🔥20

طرز رفتار با نوجوانان | چگونه فرزند حرف گوش کن داشته باشیم؟

اصلاح رفتار کودکان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است، رفتارهای نامناسب کودکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به روش‌های مؤثر برای اصلاح رفتار کودکان می‌پردازیم.


فرزند

بدرفتاری و رفتار ناشایست کودکان و نوجوانان چیزی است که اغلب والدین آن را تجربه کرده‌اند. عصبانیت، طغیان‌های عاطفی یا به طور کلی رفتار بد و غیر منتظره فرزند به دلایل زیادی اتفاق می افتد. اگر فرزند شما هم رفتارهایی را بروز می دهد که از نظر شما ناشایست است، باید بدانید اصلاح رفتار نوجوان و کودک امکان پذیر است و شما می توانید با روش هایی که در ادامه معرفی می کنیم، می توانید رفتار کودک و نوجوان را تغییر دهید.

صبور باشید

برای ایجاد تغییر در رفتار فرزند نوجوانتان باید صبور باشید زیرا تغییر رفتارهای ریشه‌دار و ترک عادات دشوار است و نیاز به صبر و حوصله دارد.

پیشرفت های کوچک او را ببینید

پیشرفتهای کوچک او را ببینید و به او بازخورد دهید،برای اشتباهات و شکستهایش او را سرزنش نکرده و برای دریافت مسیر درست و جبران شکست، او را کمک و همراهی کنید.

برای فرزند خود الگو باشید

فرزند شما همانگونه میشوند که شما هستید پس اگر می‌خواهید رفتار نامطلوب فرزند خود را تغییر دهید ابتدا ببینید خودتان در آن رفتار چگونه عمل می‌کنید!

اجازه دهید با پیامد انتخابشان روبرو شوند

اجازه دهید فرزند شما بین راه درست و راه غلطی که چندان آسیب رسان نیست، دست به انتخاب بزند و با پیامد انتخابش مواجه شود.

یک رفتار معین را انتخاب کنید

انتظار نداشته باشید که فرزند شما تمام رفتارهای از نظر شما بدش را اصلاح نماید بلکه هر بار که می‌خواهید رفتاری را تغییر دهید یک رفتار معین را انتخاب کنید، همزمان چند رفتار را نمی‌توانید اصلاح کنید.

رفتارهای متناقض نداشته باشید

برای تغییر رفتار فرزندتان شما و همسرتان باید در یک موضع باشید،زمانی که والدین در شیوه‌های تربیتی خود اتفاق نظر نداشته‌باشند ممکن است در تغییر و اصلاح رفتار فرزندان دچار مشکل جدی شوند.

به فرزندتان علاقه و محبت نشان دهید

برای تغییر رفتار فرزندتان به او علاقه و محبت نشان دهید. باید رفتار شما به نحوی باشد که فرزندتان احساس نکند که دیگر شما او را دوست ندارید. اگرچه نوجوانان از نظر جسمانی هم‌‌قد‌وقواره ما می‌شوند، اما از لحاظ هیجانی به‌شدت حساس و زودرنج هستند.

به فرزندتان عزت و احترام ببخشید

اگر احترام فرزندتان را می‌خواهید پس عزت‌ و شان او را حفظ کنید. برایش الگوی خوبی باشید و حتی هنگام بروز از خط قرمزها رد نشوید.

قانون گذاری کنید

برای اصلاح رفتار فرزندتان خیلی هم آسانگیر و سخت گیر نباشید. برای او قانون بگذارید،از قانون‌گذاری بی اساس خودداری کنید، زیرا این کار باعث ازدست‌رفتن اعتماد فرزندتان نسبت به تصمیمات شما می‌شود. پشت هر محدودیتی باید دلیلی قانع‌کننده وجود داشته باشد.

پیامدها را اجرا کنید

اگر برای فرزندتان قوانین و مجازاتی وضع نموده اید، دقت کنید پیامدها با قانون نقض‌شده متناسب باشد و از روی عصبانیت تصمیم نگیرید. اگر او قانونی را زیر پا گذاشت، با آرامش و خونسردی مشکل را مطرح کنید و پیامدها را اجرا کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید