سهمیه بنزین به کارت های ملی واریز خواهد شد | طرح جدید سهمیه بندی بنزین جدید اعلام شد

سیستم سهمیه بندی بنزین در ایران به طور کلی به این صورت است که براساس نوع و کاربری خودروها، سه سطح قیمت‌گذاری متفاوت برای بنزین تعیین می‌شود. سهمیه بندی بنزین در سه سطح عبارتند از:سهمیه عادی، ،سهمیه ویژه و سهمیه خاص. مقادیر دقیق سهمیه بندی بنزین و هزینه‌های بنزین در هر سطح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود و ممکن است با گذر زمان تغییر کند. در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم. وزیر نفت اختصاص ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کارت‌ ملی خبر داد. وزیر نفت گفت: به تمامی افراد چه…


سهمیه بندی بنزین

سیستم سهمیه بندی بنزین در ایران به طور کلی به این صورت است که براساس نوع و کاربری خودروها، سه سطح قیمت‌گذاری متفاوت برای بنزین تعیین می‌شود. سهمیه بندی بنزین در سه سطح عبارتند از:سهمیه عادی، ،سهمیه ویژه و سهمیه خاص. مقادیر دقیق سهمیه بندی بنزین و هزینه‌های بنزین در هر سطح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود و ممکن است با گذر زمان تغییر کند. در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

وزیر نفت اختصاص ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کارت‌ ملی خبر داد.
وزیر نفت گفت: به تمامی افراد چه صاحب خودرو باشند یا نه و یکسال در ایران اقامت داشته باشند، برحسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد.

وی افزود: افراد می‌توانند از این بنزین استفاده کرده و یا از بخش اعتباری به صورت ریالی استفاده کنند.

خبرگزاری دولت اعلام کرد خبر منتشر شده در برخی کانال‌های تلگرامی از قول وزیر نفت مبنی بر تغییر شیوه اختصاص بنزین صحت ندارد و تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته نشده است.

برخی کانال‌ها با انتشار خبری که مربوط به ۶ دی ۱۴۰۰ است از قول وزیر نفت مدعی شده‌اند که شیوه تخصیص بنزین از خودرو به شخص تغییر کرده و به ازای هر کدملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شود که این خبر صحت ندارد و بازنشر گسترده آن در برخی کانال‌ها بدون صحت‌سنجی منبع و اصالت خبر انجام شده است.

در خصوص تغییر شیوه تخصیص بنزین، در کمیسیون تلفیق مجلس بندی در برنامه هفتم گنجانده شده بود که امروز در جریان بررسی برنامه هفتم در صحن مجلس شورای اسلامی، بند مذکور نیز حذف شد.

قائم مقام بیمه مرکزی گفت: بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو در کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند که طبق طرح موسوم به یک‌به‌یک سازی باید کارت سوخت خودروهای سنگین فاقد بیمه مسدود و خودرو توقیف شود؛ به زودی در گام دوم، این طرح شامل خودروهای سبک و بنزینی هم خواهد شد.

مجید مشعلچی فیروزآبادی ، اظهار کرد: بیمه مرکزی با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، طرح یک‌به‌یک سازی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث را پیش می‌برند. طبق این طرح به ازای هر بیمه‌نامه شخص ثالث فعال وسیله نقلیه باید یک کارت سوخت وجود داشته باشد.

وی افزود: تمام خودروهای سنگین باید بیمه‌نامه شخص ثالث فعال داشته باشند. در غیر این صورت کارت سوخت این خودروها بعد از گذشت یک ماه ابطال می‌شود. در این فرآیند ستاد حمل و نقل سوخت اطلاعات مربوط به خودرو را به بیمه مرکزی می‌فرستد. بیمه مرکزی، خودروهای فاقد بیمه‌نامه را در لیست هشدار قرار می‌دهد. ستاد حمل و نقل، یک ماه به صاحب خودرو فرصت می‌دهد تا بیمه‌نامه را ارایه دهد و اگر ندارد باید نسبت به دریافت بیمه اقدام کند. در صورتی که طی یک ماه اقدام نکرد کارت سوخت خودرو ابطال می‌شود.

قائم مقام بیمه مرکزی تاکید کرد: طرح یک به یک سازی کارت سوخت و بیمه‌نامه تا کنون در ارتباط با خودروهای سنگین گازوئیلی اجرا شده اما در آینده خودروهای سبک هم مشمول این موضوع می‌شوند. علت اینکه این طرح ابتدا از خودروهای سنگین شروع شد این است که خطرات و صدمات ناشی از تصادفات اتوبوس و کامیون به مراتب بیش از خودروهای سبک است.

مشعلچی با بیان اینکه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو فاقد بیمه شخص ثالث در کشور وجود دارد گفت: در حال حاضر ۲۶ میلیون بیمه‌نامه خودروهای سبک در کشور وجود دارد؛ در حالی که تعداد خودروها ۳۸ میلیون دستگاه است. در واقع بین ۲۷ تا ۳۱ درصد خودروها فاقد بیمه‌نامه هستند که فراجا باید از تردد آنها جلوگیری کند. در قانون آمده که هر نوع جابه‌جایی خودرو بدون بیمه ممنوع است و حتی نمی‌تواند از پارکینگ منزل خارج شود.

وی طرح یک به یک سازی را در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث رانندگی و همچنین قاچاق سوخت، موثر دانست و گفت: این اتفاق از این جهت برای صنعت بیمه خوب است که ماشین‌های سنگین که خطرات زیادی دارند بیمه می‌شوند. تا کنون حدود ۴۰ هزار خودرو سنگین فاقد بیمه‌نامه شناسایی شدند. قصد این است که اگر اتفاقی برای این خودروها افتاد بیمه‌نامه داشته باشند و فشار کمتری روی صندوق تامین خسارتهای بدنی بیاید.

به گفته مشعلچی، در مواردی که مالک خودرو فاقد بیمه شخص ثالث باشد یا مقصر، متواری باشد برای اینکه روی افراد فشار نیاید و درگیر مسائل حقوقی و قضایی نشوند، خسارت از محل صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت می‌شود که صندوق بعدا از طریق شکایت پول را برمی‌گرداند.

قائم مقام بیمه مرکزی با اشاره به ۱۰ تا ۱۲ میلیون دستگاه خودرو فاقد بیمه شخص ثالث گفت: تمام اطلاعات لازم درخصوص بیمه خودروها از طریق بیمه مرکزی در اختیار فراجا قرار گرفته است. در حال حاضر فراجا دسترسی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزای بیمه خودروها را در اختیار دارد و بر این اساس نسخه فیزیکی بیمه‌نامه حذف شده است. اگر خودرو فاقد بیمه است باید توقیف شود. تجربه نشان داده جریمه کارساز نیست؛ چرا که در بسیاری موارد مبلغ جریمه انباشت شده بیمه طی سالهای متوالی به مراتب بیش از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی است.

بنابراین گزارش، طبق ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه خودداری کند. تیرماه امسال طی همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، بیمه مرکزی، فراجا و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در گام اول بیش از ۲۰ هزار خودرو نفت گازسوز فاقد بیمه نامه که علی‌رغم گذشت بیش از یک سال از تاریخ انقضاء بیمه‌نامه همچنان فاقد بیمه بوده‌اند شناسایی شدند. طبق اعلام سیدکاظم عزیزی ـ معاون ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در حال حاضر این رقم به ۴۰ هزار خودرو رسیده است. البته طی یک ماه گذشته ۱۲ هزار خودرو نسبت به تمدید بیمه خود اقدام کردند که از لیست هشدار خارج شدند.

چنان‌چه دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث اقدام به تمدید بیمه نامه خود در یک ماه نکنند، وارد لیست خاکستری شده و به هنگام سوختگیری در ماه دوم پیغام «خطا بیمه» را دریافت خواهند کرد که به منزله غیرفعال شدن کارت سوخت‌شان است. صاحبان خودروهای فاقد بیمه به منظور فعال شدن مجدد کارت هوشمند سوخت خود لازم است بیمه نامه شخص ثالث خود را تمدید و سپس به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ سراسر کشور مراجعه و آن را ثبت کنند.

ایسنا

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید