گروه صنعتی ایران خودرو یکی از همین شرکتهاست که در تابستان سال 1402 با معرفی سدان جدید شاین مکس، رسما خود را به عنوان یکی از بازیگران جدید واردات خودرو به کشور معرفی کرد. اینل که با دو نسخه بنزینی و هیبریدی توسط این شرکت معرفی شد، اکنون پس از گذشت چند ماه سرانجام پا به خیابانهای کشور گذاشته و به عنوان یکی از محصولات چینی وارداتی قرار است رقابتی را در بازار ایران داشته باشد.
این در حالی است که بسیاری از شرکتها با عرضه کراساوورهای متنوع سبد محصولات خود را تکمیل کرده که همین موضوع میتواند کار را برای سدان وارداتی ایرانخودرو آسانتر کند. چرا که شاین مکس هیبریدی با توجه به امکانات و مشخصات فنی قابل قبولی که دارد، میتواند سهم قابل توجهی از بازار نه چندان گسترده سدانهای وارداتی و مونتاژی را از آن خود کند. گفتنی است ایرانخودرو در نظر دارد در ابتدا شاین مکس هیبریدی را به صورت وارداتی به بازار کشور عرضه کند و در آینده مونتاژ این محصول را آغاز کند.
160 km/h
حداکثر سرعت
4.3 liter/100km
مصرف سوخت
1476 cc
حجم موتور
دانگ فنگ شاین مکس هیبرید
مشخصات دانگ فنگ شاین مکس هیبرید
کلاس بدنه
سدان
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دنده
E-CVT
حداکثر توان
174 اسب بخار
تنفس موتور
هیبرید
تعداد سیلندر
4 سیلندر
بررسی دانگ فنگ شاین مکس هیبرید
شاین مکس محصولی از زیر برند آئولوس از گروه دانگ فنگ است که در سال 2021 تولید و عرضه شده است. دانگفنگ از سال 1969 فعالیت خود را در چین آغاز کرد اما زیرمجموعه تازه تاسیس دانگفنگ یعنی آئولوس حدود ۱۵ سال پیش در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده است. این خودرو در بازار چین با نام آئولوس یی ژوان مکس نیز شناخته میشود که با دو نسخه بنزینی و هیبریدی تولید و عرضه میشود. نام آئولوس نیز به یکی از اساطیر یونان باستان تعلق دارد. دانگ فنگ برای تولید محصولاتی باکیفیت در زیرشاخه آئولوس، از همکاری خود با پژو سیتروئن سود میبرد. این خودرو براساس پلتفرم ماژولار و جدید دانگ فنگ توسعه یافته است که DSMA یا Dongfeng Superior Modular Architecture نام دارد. شایان ذکر است آئولوس همکاری مشترکی با پژو و سیتروئن دارد. آئولوس شاین مکس در حال حاضر تنها در چین تولید میشود و به بازار کشورهای دیگر صادر میشود. این در حالی است که با آغاز فرآیند مونتاژ این محصول توسط ایرانخودرو، دومین سایت تولیدی این سدان چینی در جهان راهاندازی خواهد شد. در حال حاضر محصولات آئولوس علاوهبر بازار داخلی چین، در بازارهای روسیه و عربستان سعودی نیز حضوری پررنگی دارد.
شاین مکس هیبریدی سدانی است که در رده D قرار خواهد گرفت و به عنوان یکی از سدانهای لوکس چینی میتواند تجربهای تازه را برای مصرف کنندگان در بازار ایران رقم بزند. چرا که پیش از این در رده D گزینههای چندانی به بازار عرضه نشده و شاین مکس رقبای نه چندان زیادی پیش روی خود خواهد دید. با این حال باید منتظر ماند و دید که در ادامه سایر شرکتهای واردکننده و تولیدکننده خودرو در کشور به سراغ این سگمنت خواهند رفت یا نه!
با نگاه نخست به کابین شاین مکس هیبریدی میتوان متوجه شد که طراحی فضای داخل کابین آن شباهت زیادی با نسخه بنزینی دارد. طراحان دانگفنگ سعی گردهاند از الگوهای ترند روز در طراحی کابین این خودرو استفاده کنند و ظاهری مدرن به آن ببخشند، که باید گفت در این زمینه توانستهاند ماموریت خود را به درستی انجام دهند. غربیلک فرمان D کات در این خودرو یکی از مواردی است که همان ابتدا نگاه را به سمت خود میکشاند. چرا که نشان آئولوس در مرکز آن خودنمایی میکند و نوع چیدمان کنترلرهای آن کمی متفاوتتر از سایر خودروهاست. همچنین رنگ فسفری که پیشتر در بخشهای از نمای ظاهری خودرو مشاهده کرده بودیم نیز در تیریم داخلی این خودرو به چشم میخورد که این موضوع نشان میدهد طراحان دانگفنگ سعی کردهاند این رنگ را به نشانی از طراحی شاین مکس هیبریدی تبدیل کنند. گفتنی است تریم چرمی مشکی در کنار دیزاین فیبرکربنی و رنگ فسفری، نمایی جذاب و متفاوت را ایجاد کرده است.
استفاده از کلاستر دیجیتالی با قابلیت انتخاب تم و همچنین نمایشگر 10.2 اینچی لمسی در مرکز داشبورد به ما گوشزد میکند که با خودرویی مدرن سر و کار خواهیم داشت. در شاین مکس هیبریدی بر خلاف بسیاری از خودروها کنترلرهای سیستم تهویه در قسمت بالای نمایشگر مرکزی تعبیه شدهاند که ممکن است در ابتدا کمی برای راننده و سرنشینان گمراه کننده باشد. به لحاظ جادار بودن فضای کابین نیز باید گفت که شاین مکس هیبریدی به لطف فاصله بین محوری 2770 میلیمتری که دارد، کابینی بزرگ و جادار را برای سرنشینان خود مهیا کرده که این موضوع در قسمت عقب کابین نیز به خوبی نمایان است. به طور کلی میتوان کابین شاین مکس هیبریدی را با کیفیت و طراحی مدرن ارزیابی کرد که این موضوع امروزه برای بسیاری از خریداران از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین طیف مناسبی از امکانات رفاهی و ایمنی سبب میشود تا احساس آسودگی و خرسندی در کابین این خودرو به سرنشینان القا شود.
شاین مکس هیبریدی یک محصول لوکس چینی است که با ابعاد 4797 میلیمتر طول، 1870 میلیمتر عرض و 1475 میلمتر ارتفاع، سدانی نسبتا بزرگ در رده D به حساب میآید. نکته قابل توجه در طراحی ظاهری این محصول، ظاهر فست بک مانند آن است که به واسطه شیب نسبتا زیاد سقف شگل گرفته است. در واقع در نمای جانبی به خوبی میتوان دید که شیب سقف به آرامی به انتهای درب صندوق امتداد یافته و نمایی فستبک را برای شاین مکس رقم زده است. پیش از این نیز طرحی مشابه را در سدان KMC J7 دیدهایم. با این تفاوت که در جی 7 شیشه عقب و در صندوق به صورت یکپارچه با هم باز میشوند که اصطلاحا لیفتبک نامیده میشود. شاین مکس هیبریدی در نمای جلو چهرهای تهاجمی و خشن دارد که به واسطه جلوپنجره بزرگ مشکی رنگ و چراغهای کشیده در طرفین ایجاد شده است. گرافیک داخلی جذاب چراغها، تریم کرومی نصب شده در جلوپنجره و تزئینات فسفری رنگ در این بخش نیز از دیگر شاخصههای بارز در طراحی نمای جلو به شمار میروند. همچنین دو دریچه ورودی هوا در طرفین سپر نمایی اسپرت به این سدان لوکس چینی دادهاند.
در نمای جانبی همانطور که گفته شد مهمترین المان طراحی فستبک و سقف شیبدار است که نمایی خاص و متفاوت به شاین مکس هیبریدی داده است. تریم کرومی دور شیشههای جانبی که تا ستون C امتداد یافتهاند نیز سعی بر لوکستر نشان دادن این محصول دارند. همچنین رینگهای اسپرت دودی رنگ نیز در این بخش توجه را به خود جلب میکنند. اما مهمترین نکته در نمای عقب این خودرو چراغهای یکپارچهای است که این روزها به موضوع ترند طراحی خودروسازان چینی تبدیل شده اسن. همچنین شبرنگهای عمودی در طرفین سپر و طرخ دیفیوزر مانند در قسمت زیرین سپر از دیگر المانهای برجسته این بخش به شمار میروند.
خودروبانک