بی ام اسپیس گروه بهمن برنامه دارد تا محصولات برقی و پلاگین هایبرید نشان نتا، بی وای دی، هونگچی، DFSK و… را به ایران بیاورد. اما می توان گفت که جذابترین خودروی وارداتی گروه بهمن، نتا GT است و می توان این خودرو را به خاطر ویژگی هایش در جایگاه یک محصول سوپر اسپرت شناخت. در حال حاضر شوروم ایران مال بی ام اسپیس میزبان قوی ترین نسخه نتا جی تی است که بیشتر به معرفی آن می پردازیم.
حالت چراغها و فرم سقف، به وضوح الگوبرداری از شورولت کوروت C8، لوتوس اوورا (EVORA) و امیرا (EMIRA) را نشان میدهد؛ اما در مجموع، سبک طراحی نتا GT مشابه یک خودروی چینی عقب مانده از بازار جهانی نیست و کاملا مدرن جلوه میکند.
چراغهای باریک و متمایل به وسط، حس اسپرت نتا جی تی را به وضوح نشان میدهد. حجمدهی سپر اصلی، چندان پیچیده نیست و حفرههای بزرگ مثلثی در طرفین دارد. کاپوت جلو تا لبهی چراغها کشیده شده و طبیعتا مخصوص حمل بار است. این خودرو ادوات پلاستیکی سیاه نیز دارد اما چندان ارزانقیمت جلوه نمیکند.
نمای جانبی، آنچه از یک خودروی کوپهی کلاسیک انتظار میرود را ارایه میدهد. شیشهی عقب برای سرنشینان ردیف دوم، بسیار کوچک است و عملا کاربردی بهجز المان طراحی برای نمای بیرونی ندارد. حذف فریم پنجره برای درهای جلو و استفاده از چرخ اسپرت ۱۹ اینچ با طرح خلاقانه، همراه دستگیرههای مخفیشونده، نکات مثبت نتا GT هستند.
سپر عقب و رکاب خودرو، به مقدار قابل توجه از پلاستیک سیاه ارزان قیمت استفاده میکند. این موضوع برای محصولی در کلاس اسپرت، ناامید کننده است. حتی حفرههای طرفین بردنه که طبیعتا باید برای خروجی اگزوز باشند، برای خودرویی تمام برقی، نصب شده و تعجبآور هستند. نمای پشت نتا GT با حالت ساده و فاقد خطوط حجمدهنده، همراه چراغهای باریک غیرپیوسته، ترکیبی قابل قبول با کمترین هزینه را نشان میدهد.
طول ۴,۷۱۵ و عرض ۱,۹۷۹ و ارتفاع ۱,۴۱۵ با فاصله محوری ۲,۷۷۰ میلیمتر، ابعاد نتا جیتی را تشکیل داده است. این خودرو، یک مدل اسپرت نسبتا بزرگ محسوب میشود و طول بدنهای تقریبا برابر با تویوتا کمری ۲۰۱۵ دارد.
حالت کمینهگرا و بسیار ساده با تقلید از خودروهای تسلا در نتا GT دیده میشود. یک نمایشگر بزرگ لمسی با ساختار عمودی در وسط است عملا کلید فیزیکی وجود ندارد. پشت فرمان هم، یک مانیتور دیجیتال تمام رنگی بدون قاب با اندازهی ۱۰/۲۵ اینچ نصب شده است.
اگر نتا جیتی وارد کشورمان شود، با نمایشگر ۱۷/۶ اینچ بزرگترین مانیتور لمسی مخصوص خودرو را برای خریدار ایرانی فراهم خواهد کرد. مواد به کار رفته در قسمتهای مختلف کابین و روی داشبورد نیز، به وضوح باکیفیتتر از غالب مدلهای چینی موجود در ایران هستند.
فرم صندلیها و فرمان، کاملا اسپرت است و حس یک خودروی مدرن را به خوبی شکل میدهد. حتی برای ردیف عقب، طراحی جذاب و چرم باکیفیت، دیده میشود. نتا جیتی برای فرمان، صندلیها و تزئینات داخل اتاق، رنگبندی متنوع با ترکیب سیاه و سفید، آبی و بنفش و نارنجی ارایه میکند.
طبیعتا نتا GT مناسب رانندگی طولانی مدت بین شهری نیست و صرفا فضای راحت برای دو نفر روی صندلی جلو دارد. افراد بلند قد، به زحمت در ردیف دوم جا میشوند و این قسمت، مناسب کودکان یا نوجوانان به نظر میرسد. زیر کاپوت جلو و داخل محفظهی عقب، ۳۵۰ لیتر فضای حمل بار قابل استفاده است.
مدل پایه با یک موتور محرک محور عقب، ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. ارزانترین نسخهی نتا GT، به وزن ۱۸۵۰ کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ تا ۷ ثانیه فراهم میکند که باتوجه به قیمت خودرو، جالب توجه است. این نمونه همراه باتری ۶۴/۲۷ کیلووات ساعت، توان پیمایش ۵۶۰ کیلومتر ارایه میدهد. نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت اعلام شده و شارژ کامل خودرو با برق شهری، حدود ۱۱ ساعت زمان میبرد.
نسخهی سفارشی نتا GT، از دو موتور برقی با ساختار چهارچرخ محرک، ۴۵۶ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این مدل در زمان ۳/۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و توان پیمایش ۶۶۰ کیلومتر با یک شارژ دارد. نتا جیتی همراه امکانات کامل، شامل پک باتری ۷۸ کیلووات ساعت، ۱۲ تا ۱۴ ساعت زمان میبرد تا ظرفیت ذخیرهی انرژی الکتریکی خود را تکمیل کند.