🔥32

رمز و رازهای افزایش طول عمر | با این کارها طول عمرت رو بیشتر کن!

بسیاری از افراد دوست دارند که عمر زیادی را زندگی کنند و ما انسان‌ها اگر در زندگی خود یک سری نکات را رعایت کنیم می‌توانیم عمر بالای ۱۰۰ سال را تجربه کنیم.


عادت

کارهایی وجود دارد که هر کسی می‌تواند انجام دهد تا خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد، سال‌ها به طول عمر خود بیافزاید و رویای زندگی طولانی و سالم را به واقعیت تبدیل کند.

نکته کلیدی این است که همین الان شروع به ساختن آن عادات سالم کنید.

مطمئن شوید که مقداری فعالیت بدنی دارید

تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی منظم با پیری ماهیچه‌ها به طور طبیعی مقابله می‌کند و به حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کند. بزرگسالان حداقل به ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط (مانند پیاده‌روی سریع) در هفته و همچنین فعالیت‌های تقویت‌کننده عضلات مانند بلند کردن نیاز دارند.

 در صدر غربالگری‌های سلامت باشید

غربالگری‌های معمول می‌توانند خطر مرگ زودهنگام را کاهش دهند، زیرا به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کنند یا زودتر تشخیص می‌دهند، زمانی که قابل درمان هستند. بسته به سن، جنسیت و سایر عوامل خطر، ممکن است لازم باشد برای سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، فشار خون بالا، سطوح غیرطبیعی کلسترول، سطوح بالای گلوکز، پوکی استخوان یا روانی غربالگری شوید.

گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده را کاهش دهید

بسیاری از تحقیقات رژیم‌های غذایی مبتنی بر سبزیجات را با طول عمر طولانی‌تر مرتبط کرده‌اند. البته این بدان معنا نیست که باید به طور کامل از گوشت صرف نظر کنید.

حفظ تعادل و تقویت عضلات ناحیه مرکزی بدن

زمین خوردن مهمترین عامل مرگ ناشی از آسیب در افراد ۶۵ ساله و بالاتر است و میزان مرگ و میر ناشی از زمین خوردن به ویژه در افراد ۸۵ سال و بالاتر بدتر می‌شود. عدم تعادل بسیار رایج است، اما چگونه عضلات ناحیه مرکزی را تقویت کنید. یک عادت آسان که می‌تواند کمک‌کننده باشد، این است که وقتی از روی صندلی بلند می‌شوید، فقط از قدرت در قسمت مرکزی بدن و پاهای خود استفاده کنید نه بازوها.

 بایستید!

صرف زمان زیادی برای نشستن خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد، حتی اگر ورزش می‌کنید. اگر در خانه کار می‌کنید، ممکن است لازم باشد کمی فعالیت به روز خود اضافه کنید.

 بهداشت خواب خوب را تمرین کنید

خواب خوب، امید به زندگی را باعث می‌شود. و این فقط به معنای طولانی‌تر خوابیدن نیست. داشتن مقدار مناسب خواب باکیفیت و آرام برای نیازهای شماست.

 برای دوستان وقت بگذارید

داشتن دوستان کمتر با پیامدهای منفی سلامتی و همچنین تنهایی، افسردگی، استرس و اضطراب مرتبط است. چه از طریق پیامک یا یک تماس تلفنی با دوستان خود ارتباط برقرار کنید و برای گذراندن وقت با هم برنامه‌ریزی کنید.

چرا سالمندان دچار افسردگی می‌شوند؟

درک این نکته مهم است که افسردگی جز اجتناب ناپذیر دوران پیری نیست و نشانه ضعف یا نقص در شخصیت نیست. برای هر کسی، در هر سنی بدون توجه به پیشینه یا موفقیت‌های قبلی در زندگی، می‌تواند اتفاق بیفتد. در حالی که با افزایش سن شما تغییراتی در زندگی مانند بازنشستگی، مرگ عزیزان، کاهش سلامتی، ممکن است بعضی اوقات باعث افسردگی شود. مهم نیست که با افزایش سن با چه چالش‌هایی روبرو می‌شویم. راهکارهایی وجود داشته که می‌توان یک بار دیگر احساس خوشبختی و امید کرده و از سال‌های طلایی زندگی خود لذت ببرید. متأسفانه، بسیاری از افراد مسن افسرده نمی‌توانند علائم افسردگی را در خود تشخیص دهند، یا برای دریافت کمک مورد نیاز خود قدمی بر نمی‌دارند.

علل افسردگی در افراد مسن

هرچه پیرتر می‌شویم، اغلب با تغییرات قابل توجهی در زندگی روبرو هستیم که می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود افسردگی سالمندان اغلب نادیده گرفته شود، از علل ایجاد افسردگی در سالمندان عبارتند از:

مشکلات سلامتی: بیماری و ناتوانی، درد مزمن یا شدید، افت شناختی، آسیب دیدن تصویر بدن به دلیل جراحی یا بیماری، همگی می‌توانند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشند.

تنهایی و انزوا: عواملی مانند تنها زندگی کردن، کاهش تحرک ناشی از بیماری یا از بین رفتن توانایی در انجام کارهای روز مره مانند رانندگی می‌تواند باعث افسردگی شود.

کاهش حس هدف: بازنشستگی می‌تواند حفظ هویت، وضعیت، اعتماد به نفس و امنیت مالی را به خطر بیاندازد و احتمال ابتلاء به افسردگی را افزایش دهد. محدودیت‌های جسمی در فعالیت‌هایی که قبلاً انجام می‌دادید می‌تواند بر کاهش احساس هدفمند بودن در شما تأثیر بگذارد.

ترس: شامل ترس از مرگ و همچنین نگرانی از مشکلات مالی یا مشکلات بهداشتی است.

از دست دادن عزیزان: فوت دوستان، اعضای خانواده و حیوانات خانگی یا مرگ همسر یا شریک زندگی علل شایع افسردگی در بزرگسالان مسن است

علل عمده استرس در دوران سالمندی

تغییر در سبک زندگی، بازنشستگی، نگهداری از همسر بیمار، مرگ اقوام، نزدیکان و دوستان صمیمی، کاهش توانانی‌ها و قوای جسمانی و وجود بیماری‌های مزمن و ناتوان کننده، نگه داری از نوه‌ها، نگرانی در خصوص زندگی مستقل و ترس از تنها شدن، نگرانی در خصوص طردشدگی و یا زندگی در سرای سالمندان، کمبود مجموعه‌های حمایت کننده اجتماعی از عمده علل ایجاد استرس در سالمندان است.

عوامل استرس زای دوره سالمندی از نوع فقدان و برگشت ناپذیر است، وقتی تعداد این استرس‌ها زیاد و فاصله آنها کم شود و قوای بدنی نیز تحلیل رفته باشد، اثرات مخرب آن بیشتر است. طپش قلب، افزایش فشارخون، دست‌ها و پاهای سرد و مرطوب شده، افزایش سرعت تنفس، احساس ضعف و خستگی، سیاهی زیر چشم، سردردهای تنشی، سایش دندان‌ها روی هم، لرزش دست‌ها و دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی مانند کاهش اشتها، تهوع، نفخ، استفراغ، سوزش معده، یبوست و گاهی اسهال از جمله علائم استرس در افراد به خصوص سالمندان است.

بی خوابی، کابوس شبانه، کاهش حافظه، کاهش تمرکز، خستگی، ترس و دلهره، کاهش اعتماد به نفس، حواس پرتی، احساس گناه، ناامیدی، اضطراب، ناتمام گذاشتن کارها و تصمیم‌گیری و نتیجه گیری‌های غلط، کج خلقی، فریاد زدن و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله عوارض مشکلات مغزی ناشی از استرس است. برای مقابله با استرس در سالمندان باید با آنان در خصوص احساسات و نگرانی‌هایشان صحبت کرد، به آنان اعتماد به نفس داد و آنان را برای استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، عینک، سمعک، در صورت نیاز تشویق کرد.

راه‌های جلوگیری از استرس در سالمندان

حفظ ارتباط با خانواده، مشغول کردن آنان به کاری در خانه، خواندن نماز، دعا و قرآن از دیگر راه‌های جلوگیری از استرس است، بهتر است برای اینکه استرس را از سالمندان دور کنید و آنها را به آرامش برسانید تشویقشان کنید که از سلامت روانی و جسمی شأن تا جایی که امکان دارد مراقبت کنند. مثلاً داشتن رژیم سالم غذایی، ورزش یا شرکت در فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند به آنها کمک می‌کند.

می‌توانید سالمندان را تشویق کنید روابط اجتماعی خود را حفظ کنند و آن را گسترش دهند. این مساله می‌تواند تأثیر قابل توجهی در زندگی آنها داشته باشد و زمینه رسیدن آنها را به آرامش فراهم کند. این مساله هم زمانی که آنها در خانه سالمندان باشند و هم زمانی که خانه خودشان را داشته باشند، صدق می‌کند، خواب کافی هم در رسیدن به آرامش در سالمندان کمک می‌کند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید