زمان واریز سود سهام عدالت متوفیان | هزینه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث چقدر است؟

مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث از طریق شعب کارگزاری و بانک‌های منتخب همچنان رایگان است.


سهام عدالت

مژگان صفری‌مقدم اظهار کرد: یکی از وراث سهام عدالت پس از سجامی شدن می‌تواند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه «ddn.csdiran.ir» و مراجعه به بخش امور سهام عدالت متوفی و وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد فرد فوت شده، نسبت به استعلام وضعیت سهام عدالت و پرتفوی سهام متوفی اقدام کند.

وی با بیان اینکه همه فرآیند فوق و تقسیم دارایی متوفی همچنان به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: در ادامه یکی از وراث پس از استعلام وضعیت سهام عدالت می‌تواند به یکی از شعب کارگزاری‌های منتخب و یا بانک‌های «ملی، تجارت، ملت و پارسیان» مراجعه و مدارک لازم را که در آدرس «www.csdiran.ir/pages?page=miras» درج شده، ارائه کند.

مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تصریح کرد: همه ورثه متوفی سهام عدالت پس از تقسیم دارایی متوفی می‌بایست نسبت به سجامی شدن اقدام کنند تا واریز سود سهام عدالت، به حساب آن‌ها از طریق شماره شبایی که در سامانه سجام اعلام کرده‌اند، صورت گیرد.

بر اساس اعلام سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، وی گفت: در عین حال ورثه پس از سجامی شدن می‌توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه علاوه بر مشاهده پرتفوی سهام عدالت خود، از ارزش روز آن نیز مطلع شوند.

سود سهام عدالت

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد برای هر سه شرکت بورسی که سود سهام عدالت را واریز نکرده اند گزارش تخلف تهیه شده است و رای نهایی هم در خصوص آن ها صادر شده است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اشاره به پرونده تخلفاتی ۴ شرکت موجود در لیست شرکت های سهام عدالت در خصوص تاخیر در پرداخت سود این سهام گفت: این ۴ شرکت تا پایان خرداد باید سود سهامداران سهام عدالت را واریز می کردند. گفتنی است در اسفند ۱۴۰۲ خبر واریز سود سهام عدالت در رسانه ها منتشر شد. البته این سود با سالهای قبل یک تفاوت داشت و تعداد ۸ شرکت سود خود را پرداخت نکرده بودند.

اما هم اکنون که حدود یک ماه نیز از خرداد می گذرد همچنان ۴ شرکت سود سهام عدالت را واریز نکردند. نفت بندر عباس، فجر انرژی خلیج فارس، گروه مپنا و نفت ستاره خلیج فارس ۴ شرکتی هستند که هنوز سود سهام عدالت را واریز نکرده اند.

دپوی ۵۵۰۰ میلیارد تومان پول مردم در حسابهای سه شرکت بورسی

گفتنی است تا کنون ۵.۵ هزار ملیارد تومان سود در دست این شرکت ها باقیمانده است که به غیر از هلدینگ خلیج فارس، سه شرکت دیگر هر کدام دلیلی برای عدم واریز سود سهام عدالت مطرح کرده اند. پالایشگاه بندرعباس ۲ هزار میلیارد تومان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۳ هزار میلیارد تومان و مپنا حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت را واریز نکردند.

لازم به ذکر است، اگرچه پالایشگاه بندر عباس اعلام کرده، از مجموعه وزارت نفت طلبکار است و مپنا هم بابت فروش برق از وزارت نیرو طلب کار است، اما هیچ کدام از این دلایل برای سازمان بورس مورد  قبول واقع نشده است و برای هر سه شرکت گزارش تخلف تهیه شده است و رای نهایی هم در خصوص آن ها صادر شده است.

بخشی از سود سهام عدالت در حالی امسال کماکان پرداخت نشده است که این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت رقم می‌خورد که پرداخت سود این سهام سه‌مرحله‌ای شده است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اشاره به این که همچنان خبری از واریز سود سهام عدالت نیست، گفت: پالایشگاه بندرعباس ۲ هزار میلیارد تومان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۳ هزار میلیارد تومان و مپنا حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت را واریز نکردند.

بخشی از سود سهام عدالت در حالی امسال کماکان پرداخت نشده است که این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت رقم می‌خورد که پرداخت سود این سهام سه‌مرحله‌ای شده است.

پیش‌تر وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس وعده داده بودند پس از واریز سود مرحله نخست و دوم در ابتدای زمستان و انتهای اسفند سال گذشته، پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت در خردادماه امسال انجام خواهد شد.

این در حالی است که بع تازگی مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است: همچنان خبری از واریز سود سهام عدالت از سمت سه شرکت نیست.

ولی الله جعفری افزود: پالایشگاه بندرعباس ۲ هزار میلیارد تومان، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۳ هزار میلیارد تومان و مپنا هم حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت را واریز نکردند.

وی در پاسخ به این پرسش که با این شرکت‌ها آیا برخوردی صورت خواهد گرفت؟ اظهار کرد: گزارش تخلف احتمالی برای این شرکت‌ها تهیه و به مراجع رسیدگی به تخلفات هم ارسال شده است. اما اکنون چیزی که مهم است این خواهد بود که بتوانیم با پیگیری‌های خود سود سهام عدالت را کامل وصول و الباقی سود سال ۱۴۰۱ را به حساب مشمولان واریز کنیم.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس : مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همچنان خبری از واریز سود سهام عدالت از سمت سه شرکت نیست.

 

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید