رونمایی کیا از کراس اوور جدید با فناوری چشمگیر | معرفی کیا EV3 با مشخصات فنی

شرکت کره‌ ای کیا از چهارمین عضو سری EV پرده برداری کرد. این کراس اوور جذاب، EV3 نام دارد و همانند سه عضو قبلی از طراحی بسیار جذاب و پویایی برخوردار است. طبق انتظار این عضو جدید نیز از پیشرانه ‌ای تمام الکتریکی بهره می‌ برد.


کیا

کیا EV3 بر اساس زبان طراحی موسوم به اتحاد تضادها خلق شده است. این کراس اوور کامپکت در نمای ظاهری شباهت زیادی به مدل پرچمدار EV9 دارد. در نمای روبرو فرم خاص چراغ‌ های LED روشنایی در روز، شاخص‌ ترین المان به شمار می‌ رود. کیا فرم این چراغ‌ ها را که شبیه حرف Y وارونه هستند، با عبارت نقشه ستاره توصیف می‌ کند. چراغ‌ های اصلی نیز با این چراغ‌ ها یکپارچه شده‌ اند.

به دلیل بهره‌ مندی از پیشرانه تمام الکتریکی، دماغه کیا EV3 فاقد جلوپنجره سنتی است. این امر باعث شده جلو پنجره نمادین موسوم به پوزه ببر باریک‌ تر از هر زمان دیگری باشد. سپر ابعاد بزرگی دارد و حجم پردازی‌ های مختلفی روی آن صورت گرفته است.
در نمای جانبی توجه بیننده ناخودآگاه به سمت گلگیرها و چرخ‌ های کیا EV3 جلب می‌ شود، چرا که حاشیه گلگیرها و رینگ ‌ها به رنگ مشکی بوده و تضاد زیادی با رنگ اصلی بدنه دارند. علاوه بر این، ستون‌ ها، رکاب و آینه‌ های جانبی نیز دارای قابی مشکی هستند. استفاده از رنگ مشکی برای ستون‌ ها باعث شده سقف معلق به نظر برسد. مثل اکثر خودروهای برقی، محصول جدید کیا نیز از دستگیره‌ های در کشویی سود می‌ برد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که دستگیره‌های در عقب به نزدیکی ‌های ستون C منتقل شده‌ اند و حالتی مخفی دارند.
در نمای عقب هم با طراحی بسیار پویا و جذابی طرف هستیم. مثل نمای جانبی در این نما نیز استفاده گسترده از رنگ مشکی در بخش‌ های مختلف جلب توجه می‌ کند. با وجود این چراغ‌ های اصلی با خطوط شکسته را می‌توان شاخص‌ ترین ویژگی این نما دانست.
بد نیست به این نکته اشاره کنیم که بسته به تیپ از لحاظ جزئیات طراحی تفاوت‌ هایی بین مدل‌ های مختلف به چشم می خورد. برای مثال در تیپ GT-Line سپرها دارای طراحی اسپرت تری هستند.
از لحاظ ابعاد باید گفت کیا EV3 طولی برابر با ۴۳۰۰ میلیمتر، عرضی برابر با ۱۸۵۰ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵۶۰ میلیمتر دارد و فاصله محوری آن به ۲۶۸۰ میلیمتر می‌ رسد. با چنین ابعادی باید گفت کراس اوور برقی کیا جثه ‌ای مشابه با هیوندای کرتا دارد. کیا می‌ گوید تقریباً تمامی قسمت‌ های بدنه این خودرو با در نظر گرفتن مباحث آیرودینامیک طراحی شده اند.
در داخل کابین کیا EV3 دنباله روی دیگر محصولات کمپانی است. در این بخش نیز EV3 شباهت بسیار زیادی به مدل پرچمدار EV9 دارد. در پشت فرمان خوش فرم این کراس اوور الکتریکی، یک پنل عریض نصب شده که از سه نمایشگر دیجیتال میزبانی می‌ کند. دو نمایشگر اصلی ۱۲.۳ اینچی هستند، نمایشگر کوچک موجود بین آنها هم که مخصوص مدیریت سیستم تهویه است، اندازه‌ ای برابر با ۵ اینچ دارد. شایان ذکر است دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع به شکلی هنرمندانه با داشبورد ادغام شده‌ اند و مخفی به نظر می‌ رسند.
