سهند را که نسخهٔ فیسلیفت ساینا محسوب میشود، اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ دیدیم و بعداً بهتدریج تصاویر و اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر شد. در اسفند ۱۴۰۲ نیز پارسخودرو اولین پیشفروش این ماشین را آغاز کرد که در این بخشنامهٔ فروش، نام سهند S دیده میشد ولی در آن زمان مشخص نبود که این تیپ چه ویژگیهایی دارد و تفاوتهایش با تیپهای دیگر مثل سهند G چیست. در اواخر فروردین امسال اما نهایتاً پارسخودرو کاتالوگ جدید سهند را منتشر کرد و ویژگیهای تمامی تیپهای آن مشخص شد. ازاینرو، در ادامه قصد داریم به بررسی مشخصات و ویژگیهای سهند S بپردازیم.
سهند S تیپ پایهٔ دستی این خودرو محسوب میشود و کمترین امکانات و تجهیزات را ارائه میکند. ازجمله مهمترین امکانات این تیپ میتوان به غربیلک فرمان D شکل، سیستم پایش باد تایرها، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دو ایربگ، تریم داخلی دورنگ، تنظیم برقی آینههای جانبی، سنسور دندهعقب، دیلایت، کنترل کشش و کنترل پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی اشاره کرد؛ بنابراین، در سهند S خبری از نمایشگر لمسی، سانروف، رینگ آلومینیومی، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، سنسور باران، دوربین دید عقب و صندلیهای چرمی نیست. این یعنی اساساً امکانات سهند S خیلی بیشتر از ساینا نیست اما بااینوجود، طراحی داخلی جدید و تریم دورنگ فضای بهتری را نسبت به ساینا ایجاد کرده است.
سهند S از لحاظ پیشرانه و مشخصات فنی تفاوتی با دیگر تیپها ندارد و با همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 GSI ارائه میشود. این پیشرانه نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور آشنای خانوادهٔ تیبا، ساینا و کوییک است که همچنان هشت سوپاپ است اما به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور به چرخهای جلو نیز توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد درحالیکه گیربکس اتوماتیک CVT به تیپهای L و E اختصاص دارد. پارسخودرو همچنین قصد تولید نسخهٔ دوگانهسوز CNG سهند S را هم دارد که در صورت استفاده از سوخت گاز خروجی موتور را به ۷۷ اسب بخار قدرت و ۱۱۶ نیوتن متر گشتاور کاهش میدهد. البته فعلاً فقط تیپ S پیشفروش شده و خبری از تیپهای دیگر و همینطور مدلهای اتوماتیک و CNG نیست.
سهند پارس خودرو روی پلتفرم X200 ساخته شده است که پیش از این برای تولید تیبا، ساینا و کوییک نیز به کار رفته بود. از این رو، نباید از سهند اس انتظار یک خودرو کاملا مدرن و جدید را داشت. با این حال، طراحی نمای جلو و عقب موجب شده تا شکل و شمایل بهتری نسبت به ساینا S داشته باشد.
جلو پنجره مشکی رنگ با طرح لوزی و قاب کرومی جلب توجه میکند و در طرفین آن دو چراغ کشیده دیده میشود. این المانها، در کنار مهشکنهای چهار گوش و سپر جدید و حجمپردازیهای روی کاپوت، حالتی اسپرت و جوانپسند به سهند S داده است.
سایپا در نمای عقب نیز طرحی نو در انداخته و چراغهای باریک و دو رنگ را در کنار درب جدید صندوق به کار برده است. هر چند ابعاد چراغهای عقب نسبت به خودروهای همرده بسیار باریک است و میتواند انتقاداتی را از این نظر متوجه ماشین سهند تیپ S کند. البته سپر همانی است که در ساینا S دیده بودیم.
با وجود طراحی نو نمای جلو و عقب، سایپا سهند S از کنارهها یادآور ساینا و تیبا است و چیز جدیدی برای ارائه ندارد.
سهند پارس خودرو در دو تیپ S و G تحویل مشتریان میشود. سهند S به عنوان مدل پایه به بازار میآید و سهند G نسخه فول آپشن محسوب میشود.
کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه نیمهاتوماتیک، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری، دیلایت، اتولایت، سیستم پایش فشار تایر، فرمان دی کات، صندلی پارچهای، ایزوفیکس، آینه جانبی برقی و سنسور دنده عقب امکاناتی است که در سهند اس قرار دارد.
دکمههای کنترلی روی فرمان، صندلی چرمی و پارچهای، تریم داخلی دو رنگ، گرمکن آینه بغل، سانروف، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب، ۲ بلندگو عقب و آنتن کوسهای، آپشنهاییست که به تیپ G سهند اضافه شده است.
هنوز قیمت نهایی سهند S اعلام نشده است اما در آخرین پیشفروش این خودرو که در اردیبهشت امسال صورت گرفت، رقم پیشپرداخت ۲۳۱ میلیون تومان بود. ازآنجاییکه معمولاً در پیشفروشها نصف قیمت نهایی خودرو دریافت میشود، قیمت نهایی سهند S باید بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشد. برای مقایسه، اطلس که درواقع نسخهٔ هاچبک سهند محسوب میشود، هماکنون با قیمت کارخانهای ۴۰۵ میلیون تومان عرضه میشود.