سهمیه یارانه بنزین هر نفر مشخص شد | جزییات فروش یارانه بنزین با کدملی

افزایش قیمت سوخت و انرژی ممکن است در چند ماه شیب رشد قیمت‌ها را با بالا رفتن انتظارات تورمی بیشتر کند؛ اما در ادامه شیب تورم به رشد حجم پول مازاد بر رشد تولید نزدیک خواهد شد. درمان ریشه‌ای تورم مزمن را هم باید در کنترل کسری بودجه و مخارج سربار دولت و شرکت‌های دولتی و ناترازی بانک‌های تجاری جست‌وجوی کرد نه کنترل دستوری کالا و خدمات که سرنوشتی جز کمبود و تشکیل صف نخواهد داشت.


سهمیه بندی بنزین

سیستم سهمیه بندی بنزین در ایران به طور کلی به این صورت است که براساس نوع و کاربری خودروها، سه سطح قیمت‌گذاری متفاوت برای بنزین تعیین می‌شود. سهمیه بندی بنزین در سه سطح عبارتند از:سهمیه عادی، ،سهمیه ویژه و سهمیه خاص. مقادیر دقیق سهمیه بندی بنزین و هزینه‌های بنزین در هر سطح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود و ممکن است با گذر زمان تغییر کند. در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

:آموزه‌های علم اقتصاد مبتنی بر شواهد تجربی، دلیل تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در درازمدت را صرفا سیاست‌های پولی و مالی می‌داند.
افزایش قیمت سوخت و انرژی ممکن است در چند ماه شیب رشد قیمت‌ها را با بالا رفتن انتظارات تورمی بیشتر کند؛ اما در ادامه شیب تورم به رشد حجم پول مازاد بر رشد تولید نزدیک خواهد شد. درمان ریشه‌ای تورم مزمن را هم باید در کنترل کسری بودجه و مخارج سربار دولت و شرکت‌های دولتی و ناترازی بانک‌های تجاری جست‌وجوی کرد نه کنترل دستوری کالا و خدمات که سرنوشتی جز کمبود و تشکیل صف نخواهد داشت.

پرسش دیگر اینکه آیا اگر تعدیل قیمت بنزین باعث نارضایتی مردم شود، دلیل موجهی برای عدم افزایش قیمت آن است؟

پاسخ این است که اگر همراه با تورم، قیمت بنزین افزایش پیدا نکند و در قیمتش در عدد اسمی خاصی ثابت بماند، گویی که روز به روز ارزان‌تر و تقاضایش هم بیشتر می‌شود و چون با آن قیمت، تولید در کوتاه‌مدت ممکن و در بلندمدت به صرفه نیست، طبیعتا دچار کمبود بنزین و افزایش نارضایتی‌ها هم می‌شویم.

راهکار موقت دیگر هم واردات آن است که به‌دلیل فشار آوردن به نرخ ارز، این راهکار گنجایش محدودی دارد و در ادامه واردات بنزین هم از سمت کفاف ندادن صادرات ما به ازای آن ممکن نخواهد بود. (چون سرمایه‌گذاری خارجی هم در این مقیاس بزرگ در کشورمان نداریم.) پس جز افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی سوخت راه دیگری باقی نمی‌ماند.

پیشنهاد می‌شود سیاستگذار به جای پرداختن به نارضایتی‌های این گروه از مردم از حساب اقتصاد، این نارضایتی‌های احتمالی غیرمعیشتی را از مسیرهای غیراقتصادی رفع و رجوع کند. طبیعی است که تاخیر و تعلل در رفع مشکل قیمت سوخت، نیاز به افزایش‌های بزرگ‌تر و ناگهانی‌تر را بیشتر خواهد کرد.

از این پس بیمه شخص ثالث خودروهای نفت گازسوز به صورت مستمر مورد پایش قرار گرفته و تخصیص سهمیه نفت گاز منوط به دارا بودن بیمه نامه است.

سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: از این پس بیمه شخص ثالث خودروهای نفت‌گازسوز به صورت مستمر مورد پایش قرار گرفته و تخصیص سهمیه نفت گاز منوط به دارا بودن بیمه نامه است.

وی افزود: مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه گازوئیل‌سوز فاقد بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری کند.

به دلیل ماهیت بین دستگاهی اجرای این قانون، کارگروه راهبری اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و حضور نمایندگان همه دستگاه‌های ذی ربط تشکیل و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد.

عزیزی گفت: با توجه به اهمیت خاص خودروهای سنگین، مرحله اول اجرای این ماده قانونی به خودروهای نفت گازسوز (گازوئیل‌سوز) اختصاص یافت و در همین راستا ۴۰ هزار خودرو نفت گازسوز فاقد بیمه شناسایی شد که کارت سوخت این خودروها وارد لیست خاکستری سامانه هوشمند سوخت و غیرفعال شدند.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در ادامه اظهار کرد: تاکنون مالکان ۱۲ هزار خودرو طی مقطع ورود به لیست خاکستری، اقدام به تمدید بیمه نامه نموده‌اند که کارت سوخت آنها مجدداً فعال شد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی اجرای این قانون، افزایش ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث به منظور ایجاد فضای امن در حوزه حمل و نقل کشور است، اعلام کرد: از این پس بیمه شخص ثالث خودروهای نفت گازسوز به صورت مستمر مورد پایش قرار گرفته و تخصیص سهمیه نفت گاز منوط به دارا بودن بیمه نامه است.

عزیزی با اعلام اینکه شرط لازم برای درخواست کارت هوشمند سوخت در دفاتر پلیس +۱۰، دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث معتبر برای خودرو و موتورسیکلت مربوطه است، از دارندگان وسایل نقلیه گازوئیل‌سوز خواست با توجه به ضروری بودن بیمه شخص ثالث و وضع مقررات ویژه از سوی قانونگذار در این خصوص، همواره نسبت به تمدید به موقع بیمه نامه شخص ثالث خودرو خود اقدام نمایند.

یادآور می‌شود بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه گازوئیل به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث ممنوع است. بنابراین خودروهای سنگین که فاقد بیمه شخص ثالث باشند، قادر به دریافت سهمیه گازوئیل نخواهند بود.

برچسب‌ها:
  • با سلام ما چیکار کنیم…ما مربیان آموزش رانندگی.۶۰ لیتری ۱۵۰۰ و ۱۵۰ لیتر آزاد..در حالی ما هم کاری خیلی حساس و پر از استرس داریم…کار ما جز خدمات عمومی مثل تاکسی داریم.. البته یادآوری کنم قبلا ما هم سهمیه دولتی داشتیم..

  • محمد اسنپ ماکسیم تپسی

    این روش اگر تاکسی اینترنتی ها هم سهیمه دار شود موافق ولی اگر سهمیه عال بگیرند که دیگر نمی توانند کار کنند. مشکلی در دو ماه پیش بوجود آورد برخی جایگاه سوخت به ما نمی داند. با مسافر جنگ دعوا و …
    بیست لیتر زوری
    سهمیه ۳۰۰ لیتری مارا ۱۸۰ لیت. کردن و هنوز تبلغ روی ۳۰۰ لیتر می کنند و از اسفند تا جال همون نداده اند

  • سید عباس

    مردم ایران مصرف بنزین زیاد ندارند اگر جلوی عراقی هایی که با تانکر های سوخت پلاک اربیل عراق را بگیرید که روزانه چندین دستگاه خودرو حامل سوخت را بگیرید که از اهواز و آبادان و خرمشهر بنزین به سمت عراق می‌برند دیگر کمبودی نخواهیم داشت.

  • علی اصغرشجاع

    لطفا مثل یارانه یک عده طنبل وخانه نشین نکنید با تعلق فروش سهمیه بنزینش بجای رفتن سسر کارتو پمپ بنزینا بگردن دوما بسیارند افرادی مانندمن که شغل سیار دارم ودرامدم فقط از کار کردن سیار تو شرکتها هستند که باید خانه نشین بشن

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید