🔥42

راهکارهای درمان خانگی گاز معده

کثرت گاز معده یکی از نشانه های اختلال در هضم غذا است و باید حتما بررسی و درمان شود.


 از آن جایی که گاهی اوقات سبب افزایش گاز معده، عادات غذایی نادرست افراد می باشد، بهتر است قبل از مراجعه به پزشک تدابیر و راهکارهای زیر را به کار برید:

 غذا را خوب بجوید و با آرامش غذا بخورید.
ز نوشیدن نوشابه های گازدار و آب در حین غذا خوردن، به ویژه به میزان زیاد، پرهیز کنید.
آدامس نجوید.
از مصرف بیش از حد غذاهای نفاخ خودداری کنید.
روزانه حدود ۳۰ دقیقه ورزش ملایم مانند پیاده روی انجام دهید.
بعد از صرف غذا ۲-۱ قاشق مرباخوری، مربای سیب، به یا بالنگ بخورید.
غذای خود را با حجم کم و به دفعات زیاد بخورید.
ساعات غذایی منظمی داشته باشید و از بی نظمی در غذا خوردن دوری کنید.
از راهکارهای مناسب جهت حفظ آرامش خود، استفاده کنید.

در بسیاری از موارد، نفخ شکم با روش‌های خانگی درمان می‌شود. برخی از روش‌هایی که می‌توانند در این مورد کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: داروهای بدون نسخه، ازجمله آنتی‌اسیدها، قرار دادن کیسه آب گرم بر روی شکم، نوشیدن آب، خوردن نعناع، نوشیدن آب گازدار یا اگر نفخ شما به علت یبوست اتفاق افتاده باشد می‌توانید با مصرف دارو برای درمان یبوست، برای مثال مصرف ملین، نفخ شکم خود را درمان کنید.

روش‌های متعددی برای درمان نفخ معده وجود دارد که با توجه به علت به‌وجود آمدن عارضه متفاوت است. به‌طورکلی برای درمان نفخ شکم در خانه، بهتر است برخی نکات را در سبک زندگی خود رعایت کنید:

درمان نفخ شکم با رژیم غذایی

درصورتی‌که رژیم غذایی شما حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات است، توصیه می‌شود آن‌ها را با مواد خوراکی دیگری جایگزین کنید، چرا که برخی کربوهیدرات‌ها هضم دشواری دارند. خوشبختانه برای تغییر عادت‌های غذایی و درمان نفخ شکم در خانه، روش‌هایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

از مصرف الکل‌های قندی پرهیز کنید: الکل‌های قندی نوعی کربوهیدرات هستند که به‌طور طبیعی در میوه و سبزیجات خاص وجود دارند. بدن انسان این مواد را به‌طور کامل هضم نمی‌کند و در اثر مصرف این مواد، گاز، اسهال و به‌دنبال آن نفخ شکم و درد معده به وجود می‌آید. الکل‌های قندی را در بسیاری از غذاهای فرآوری شده از جمله آدامس، آب‌نبات بدون قند، نوشابه‌ها و گرانولا می‌توان یافت. برای کاهش نفخ شکم از مصرف بی‌رویه این غذاها خودداری کنید.
فیبر مصرف کنید: برای جلوگیری از نفخ معده، فیبر را وارد رژیم غذایی خود کنید. این‌کار را به‌تدریج انجام دهید، چرا که افزایش سریع آن موجب ایجاد مشکلات گوارشی از جمله نفخ شکم و اسهال می‌شود. شاید بپرسید پس فایده آن برای درمان نفخ شکم چیست؟ فیبر با افزایش حجم مدفوع، تخلیه معدع را به تاخیر می‌اندازد. مصرف فیبر، موجب دفع منظم می‌شود و برای پیشگیری از یبوست و نفخ معده بسیار موثر است.
سدیم کمتری مصرف کنید: سدیم نقش کلیدی در تعادل مایعات ایفا می‌کند. وجود غذاهای حاوی سدیم در رژیم غذاییتان منجر به احتباس مایعات شده و نفخ شکم را در پی دارد. یکی از درمان‌های خانگی برای نفخ شکم، کاهش مصرف سدیم است. حواستان به غذاهای فرآوری شده نظیر فست‌فودها، سرخ‌کردنی‌ها و تنقلات باشد که سدیم فراوانی دارند. برای جلوگیری از نفخ شکم به جای مصرف آنها مواد مغذی را با گیاهان معطر و ادویه طعم دهید و در کنار وعده‌های اصلی خود استفاده کنید.
با مصرف فیبر می‌توانید درمان نفخ شکم را سریع‌تر کنید

برای درمان باد معده آب فراوان بنوشید
در طول روز به‌طور منظم آب بنوشید تا از احتباس مایعات و کم‌آبی جلوگیری کنید. برای حل مشکل باد معده و پیشگیری از یبوست (که علت شایع نفخ شکم است) لازم است بدن خود را هیدراته نگه دارید. باید تا حد ممکن نوشیدنی‌هایی مانند آب یا چای را مصرف کنید و از نوشیدن نوشابه، آبمیوه و تقویت‌کننده‌های ورزشی پرهیز کنید.

برچسب‌ها:

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید