سازمان هدفمندسازی یارانهها در خصوص مستمری فروردین تا مرداد مستمری بگیران بهزیستی از یک سو و از سوی دیگر در خصوص افراد جدیدی که در شهریور ماه مستمری دریافت کردهاند شفافسازی کند.
پس از انتشار اخباری در خصوص عدم قطع یارانه برخی مستمری بگیران بهزیستی، تعدادی از این افراد در تماس با خبرگزاری تسنیم در خصوص عدم پرداخت اصل مستمری و یا معوقات مربوط به ماههای گذشته تاکید داشتند.
رئیس سازمان هدفمندسازی یارانهها نیز روز گذشته در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرده بود که یارانه و مستمری هیچکدام از افراد تحت پوشش بهزیستی قطع نشده است. وی تاکید کرده که اگر افرادی در لیست سال ۱۴۰۳ بودند اما از فروردین تا شهریورماه به هر دلیلی مستمری دریافت نکردهاند، به سازمان بهزیستی و مسئولان رفاه و کار قول دادیم که این نفرات را لحاظ کنیم.
گفتنی است، با وجود این اظهارات و تایید اینکه عدهای از مستمری بگیران بهزیستی معوقات پرداخت نشدهای دارند که در انتظار پرداخت آن هستند، اما اطلاعات بیشتری در خصوص تعداد این افراد و همچنین مقدار باقی مانده مستمری آنها که باید مورد توجه قرار بگیرد وحتی زمان احتمالی پرداخت، اعلام نشده است.
از سوی دیگر با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانهها و سازمان برنامه و بودجه کشور یکی از عوامل بینظمی پیش آمده در پرداختها، خروجیها و ورودیهای اعلامی از سوی بهزیستی بوده است و این نکته ذکر شده که تعداد مستمری بگیران جدید معرفی شده از سقف بودجه برای این منظور بیشتر بوده است.
بلاتکلیفی مستمریبگیران بهزیستی با وجود ابهامات آماری متعدد-یارانه معیشتی
با این وجود هیچگونه آماری در این زمینه نیز اعلام نشده است. در حقیقت تنها با ارائه آماری در خصوص پرداختیها انجام شده از ابتدای سال اشاره شده که نسبت برش بودجه ۱۰۷ درصد پرداختیها انجام شده است. این پرداختها نیز در شرایطی انجام شده که تنها حدود ۵۶ درصد منابع محقق شده است.
با توجه به مواردی که به آن اشاره شد، ابهامات متعددی در این زمینه وجود دارد که به همین دلیل نیز شاهد سوالات متعدد مستمری بگیران بهزیستی هستیم. با توجه به این شرایط از سازمان هدفمندسازی یارانهها و سازمان بهزیستی انتظار میرود در خصوص ابهامات به وجود آمده شفافسازی کنند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از افزایش ۳۰ درصدی مستمری خانوادههای تحت حمایت در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حسین خدرویسی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی مستمری خانوادههای تحت حمایت در سال ۱۴۰۳ گفت: بر این اساس مستمری مددجویان برای خانوادههای تکنفره امسال به یک میلیون تومان رسیده است.
وی افزود: همچنین مستمری خانوادههای دونفره در سال جاری به یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسیده است.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد اظهار کرد: خانوادههای سهنفره امسال ۲ میلیون تومان و خانوادههای چهارنفره ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان دریافت میکنند.
خدرویسی خاطرنشان کرد: برای خانوادههای پنجنفره نیز سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به عنوان مستمری ماهانه پرداخت میشود.
اقدامات لازم به منظور استعلام یارانه معیشتی به شرح ذیل میباشند:
۱- در اولین قدم باید به این سایت وارد شوید که در بخش قبل نحوه انجام این کار را بیان کرده ایم؛ پس جهت وارد شدن به سامانه استعلام یارانه با کد ملی سرپرست دچار مشکل نخواهید شد.
۲- بعد از این که به صفحه اصلی سایت استعلام وارد شدید، شکل زیر را مشاهده میکنید. در گوشه بالا و سمت چپ این صفحه گزینه «ورود / ثبت نام» قرار گرفته است. بر روی آن کلیک کرده تا وارد مراحل بعدی استعلام شوید.
۳- سپس پنجرهای به شکل زیر برای تان نمایش داده میشود که شامل گزینههای ورود و ثبت نام است.
اگر قبلا در این سامانه ثبت نام کرده باشید، میتوانید به راحتی وارد شوید؛ اما اگر تا کنون نام نویسی تان را در این سایت انجام نداده اید، برای استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه ابتدا باید این فرایند را طی کنید.
جهت این امر کافی است شماره همراه، کد ملی و تاریخ تولدتان را در کادرهای مربوطه قرار داده و پس از تایید کد امنیتی، گزنیه «ارسال کد اعتبارسنجی» را بزنید.
به این ترتیب میتوانید مراحل ثبت نام را طی کنید.
راه دیگری هم برای استعلام یارانه با کد ملی سرپرست وجود دارد. این راه هم استفاده از کد دستوری ایجاد شده به همین منظور است.
کسانی که به هر دلیل امکان استفاده از سامانه را نداشته باشند، میتوانند از طریق کد دستوری وضعیت یارانه شان را بررسی کنند. این روش حتی برای گوشیهای ساده و غیر هوشمند هم جواب میدهد.
به هر حال، جهت این امر باید کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را در تلفن خود شمار گیری نمایید.
بلافاصله پس از شماره گیری این کد، استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه برای شما انجام گرفته و وضعیت دریافت یارانه تان مشخص میشود.
البته توجه داشته باشید که این روش هم تنها مشمول بودن یا نبودن خانواری که کد ملی سرپرست آن وارد شده برای دریافت یارانه را مشخص میکند؛ یعنی اطلاعات دیگری در مورد دهک بندی خانوار ارائه نمیدهد و امکان اعتراض به وضعیت یارانه از طریق این روش را هم نخواهید داشت.
از آن جایی که معمولا سامانههای مختلف دولتی دارای یک برنامه موبایلی میباشند، کاربران به دنبال برنامه استعلام یارانه با کد ملی هستند تا از این طریق وضعیت یارانه شان را پیگیری کنند. درای رابطه باید بگوییم که تا کنون برنامهای با این هدف به صورت رسمی ایجاد نشده است؛ از این رو متقاضیان امکان نصب اپلیکیشن خاصی جهت استعلام یارانه شان را ندارند.
با این حال، در هر لحظه میتوانید از طریق گوشی موبایل تان به سامانه تعیین شده جهت استعلام یارانه مراجعه نموده و اطلاعات مربوطه به یارانه خود یا سایر خانوارها را بررسی کنید؛ چرا که امکان ورود به این سامانه و استفاده از امکانات آن با گوشی موبایل هم در دسترس بوده و از این نظر محدودیتی ندارد.
البته ممکن است در ادامه برنامه استعلام یارانه معیشتی با کد ملی هم معرفی شده و در اختیار کاربران قرار گیرد؛ ولی تا این لحظه هنوز اپلیکیشن یا برنامه خاصی از طریق سامانه مربوطه معرفی نشده است که به محض معرفی شدن در اندیشه معاصر اطلاع رسانی خواهیم کرد.