای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: به بیانی دیگر، باتوجه به اینکه در کارگاه دوم صرفا فرد دو سال کار کرده، سازمان تامین اجتماعی میانگین ۱۰ میلیون تومان پرداختی حق بیمه فرد را تقسیم بر ۳۰ و در مدت اشتغال فرد در کارگاه دوم ضرب میکند، عددی که محاسبه میشود با مستمری استحقاقی کارگاه اول (معادل ۲۰ ملیون تومان بوده) جمع و به عنوان مستمری کلی پرداخت میکنیم.
شیری در توضیح بیشتر این موضوع بیان کرد: به عبارتی تاثیر و بیمهپردازی هر کارگاه را باتوجه به مدت پرداخت حق بیمه لحاظ و براساس ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی در تعیین میزان مستمری فرد لحاظ میکنیم.
موضوع بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری از جمله مسائل چالش برانگیز بازنشستگان بخش خصوصی و بازنشستگان بخش دولتی کشور ماست. از دهه ۱۳۸۰ که درمان مستقیم برای بازنشستگان هردو سازمان بیمهگر عمومی دشوار شد، این وظیفه بیشتر برعهده یک نهاد بیمه کننده تکمیلی به نام «شرکت بیمه آتیه سازان حافظ» قرار گرفت و باوجود انتقادات فراوان بازنشستگان به این شرکت، این مجموعه به عنوان تنها نهاد بیمهگر تکمیلی بازنشستگان حفظ شد.
بسیاری از بخشهای پرهزینه درمان بازنشستگان از جمله هزینههای برخی پروتزها، درمان دندان و بسیاری دیگر از حوزهها عمدتاً مشمول بیمههای تکمیلی هستند که به دلیل ریسک بالای بیماری و نیاز در سنین بالا و بازنشستگان، بیمههای تجاری و بخش خصوصی از ورود به این حوزه برای افراد سالمند اجتناب میکنند.