علیمردان عظیمی کاهش بهای تمام شده و اصلاح قیمت را دو ضرورت صنعت خودرو و رویکردهای اصلی ایران خودرو دانست و اظهار کرد: برنامه ایران خودرو در سال جاری کاهش شش درصدی بهای تمام شده محصولات است که می تواند در کنار اصلاح قیمت، به سودآوری ایران خودرو کمک کند. دست کم 30 درصد از زیان انباشته ایران خودرو از محل بهای تمام شده بالای تولید محصولات است.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به چابکسازی سازمان و مدیریت تخصیص بهینه نقدینگی به عنوان سومین رویکرد ایران خودرو در سال جاری، افزود: برای نخستین بار در هیات مدیره تصمیم گرفته شد تا بیش از 40 شرکت زیرمجموعه تعیین تکلیف شوند و در این راستا برخی از شرکتها ادغام و برخی به مزایده گذاشته شد و برخی نیز در بورس به فروش خواهند رفت. اینکه بدنه محصول در شرکت ایران خودرو تولید و رنگ شود و برای مونتاژ قطعات به سایتی در 600 کیلومتری این مجموعه ارسال شود تا تبدیل به خودرو شود، اقتصادی نیست. شرکت های موازی و شرکت هایی که سودده نیستند، طبق مصوبه هیات مدیره تعیین تکلیف خواهند شد.
عظیمی با اشاره به مدیریت جریان تعهدات به عنوان چهارمین رویکرد سال 1403، گفت: سامانه ثبت نام خودرو موجب گرفتاری خودروساز، صنعت خودرو و مردم شده است. مردم بر اساس منافع اقتصادی خودرویی را ثبت نام کردند، اما تولیدکننده بر اساس توانایی و با در نظر گرفتن منافع سهامدار، خودرو تولید کرده است. با این که از منظر قانونی تعهدی برای ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه ایجاد نشده بود، اما خود را متعهد دانسته و برای همه افرادی که در سامانه ثبت نام کردند دعوت نامه صادر کرده و خودرو تحویل داده ایم.
عظیمی، گفت: چهارشنبه هفته جاری قیمت ری را اعلام خواهد شد و محصول وارد مرحله فروش و عرضه به بازار می شود. تلاش ما خارج کردن ریرا از قیمتگذاری دستوری است، اما حتی در صورت قیمت گذاری، ریرا حاشیه سود بسیار خوبی داشته و بخشی از مشکلات آینده ایران خودرو را حل خواهد کرد.