🔥243

رقم نهایی افزایش مزایای حقوق بازنشستگان | بازنشستگان بخوانند

میزان افزایش مزایای دستمزد حقوق بازنشستگان اعلام شد


حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقرراتی تعیین می‌شود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طبقه بازنشستگان، نوع شغل و زمان خدمت است. در ایران، بازنشستگان به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم می‌شوند.به طور کلی، حقوق بازنشستگان شامل حقوق پایه، بیمه‌های اجتماعی، بیمه تکمیلی، روزهای تعطیل و تعطیلات سالانه، یارانه‌ها و منافع دیگر است. همچنین، سازمان تامین اجتماعی در صورت لزوم می‌تواند تغییراتی در حقوق بازنشستگان اعمال کند.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.
بر اساس اخبار منتشر شده از سوی هیئت وزیران، مصوب شده تا حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از حداقل میزان نزد دریافتی مصوب کارگران در همان سال کمتر نباشد.

بر این اساس و با توجه به مصوبات شورای عالی کار در اسفندماه سال ۱۴۰۰، حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.

بنابر این مصوبه مقرر شده است تا حداقل حقوق و دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ و مجموع مستمری ازکار افتگان و بازماندگان از حداقل حقوق کارگران همان سال کمتر نباشد. به موجب قوانین ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی و با رعایت مصوبات شورای عالی کار میزان دریافتی این دسته نباید کمتر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بوده و با حداقل ۵۷.۴ درصد افزایش رو به رو شده است.

همچنین بر اساس احکام قانون بودجه در خصوص صندوق‌های بازشستگی مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق این دسته و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق این گروه برای مشمولینی که دریافتی بیشتر از حداقل حقوق و دستمزد را دارند، افزایش ده درصدی اعمال شده و برای کمک معیشت این دسته مبلغ ماهانه ۶۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه تصویب می‌گردد. این میزان برای تمام افراد تا سقف دریافتی ۱۰ میلیون تومان اجرایی می‌شود.بر همین اساس مزایای دستمزد بازنشستگان به صورت جدول مزایای بازنشستگان زیر است:

ردیف مبلغ بر مبنای ریال:

حق معیشت ۲,۰۰۰,۰۰۰

حق عائله‌مندی ۳,۷۰۰,۰۰۰

حق اولاد ۹۷۰,۰۰۰

حق مسکن ۱,۵۰۰,۰۰

بر این اساس به نظر میرسد، مزایای حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی امسال به صورت عرفی و مطابق قوانین سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرد.

حقوق بازنشستگان
حقوق بازنشستگان

واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

حقوق شهریورماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از بیست‌ماه این ماه پرداخت می‌شود.
پرداخت حقوق شهریورماه سال 1402 بالغ بر 4‌ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی از روز دوشنبه هفته آینده 20 شهریورماه آغاز خواهد شد.

واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی براساس حروف الفبا از20 شهریورماه آغاز و تا تاریخ 31 شهریورماه به پایان خواهد رسید.

تصمیمات مهم مجلس برای سنوات و حقوق بازنشستگان

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم گفت: درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مفادی که در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم تصویب شده بسیاری از نگرانی‌های قشر بازنشسته کشور را برطرف خواهد کرد.

سید کریم حسینی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم گفت: در ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم به تغییر در نحوه محاسبه سنوات حقوق بازنشستگی اشاره شده بود و پیشنهاد دولت برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت بود که اعضای کمیسیون ماده واحده مذکور را حذف کردند. بنابراین وضعیت فعلی درباره محاسبه حقوق بازنشستگی براساس میانگین دو سال آخر برقرار خواهد بود.

همچنین دولت در بندی سهم خود از پرداخت حق بیمه را کاهش و سهم بیمه شده را افزایش داده بود که اعضای کمیسیون با اکثریت آرا این بند را نیز حذف کردند.

درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز مفادی که در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم تصویب شده بسیاری از نگرانی‌های قشر بازنشسته کشور را برطرف خواهد کرد.

بخشنامه اعلام حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت از سوی معاون سازمان اداری واستخدامی ایران ابلاغ شد.
طبق این بخشنامه، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 1402 مبلغ بیست و نه میلیون و ششصد و پنجاه و هشت هزار (29.658.000) ریال است.
خاطرنشان می شود این رقم ملاک محاسبه “حداقل حقوق کارکنان دولت” مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در قوانین و مقررات مربوط است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ضروریست که دولت نسبت به مسئله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توجه کند و شرایطی را فراهم کند که حقوق فرد بازنشسته حداقل ۸۰ درصد از حقوق فرد شاغل باشد.

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره لزوم همسان سازی حقوق بازنشستگان، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی بازنشستگان از لحاظ معیشتی در شرایط مناسبی نیست و لازم است که حقوق این قشر متناسب و همسان‌سازی شود.

وی با بیان اینکه بازنشستگان جدا از هزینه‌های معیشتی با توجه به بالا بودن سن با هزینه‌های درمان رو به رو هستند، افزود: از طرف دیگر بازنشستگان با هزینه خانواده، همسر، فرزند روبه‌رو بوده و اغلب نوه دارند؛ لذا چگونه می‌توانند با حقوق کم بازنشستگی زندگی کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تورم برای شاغلان و بازنشستگان یکسان است، ادامه داد: با توجه به موضوعات فوق متناسب و همسان سازی حقوق بازنشستگان امری ضروریست و باید بازنشستگان هر سال شامل همسان سازی حقوق و تناسب حقوق با شاغلان هم رده خود شوند.

وی با بیان اینکه نباید افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس یک فرمول متفاوت از شاغلان هم رده آنها باشد، افزود: عادلانه نیست که شخص بازنشسته نیمی از حقوق افراد شاغل را دریافت کند.

نماینده نیشابور در مجلس با تاکید بر اینکه مبنای متناسب و همسان‌سازی، تناسب در حقوق دریافتی افراد شاغل و بازنشستگان دستگاه‌های مشابه است، ادامه داد: لذا ضروریست که دولت نسبت به این مسئله توجه کند و شرایطی را فراهم کند که حقوق فرد بازنشسته حداقل ۸۰ درصد از حقوق فرد شاغل باشد.

  • بازنشسته کارگری هستم ۱۴۰۲با۳۵ سال پرداخت حق بیمه ۷۵۰۰۰۰۰ کل دریافتیمه .
    اجاره بدم قسط بدم خرج زندگی بدم .
    بنظرتون برای مسافرت میتونم برنامه ریزی کنم؟!!!!!

  • من بازنشسته تامین اجتماعی هستم کل حقوق و مزایا جمعا ۶میلیون و هفتصد هزار تومان دریافت میکنم ۳۳ سال بیمه پرداخت کردم مفقود شده با ۲۵ سال ۴ ماه بازنشسته شدم ، وقتی قبض آب وبرق وگاز وتلفن و اجاره میدهم آیا دیگر پولی
    می ماند که نان خالی بخرم نظر من انتشار نمی‌دهند اگر بگویم با این حقوق سفر خارج میروم ماشین شاسی بلند خریدم نظرم انتشا می‌دهند ای بابا از اینهمه سانسور

  • ناشناس

    من بازنشسته تامین اجتماعی هستم کل حقوق و مزایا جمعا ۶میلیون و هفتصد هزار تومان دریافت میکنم ۳۳ سال بیمه پرداخت کردم مفقود شده با ۲۵ سال ۴ ماه بازنشسته شدم ، وقتی قبض آب وبرق وگاز وتلفن و اجاره میدهم آیا دیگر پولی
    می ماند که نان خالی بخرم

  • ناشناس

    من هیچ موقع حقوق خودم رابادیگران مقایسه نمی کنم بازنشسته ارتش هستم با ۹۰ ماه درجبهه وجانبازی کل خدمتم در مرز وبدون کوچکترین رفاهییات بطور ۲۴ ساعته درسخت ترین شرایط آب وهوائ حقوقم۸۷۰۰میباشد و هیج موقع هم نمی گویم کشوریها یا تامین اجتماعی یا لشکری کدام زیادتر یا کمتر میگیرند خداوکیلی خودتون قضاوت کنید

  • بازنشسته سایر سطوح

    ضمنا خسته نباشید به این افسران عزیز 5 برابر حقوق سایر بازنشستگان باز خدا را شکر که شما حقوق ها را تعیین نمیکنید

  • بنده ۳۰ سال خدمتم با درجه سرهنگی نیروی انتظامی با حقوق ۱۸ میلیون با سه تا بچه که ۱۰ میلیون میره واسه قسط با ۸ تومن چطور جواب زن و بچه رو بدم بانک وام میده ۳۰ تومن باید ۶۱تومن برگردونی این کجای دنیا حلاله

  • گلچینی هستم

    سلام و وقت بخیر من خانومی هستمبا سن 51سال که مستمر بگیر پدرم هستم با سابقه بازنشستگی 12سال که الان بعد از فوت ایشون من دریافت میکنم که حدود3370000میلیون که واقعا نمیشه خرج ورسوند واقعا کم میارم نمی‌دونم با این اوضاعی که پیش آمده و گرانبها فردا من زن تنها با این حقوق کم و مریضی و مشکلات چطوری میتونم بگذرونم تر خدا اگه میشه ی فکری راجب ما بکنید ممنون میشم

  • ناشناس

    بنده بازنشسته با ۳۰ سال پرداخت حق بیمه هستم درحال حاضر با مزایا ۷ تومن که فقط کفاف ۱۰ روز را میدهد

  • ناشناس

    اینکه عزیزان ارتش یا سپاه در دوران جنگ از جان و مال خودشون مایه گذاشتن بر کسی پوشیده نیست و حقوقشان هم باید مکفی باشد اما بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی هم بعنوان بسیجی در جنگ حضور داشتند و ایثارگری کردن و شهدای زیادی هم تقدیم نظام کردند اما الان کشوری و لشکری و ،،، همه با هم برابرند پس باتوجه به میزان مدرک و لیاقتشان باید حقوق دریافت کنند نه اینکه فلان ارگان باید ۵ برابر کشوری حقوق بگیرد این اصلا با عدالت برابری ندارد آقای نماینده خدا شفات بده

  • اسماعیل

    سلام وقت بخیر من با32سال کارچرباید 777000000بکرم ولی کسانی دیگر که با من بازنشسته شدن مبلق 15000000ملیون مگرد

  • ناشناس

    افزایش حقوق بازنشستگان لشکری ارتش جهت افسران ارشد بازنشسته ارتش باید بر اساس رتبه درجه مقطع تحصیلی لیسانس وشغل کارشناسی ارشد در واحدها ی رزمی تیپ ها ولشکر های عملیاتی وسختی کار در واحد های تکاوری ونیرو مخصوص و همچنین مدت منطقه عملیاتی وجنگی مد نظر قرار گیرد که در سامانه نیرو های مسلح ارتش ثبت گردیده است و ضمنا حقوق افسران ارشد ارتش بایستی ۵ برابر حقوق سایر بازنشستگان کشوری وتامین اجتماعی باشد چونکه بازنشستگان لشکری ۳۰ سال از جان و دل مایع گذاشته آند و امنیت را در کشور بر قرار نموده اند و اجازه ندادند که یک وجب از خاک جمهوری اسلامی ایران در دست بیگانگان و اجنبی قرار گیرد

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید