مرکز پژوهشهای مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ به دولت در مورد سهمیهبندی بنزین پیشنهادی ارائه کرد که بر اساس آن دولت باید از خردادماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین میشود.
فریدون عباسی در ارزیابی این پیشنهاد اظهار داشت: بنده کلا نسبت به طرحها نظر مثبتی ندارم. بنزین مادهای است که در خودرو استفاده میشود، چرا باید به افراد بنزین داده شود؟ در هیچ جای دنیا مشکلی بنزین ندارند، سوخت در جایگاهها وجود دارد و مردم مصرف میکنند، چون هزینهها در کشورهای دیگر واقعی است سوخت هم مثل بقیه کالاها است در کشور ما بیش از حد به این موضوع پرداخته میشود، بنزین نباید ابزاری برای بهم زدن آرامش مردم شود.
وی با بیان اینکه تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو در راستای اعطای یارانه بیشتر به اقشار کمدرآمد نیست، افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که شاید کسی نمیخواهد خودرو داشته باشد یا گواهینامه ندارد و یا ترجیح میدهد از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، بنابراین لزومی ندارد سوخت به افراد اختصاص داده شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهتر است به اصلاح نظام حقوق و دستمزد بپردازیم و ارجحتر است که ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کنترل کنیم و نسبت به افزایش درآمد کسانی که درآمد ثابت دارند و حقوقبگیر هستند اقدام کنیم تا میزان حقوق دریافتی این افراد با تورم سازگار باشد نه اینکه هر سال کمتر از میزان تورم افزایش دستمزد داشته باشیم.
وی تاکید کرد: مشکل کشور در سهمیهبندی بنزین نیست، بنزین نباید سهمیهبندی شود جز در موارد بحران مثل زمان جنگ آشکار؛ اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و بنزین با کارت سوخت در اختیار مردم قرار میگیرد، ما باید همین شیوه تخصیص بنزین با کارت را درست اجرا کنیم یعنی هر شخصی با کارت شخصی سوخت را دریافت کند، قیمت هم مشخص باشد و اگر کسی بخواهد بنزین بیشتری مصرف کند باتوجه به اینکه کشور امکان تولید بنزین به میزان تقاضا را ندارد بنزین را با نرخ وارداتی دریافت کند.
با اجرای طرح اعطای یارانه بنزین به افراد به جای خودروها، تحول عمدهای در الگوی مصرف سوخت رقم خواهد خورد. این طرح به شهروندان امکان میدهد تا با استفاده بهینه از سهمیههای اختصاص یافته، نه تنها هزینههای خود را مدیریت کنند بلکه به سمت استفاده از وسایل اشتراکی بروند.
ایده اعطای بنزین به نفر به جای خودرو، رویکردی نوین در مدیریت منابع انرژی و بهبود عملکرد اقتصادی محسوب میشود. این طرح میتواند تأثیرات قابل توجهی بر الگوهای مصرف سوخت و نهایتاً بر اقتصاد کلان داشته باشد. در حال حاضر، مقادیر قابل توجهی بنزین به دلیل استفاده غیرکارآمد و قاچاق هدر میرود. با اجرای این طرح، هر فرد بر اساس نیاز واقعی خود بنزین دریافت میکند، که این امر میتواند منجر به کاهش قابل توجهی در هدررفت بنزین شود.
با اعمال سیاست تخصیص بنزین به افراد به جای خودروها، دسترسی به حجم زیادی از بنزین برای قاچاقچیان به طور مؤثری محدود میشود. در این ساختار، هر فرد میتواند سهمیه بنزین خود را با قیمتهای داخلی و یا قیمتهایی نزدیک به تعادل جهانی به فروش برساند؛ این امر انگیزه برای قاچاق بنزین به کشورهای همسایه را کاهش داده و به نوبه خود میتواند به کاهش قابل توجهی در فعالیتهای قاچاق منجر شود. این تغییرات نه تنها باعث افزایش درآمدهای ارزی از طریق امکان صادرات بیشتر به بازارهای بینالمللی میشوند، بلکه به تقویت اقتصاد کشور و شفافیت بیشتر نیز کمک میکنند.
علاوه بر این، با اجرای طرح اعطای یارانه بنزین به افراد به جای خودروها، تحول عمدهای در الگوی مصرف سوخت در کشور رقم خواهد خورد. این طرح به شهروندان امکان میدهد تا با استفاده بهینه از سهمیههای اختصاص یافته، نه تنها هزینههای شخصی خود را مدیریت کنند بلکه به سمت افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و روشهای اشتراکی حرکت کنند. به عنوان مثال، ترغیب به سفرهای دستهجمعی و هماهنگسازی برنامههای سفر با دیگران، مصرف بنزین را به شکل چشمگیری کاهش میدهد و تجربههای اجتماعی مشترک و خاطرهانگیزی را فراهم میآورد.
با کاربردیتر شدن مصرف بنزین، میتوان انتظار داشت که سطح آلودگی ناشی از احتراق ناکارآمد سوخت کاهش مییابد. این امر نه تنها به بهبود کیفیت هوا کمک میکند، بلکه سلامت عمومی را نیز تقویت میکند. به این ترتیب، طرح تخصیص بنزین به نفر به جای خودرو میتواند یک پیروزی چندجانبه برای اقتصاد، محیط زیست و جامعه باشد.
با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، تغییراتی در رویکرد تخصیص یارانه انرژی در بخش بنزین ایجاد خواهد شد. در این طرح، هر شخص به جای خودرو، سهمیه بنزین دریافت میکند و در صورت عدم استفاده، میتواند این سهمیه را به بازار صادرات بفروشد. این امکان فرصتی برای کسب درآمد ارزی از طریق فروش سهمیه بنزین فراهم میآورد، که این انگیزه مالی میتواند رانندگان فعال در صنعت حمل و نقل را نیز به سوی استفاده از CNG سوق دهد. با فروش سهمیه بنزین خود و استفاده از CNG، رانندگان میتوانند هزینههای سوخت خود را کاهش داده و در عین حال منافع اقتصادی به دست آورند.
ایلنا/قدس آنلاین
مهدی
سلام.بنده یه تاکسی فرسوده پیکان دارم باهاش کار میکنم وخرج خانوادمو درمیارم.به خدا پول ندارم عوضش کنم یه ماشین بهتره روز خرابه پول تعمییرهم ندارم.حالا دولت یه ماشین صفر تاکسی به من بده قسطی چی میشه به فکر ماهم باشید .یاعلی
ناشناس
چرا به رانندگان تاکسی بنزین میدهید که باهاش به جای مسافر بار بزنند
ناشناس
بنزین رو به تاکسی بدید بار بازار روجابه جاکنه ما وانتی هم در ماه 70تا بنزین بقیه رو آزاد بزنیم درود بر شما
ناشناس
پس یارانه هم به همه بدید،چرا یک عده فقط یارانه میگیرند،همه مردم حق دارند
ناشناس
اون بدبختی که سالی کلی مالیات و عوارض شهرداری و غیره ماشین میده با اون که ماشین نداره یه اندازه سهمیه بگیره
مهران
چطوری دوربین جرائم کار میکنه حالا سواری که میره پمپ بنزین سهمیه فعال بشه جز همان سواری سوختگیری انجام نشه ؟؟؟؟!!!
ناشناس
نزدیک ۲۰ساله گواهینامه گرفتم بدلیل شرایط اقتصادی وگرانی نتونستم خودرو بخرم ،
رضا
کاملا با این طرح سهمیه به افراد مخالم ، اگر این اتفاق بیافته مثلا کسی که خودرو نداره بخواهد مسیری رو ۵ هزار تومان کرایه بدهد باید ۵۰ هزار تومان کرایه بدهد ضمنا اقلام مصرفی مردم که به صورت مویرگی در سطح کشور پخش میشود شدیدا گران خواهد شد ، این طرح نه تنها مردم رو فقیر تر میکنه حتی باعث بوجود آمدن نا امنی در سطح جامعه میکنه واقعا عقلایی نیست متوجه قانون گذار کنه این خطرات رو ،
۔ mehdi
عالیه این طرح
علی
همه مردم ماشین میخان داشته باشند هیچ کسی راضی به وسیله عمومی نیست
محمد
طرح خیلی خوبیه
محمود
عالیه
چاخان نامه
یک بی تجربگی جدید عین فرزند کمتر زندگی بهتر دیگه🥱😭😰
رسول شفیعی
من نمی دانم سهمیه بنزین خودرو ها چگونه کارشناسی و تعلق می گیرد مثلا بنده خودرو وانت دارم و از کارکردن با آن زندگیم را تامین میکنم چرا باید ۷۰لیتر بنزین بگیرم درصورتیکه سواریهای شخصی ۶۰ لیتر سهمیه دارن و اگر مصرف نکنند سهمیشون حفظ میشود ولی درمورد خودرو کار
( وانت) همان ماه باطل میشود.لطفا توضح داده شود.
م
کاملا درسته
جمشید باقری ششده
عالی عالی
حسن
عالی