فروش استثنایی نقدی و اقساط تعدادی از محصولات شرکت مدیران خودرو از عصر امروز بمناسبت جشن نیمه شعبان آغاز خواهد شد.
بررسی مشخصات فنی چری تیگو ۵
خودروسازی چینی چری، به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو چین، محصولاتش را یا به صورت وارداتی یا مونتاژی در کشورهای مختلف جهان عرضه میکند. مونتاژ و فروش خودروهای چری در ایران توسط مدیران خودرو انجام میشود و با برندهای امویام و چری به مشتریان داخلی فروخته میشوند. چری تیگو ۵ یکی از این ماشینها است که در آذر ماه ۱۳۹۴ به دست خریداران ایرانی رسید و در سالهای ۹۵، ۹۷ و ۱۴۰۰ مدلهای جدیدتری از این کراساوور محبوب با تغییراتی در ظاهر و مشخصات فنی عرضه شد.
مزایا و معایب
+ طراحی خوب کابین
+ ظاهر قابل قبول
+ کابین جادار
+ آپشنهای بیشتر در مدلهای جدید
+ عملکرد اقتصادی گیربکس
– سواری خشک
– کشش کم در سربالایی
مشخصات فنی
چری تیگو ۵ از سال ۱۳۹۴ با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی فروخته میشود که ۱۳۹ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس CVT با ۷ دنده مصنوعی قدرت موتور را به چرخهای جلو میفرستد.
مدل جدیدتر این خودرو با نام چری تیگو ۵ توربو در سال ۱۴۰۰ عرضه شد. این مدل جدید از موتور ۱.۵ لیتری توربو استفاده میکند و حداکثر قدرت آن به ۱۴۷ اسب بخار میرسد و از طریق گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی به چرخهای جلو متصل است.
طراحی ظاهری
ظاهر چری تیگو ۵ یکی از متفاوتترین طراحیهای کمپانی چری را در خود به نمایش گذاشته است. این کراساوور که با همکاری طراحان بینالمللی طراحی شده، نه به سبک ظاهری محصولات پیش از خود شباهت دارد و نه شبیه به محصولات جدیدتری همچون چری تیگو ۷ است.
با وجود تبلیغات فراوان شرکت چری مبنی بر همکاری طراحان بزرگ بینالمللی در این پروژه، باید گفت که طراحی ظاهری، بهویژه نمای چهره تیگو ۵ آنطور که انتظار میرفت جذاب و هم سطح با محصولات همرده خودش از آب در نیامده است؛ مخصوصا در مقایسه با محصولات جدیدتر چینی و کرهای، چهره تیگو ۵ نمیتواند به اندازه این حریفان حس درونی بینندگان را برانگیزاند.
استفاده از چراغهای کشیده و نسبتا ساده که با جلوپنجره چهارضلعی در یک راستا قرار گرفتهاند، حالتی نسبتا خنثی برای چهره این کراساوور جمع و جور به وجود آورده است؛ قطعا اگر این قسمت مورد بازنگری قرار میگرفت آنگاه شاید تیگو ۵ نیز میتوانست اسپرتتر از آنچه هست به نظر برسد. با وجود این، طراحی سپر جلو و قابهای مهشکن روی آن فرم خوشایندی داشته و کمکاری طراحان در بخش جلوپنجره و چراغها را تا حدی جبران کرده است.
در نمای جانبی شاهد استفاده مناسب طراحان از تکنیک حجمپردازی هستیم که حالتی خوشتراش و نسبتا عضلانی را برای چری تیگو ۵ به دنبال داشته و ابعاد خودرو را اندکی بزرگتر از آنچه هست، نشان میدهد.
طرح چراغهای عقب چندان با جلو هماهنگ نیست، با این حال نمای خوشایند و دلنشینی را در کنار سپر و در صندوق به وجود آورده است.
بهطور کل طراحی ظاهری چری تیگو ۵ به شکلی خوشفرم و نسبتا خوشایند از آب درآمده، ولی طرح چراغها و نمای چهره این خودرو میتوانست جذابتر از ظاهر فعلی باشد.
طراحی داخلی
با ورود به کابین تیگو ۵ با محیطی زیبا و نسبتا مدرن مواجه میشوید که از لحاظ بصری و زیبایی در سطحی قابل قبول قرار داشته و کمتر انتقادی را متوجه خود میکند. طراحی زیبا و متقارن کنسول میانی نیز علاوه بر ارتقای جاذبههای بصری کابین، از ارگونومی مناسبی برخوردار بوده و چینش کلیدها و دکمههای مختلف روی آن از نظم و ترتیب خوشایندی برخوردار شده است.
غربیلک فرمان نیز نسبتا خوشفرم بوده و همراه با طراحی سیلندری پنل کیلومترشمار، جلوهای اسپرت را در مقابل چشمان راننده رقم زده است. کیفیت متریال کابین گرچه از نوع مرغوب نیست اما در این رنج قیمت قابل قبول ارزیابی میشود.
گنجایش کابین تیگو ۵ برای حضور ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط، به میزان کافی ارزیابی شده و محدودیت قابل ذکری برای ایشان به وجود نخواهد آورد. از سوی دیگر گنجایش صندوق عقب این خودرو معادل ۳۷۰ لیتر بوده که چندان رضایتبخش به نظر نمیرسد؛ بنابراین احتمالا خانوادههای پرجمعیت هنگام مسافرتهای طولانی با مشکل کمبود فضا برای قرار دادن اسباب و وسایل خود در محفظه بار مواجه خواهند بود.
در یک جمعبندی میتوان چنین اظهار داشت که کابین چری تیگو ۵، بهویژه در نسخههای جدید، تا حد زیادی مدرن و امروزی به نظر رسیده و کمبود قابلتوجهی به جز فقدان فضای کافی در صندوق عقب آن احساس نمیشود.
چری تیگو ۵؛ محبوب در ایران
چری تیگو ۵ از سال ۱۳۹۴ وارد بازار خودرو کشور شده و یکی از شناختهشدهترین و باسابقهترین خودروهای کراساوور در ایران محسوب میشود، اما موتور ضعیفتر، سواری خشکتر و چالاکی کمتر باعث شده تا خریداران به سمت جک S5 و هایما S5 بروند.
برای خرید خودرو چری تیگو ۵ تیپ IE باید ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کرد و اگر تیپ TE یا توربو را بخواهید، ۲۵ میلیون تومان دیگر باید خرج کنید.