مکمل عملکرد نمایشگرهای دیجیتال کیا EV3 سیستم هداپ دیسپلی ۱۲ اینچی است که اطلاعات لازم و ضروری را در مقابل دید راننده منعکس می‌ کند. از سایر امکانات این خودرو باید به مواردی مثل نورپردازی قابل تنظیم، سیستم صوتی هارمن کاردون، دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی سامانه ‌های متعدد کمک راننده اشاره کنیم. گفتنی است صندوق عقب این خودرو حجمی برابر با ۴۶۰ لیتر دارد. یک محفظه ۲۵ لیتری هم در زیر کاپوت جلو در دسترس است.
کنسول میانی کیا EV3 ارتفاع زیادی دارد. در این کنسول یک محفظه و چند جالیوانی تعبیه شده است. علاوه بر این یک زیر آرنجی بزرگ روی کنسول مشاهده می‌ شود. برای راحتی هرچه بیشتر سرنشینان جلو، صندلی‌ های این ردیف تخت شو طراحی شده‌ اند، به همین جهت هنگام شارژ باتری که معمولاً نیازمند انتظاری چند دقیقه‌ ای است، راننده و سرنشین کناری می‌ توانند استراحت کنند.
کمپانی کره‌ ای تاکید می‌ کند که در کابین EV3 به وفور از مواد بازیافتی و پایدار استفاده شده و قسمت‌ هایی مثل صندلی‌ ها و پوشش سقف از بطری‌ های بازیافتی ساخته شده‌ اند. همچنین بخشی از رنگ به کار رفته در این خودرو از مواد زیستی بدست آمده؛ داشبورد و محافظ‌ های پلاستیکی موجود روی بدنه هم از مواد بازیافت شده از مدل‌ های قدیمی کیا تولید شده‌ اند.
کیا EV3 بر اساس پلتفرم E-GMP توسعه پیدا کرده و با دو پک باتری به فروش خواهد رسید. مدل‌ های پایه انرژی خود را از باتری ۵۸.۳ کیلووات ساعتی دریافت خواهند کرد. اما مدل‌ های پرچمدار به باتری حجیم‌ تر ۸۱.۴ کیلووات ساعتی مجهز خواهند شد. کیا باتری‌ های این خودرو را از شرکت ال جی تامین می‌ کند. این باتری ‌ها از فناوری ۴۰۰ ولتی پشتیبانی کرده و با ۳۱ دقیقه اتصال به یک پورت پرسرعت میزان شارژ آنها ز ۱۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش می‌ یابد.
این کراس اوور با پیشرانه‌ های تک و دو موتوره راهی بازار خواهد شد. در مدل‌ های تک موتوره، موتور موجود روی محور جلو توانایی تولید ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۳ نیوتون متر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا صد این مدل‌ ها ۷.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آنها ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. در رابطه با مشخصات مدل های دو موتوره فعلاً اطلاعاتی موجود نیست. بهینه‌ ترین نسخه از کیا EV3 با نام Long Range شناخته می‌ شود. این نسخه تک موتوره بر اساس استاندارد WLTP قادر است تا ۶۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند.
بر اساس برنامه‌ریزی‌ های شرکت کیا، عرضه EV3 در سرزمین مادری از ماه ژوئن امسال آغاز خواهد شد. اواخر سال جاری نیز نوبت به بازار اروپا خواهد رسید. سایر بازارهای آسیایی از اوایل سال آینده میزبان EV3 خواهند بود. کیا در نظر دارد سالانه حدود ۲۰۰ هزار دستگاه از این کراس اوور برقی را به مشتریان خود در سرتاسر جهان تحویل دهد. انتظار می ‌رود این خودرو با قیمت پایه ‌ای در حدود ۳۰ هزار دلار وارد بازارهای بین المللی شود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید