غذای ساده | پیشنهاد غذای امشب با شما

دستور و مراحل پخت غذای مورد علاقت یا هر غذایی که بلدی رو تو بخش نظرات برای ما ارسال کن


شام چی بپزم؟

غذای مورد علاقت چیه؟

طرز پختش رو بلدی؟

دستور و مراحل پخت غذای مورد علاقت یا هر غذایی که بلدی رو تو بخش نظرات برای ما ارسال کن

ما در سایت مکتوب نامه دستور پخت غذای پیشنهادی شما رو با نام شما منتشر خواهیم کرد

لوبیا پلو

آرزو کریمی

لوبیا پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که با مواد غذایی متنوعی تهیه می شود. لوبیا پلو را به سلیقه خود می توانید به همراه گوشت قرمز یا گوشت مرغ درست کنید،
مواد لازم برای ۴ نفر
لوبیا سبز ۳ پیمانه
برنج ۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
پیاز ۱ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی
طرز تهیه لوبیا پلو
برای تهیه لوبیا پلوی خوشمزه و مجلسی ابتدا لوبیا سبزها را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش می گذاریم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه لوبیا ها را خرد می کنیم و کنارقرار می دهیم.در این مرحله پیاز و سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می کنیم. سپس تابه ای بزرگ را روی حرارت کم می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا روغن داغ شود.بعد پیاز را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شود و سیر را نیز می افزاییم و تفت می دهیم و صبر می کنیم تا کمی عسلی شوند.در ادامه گوجه فرنگی ها را می شوییم و روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.پس از عسلی شدن پیاز و سیر گوشت چرخ کرده را به آن ها اضافه می کنیم و مداوم تفت می دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند و بعد گوجه فرنگی های خرد شده را اضافه می کنیم.

حالا مایه را خوب مخلوط می کنیم.در این مرحله همین طور تفت می دهیم تا آب گوشت و گوجه فرنگی ها کاملا تبخیر شود و بعد لوبیاهای خرد شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کمی نرم شود.در شیرجوش کمی روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.سپس رب گوجه فرنگی را داخل شیرجوش می ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا رنگ روغن قرمز شود و بوی خامی رب گوجه فرنگی نیز از بین برود و بعد از روی حرارت شیرجوش را بر می داریم و رب گوجه فرنگی را به مواد داخل تابه اضافه می کنیم.سپس خوب مواد را تفت می دهیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا لوبیا پلو سرد و خنک شود. سپس در یک قابلمه مناسب تا نصف آن آب می ریزیم و مقدار کمی نمک به آن اضافه می کنیم.اگر اطراف برنج کاملا نرم و وسط آن سفت بود بهترین زمان برای آبکش کردن برنج است.برنج را آبکش می کنیم و در کف قابلمه مورد نظر برای پخت لوبیا پلو روغن می ریزیم و اگر تمایل داشتید نان یا سیب زمینی را پوست می گیریم و می شوییم.سپس حلقه حلقه می کنیم و کف قابلمه می چینیم تا ته دیگ نیز داشته باشیم.۱ الی ۲ کفگیر از برنج را کف قابلمه می ریزیم و کمی از مایه لوبیا پلو روی آن می ریزیم و مجددا کمی برنج می ریزیم و روی آن مقداری مایه لوبیا می ریزیم.همین طور لایه لایه برنج و مایه لوبیا را می ریزیم تا مایه لوبیا و برنج تمام شود.درب قابلمه را می گذاریم و روی شعله قرار می دهیم.اول حرارت را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا لوبیا پلو به مرور زمان پخته شود.پس از پخت کامل لوبیا پلو،با کفگیر آرام برنج و مایه لوبیا را داخل خود قابلمه زیر و رو می کنیم تا کاملا مایه با پلو مخلوط شود و بعد کمی روغن روی غذا می ریزیم و لوبیا پلو را در دیس می کشیم و با سالاد شیرازی نوش جان کنید.

لوبیا پلو
لوبیا پلو

طرز تهیه پیده

مهسا صالحی

یکی از غذاهای معروف کشور ترکیه است که در واقع آن را با نام پیتزای ترکی هم می‌شناسند. این غذا با تکه‌ای خمیر درست می‌شود که پیش از قرار دادن در فر، بر روی آن موادی مانند گوشت، سبزیجات و پنیر می‌ریزند. این غذا طعم‌های متفاوتی داشته و یکی از معروف‌ترین پیده‌های ترکیه، مربوط به ترابزون است. تاریخچه این قضا به سال ۱۸۵۰ باز می‌گردد و در کشور ترکیه از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه طرز تهیه پیده ترابزون را برای شما قرار داده‌ایم.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر
آرد سفید ۳ تا ۳٫۵ لیوان
آب ولرم ½ لیوان
شیر ولرم ½ لیوان
خمیر مایه فوری ۱ قاشق مرباخوری
شکر ۱ قاشق مرباخوری
نمک ۱ قاشق مرباخوری
کره ۱ قاشق غذاخوری
مواد لازم برای روی پیده
کره به مقدار کافی
تخم مرغ برای هر پیده ۱ عدد
پنیر موزارلا ۱۰۰ گرم
پنیر سفید رنده شده ۱۰۰ گرم
برای طرز تهیه پیده ترابزون ابتدا خمیر را آماده می‌کنیم، برای این منظور ابتدا آب، شیر ولرم، خمیر مایه و شکر را در ظرفی مخلوط کرده و روی ظرف را بپوشانید. پنج دقیقه زمان دهید تا خمیر مایه آماده شود. در ادامه کره نرم و نمک را اضافه کنید و مخلوط کنید. سپس آرد را الک کرده و آرام آرام به خمیر مایه و کره اضافه کنید. مواد را با دست مخلوط کنید تا خمیر نرمی درست شود. آرد را باید به میزانی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. خمیر را ده دقیقه ورز دهید تا خمیری نرم به دست آید. سپس روی ظرف خمیر را پوشانده و حدود یک ساعت اجازه دهید استراحت کند.پس از یک ساعت استراحت دادن خمیر، اکنون برای درست کردن پیده آماده است. حال خمیر را به دایره‌های اندازه نارنگی کوچک تقسیم کنید. سپس با وردنه یا دست هر یک از بخش‌ها را به شکل دایره باز کنید. توجه داشته باشید که دایره‌های پیده نباید خیلی نازک باشد.در بین هر دایره، مخلوطی از پنیر موزارلا و پنیر سفید رنده شده بریزید به طوری که از کناره‌های خمیر فاصله داشته باشند. سپس دیواره‌های کنار خمیر را به داخل تا کرده و سعی کنید آن را محکم کنید تا در زمان پخت باز نشود. این بخش یکی از مهم‌ترین مراحل طرز تهیه پیده ترابزون است.فر را از قبل روی دمای ۱۸۰ درجه برای پخت پیده تنظیم کنید. پس از آماده شدن خمیرها، آن را درون سینی فر چیده و درون فر گرم شده قرار دهید. باید توجه داشته باشید زمانی که پیده‌ها طلایی شدند باید آن‌ها را از فر بیرون آورید. سپس روی پیده‌ها یک قاشق چای خوری کره قرار داده و در وسط آن یک تخم مرغ بشکنید. سپس مجدداً سینی را به مدت چهار یا پنج دقیقه درون فر قرار دهید.

زرده تخم‌مرغ روی پیده باید عسلی باشد، بنابراین اجازه ندهید مدت زیادی درون فر بماند. سینی پیده‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید آن‌ها کمی سرد شوند. پیده ترابزون شما آماده است و می‌توانید نوش جان کنید.در کشور ترکیه گاهی تخم‌مرغ را نیمرو کرده و بر روی پیده قرار می‌دهند. شما هم می‌توانید تخم‌مرغ روی پیده را به این روش درست کنید.این غذا با گوشت چرخ‌کرده و یا مرغ هم درست می‌شود و می‌توان از آن‌ها برای مواد روی پیده استفاده کرد.پیده ترابزون که آموزش آن ذکر شد، غذای مناسبی برای گیاه‌خواران است، اگر کسی با تخم مرغ و پنیر هم مشکل دارد، می‌تواند به جای آن‌ها از سبزیجات معطر استفاده کند.

پیده
پیده
برچسب‌ها:

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید