سهامداران عدالت منتظر واریزی باشند / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

درحالی که دولت سیزدهم وعده داده بود که پرداخت سود به سهامداران و تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به سرعت انجام خواهد شد، اما طی سه سال نه تنها وضعیت جاماندگان تعیین تکلیف نشد؛ بلکه واریز سود سهام عدالت هم با تاخیر بسیار و به صورت سه مرحله‌ای انجام شد.


سهام عدالت

برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت، پرداخت سود این سهام سه مرحله‌ای شده است و پس از واریز سود مرحله نخست و دوم در ابتدای زمستان و انتهای سال گذشته، حالا سهامداران منتظر دریافت سود مرحله سود سهام عدالت هستند.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در ابتدای سال با اولتیماتوم به شرکت‌هایی که سود را به حساب بورس واریز نکرده‌اند، گفت: در صورت تخلف شرکت‌ها و تعلل در واریز سود به حساب سمات با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

درحالی که شرکت سپرده‌گذاری دلیل تعویق در واریز مرحله سوم سود سهام عدالت را خلف وعده‌ ۸شرکت برای واریز به حساب سازمان بورس اعلام کرد، اما رئیس سازمان بورس با حمایت از شرکت‌ها گفت: در سال ۱۴۰۲ به دلیل مشکلات مالی به وجود آمده برای شرکت‌ها امکان واریز سود وجود نداشت و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ شرکت‌ها به تعهدات‌شان عمل کنند.

در کش و قوس‌های به وجود آمده، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در روز یک خرداد با اعلام برنامه‌های اقتصادی دولت در رسانه ملی اعلام کرد که مرحله سوم سود سهام عدالت نهایتا تا پایان خرداد به حساب سهامداران واریز خواهد شد و پرونده این موضوع در دولت سیزدهم بسته خواهد شد.

با وجود اینکه تکلیف دولت چهاردهم روز ۱۵ تیر مشخص شد و با پایان خرداد ماه اول تابستان هم از نیمه گذشت خبری از واریز سود مرحله سوم سهام عدالت نیست.

حالا باید منتظر ماند و دید مرحله سوم پرداخت سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱، آیا در تیرماه به حساب سهامداران واریز خواهد شد، یا این که کماکان زور شرکت های سهام عدالتی بر سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌چربد؟!

اطلاعات شرکت‌های متخلف واریز سود سهام عدالت به کمیته تخلفات ارسال شد

۲۱ خردادماه هم باشگاه خبرنگاران جوان آخرین جزئیات واریز سود سهام عدالت را از ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری کرد و او گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده همچنان تعدادی از شرکت‌ها سود سهام عدالت را بصورت کامل پرداخت نکرده اند. فهرست و اطلاعات این شرکت‌ها را به کمیته تخلفات ارسال کردیم تا با آنها برخورد لازم صورت پذیرد.

حالا وارد چهارمین ماه از سال ۱۴۰۳ شدیم و خبری از واریز مرحله سوم و تسویه سهام عدالت نیست. سود سهام عدالتی که به تازگی عسکر توکلی رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور در نشست خبری با اشاره به آن گفت: این سود طبق قرار با شرکت سپرده‌گذاری باید تا پایان خرداد پرداخت می‌شود، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

۲ شرکت سود سهام عدالت را به صورت کامل واریز نکردند

لی‌الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: برخی از شرکت‌ها سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی ۱۴۰۱ را به شکل کامل واریز نکرده‌اند و از این شرکت‌ها، ۴ شرکت همچون فجر انرژی خلیج فارس اعلام کردند برنامه افزایش سرمایه دارند و درخواست خود برای افزایش سرمایه را هم بر روی سامانه کدال منتشر کردند ۲ شرکت سود سهام عدالت را به صورت کامل واریز نکردند و اعلامی هم درباره افزایش سرمایه نداشته‌اند.

این مقام مسئول در ادامه می‌گوید: به محض اینکه این سود مرحله سوم سهام عدالت به شکل کامل از سمت شرکت‌ها واریز شود، مجوزهای لازم از شورای عالی بورس برای واریز اخذ خواهد شد، اما تا زمان تکمیل این وجه نمی‌توانیم برای واریز مرحله سوم زمان دقیق اعلام کنیم.

 انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: در خصوص انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بر اساس تصمیمات اتخاذی سال گذشته بنا شد انحصار وراثت اصل و سود سهام عدالت متوفیان انجام شود.

حاجی‌وند در خصوص مدارک مورد نیاز هم اظهار کرد: تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی و در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز همراه با موارد ذکر شده ضروری است.

او همچنین بیان کرد: تاکید می‌شود فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بدون پرداخت هیچ مبلغی کاملا رایگان است و پرداخت سود سهام عدالت متوفیان میان وراث زمانی انجام می‌شود که پرداخت عمومی برای سود سهام عدالت داشته باشیم.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید