🔥157

فوری / آغاز ثبتنام خودرو در سامانه یکپارچه | از حراج بهاره خودرو ثبتنامی جا نمانید

در مرحله جدید فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ۵ خودروی برقی شامل هوندای برقی معین خودرو، هونگچی E-QM۵ و لونا برقی ایران‌خودرو، خودروی هیبریدی لاماری آرین پارس و نیسان سانی بنزینی عرضه شده است.


خرید خودرو

براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی پیرامون فروش پنج خودروی وارداتی، قیمت این خودروها به صورت قطعی (برای سه مدل خودرو) و به صورت علی‌الحساب (برای دو مورد) اعلام شد
متقاضیانی که در مرحله‌ اول ثبت‌نام خودروهای وارداتی در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، از عصر روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) تا پایان روز سه‌شنبه (ساعت ۲۳:۵۹، ۱۸ اردیبهشت) فرصت دارند تا برای انتخاب یک اولویت از محصولات عرضه شده اقدام کنند.

بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی پیرامون فروش پنج خودروی وارداتی، قیمت این خودروها به صورت قطعی (برای سه مدل خودرو) و به صورت علی‌الحساب (برای دو مورد) اعلام شد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه) مدیر سامانه یکپارچه خودروها از آغاز نخستین مرحله ثبت‌نام خودروهای وارداتی در سال جدید و البته اولین دور از فروش خودروهای برقی از عصر روز یکشنبه خبر داد.

بر اساس اعلام این مقام مسئول “چهار خودروی وارداتی” که شامل دو خودروی برق، یک خودروی هیبریدی و یک خودروی بنزینی، از عصر روز یکشنبه تا پایان روز سه‌شنبه و صرفاً برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول خودروهای وارداتی عرضه شده است.

حال بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در رابطه با این مرحله از عرضه‌ خودروها، یک خودروی برقی دیگر در این مرحله عرضه شده است؛ بدین ترتیب متقاضیان از میان پنج خودروی عرضه شده که سه خودروی هیوندای ENS۱، لونا و هونگچی EQM۵EV برقی هستند.

همچنین نیسان سانی (بنزینی) و لاماری‌ایما هیبریدی در این دور از فروش خودروهای وارداتی عرضه شده‌اند.

از این محصولات عرضه شده سه خودروی سانی، لاماری‌ایما و هونگچی دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و دو خودروی هیوندای ENS۱ و لونا دارای قیمت فروش علی‌الحساب در مبادی ورودی هستند.
متقاضیانی که در مرحله‌ اول ثبت‌نام خودروهای وارداتی در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، از عصر روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت ماه) تا پایان روز سه‌شنبه (ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه ۱۸ اردیبهشت ماه) فرصت دارند تا از طریق سامانه عرضه خودروهای وارداتی به نشانی https://saleauto.ir برای انتخاب یک اولویت از سبد محصولات عرضه شده اقدام کنند.

تاکید می‌شود که هیچگونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله صورت نمی‌پذیرد.
مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو اظهار کرد: در این طرح چهار خودروی وارداتی شامل خودرو‌های برقی، هیبریدی و بنزینی، فقط برای ثبت‌نام کنندگان مرحله نخست خودرو‌های وارداتی که اسفند ١۴٠١ ثبت‌نام کرده بودند، خواهد بود و ثبت‌نام جدیدی صورت نمی‌گیرد.

به گفته مدیر سامانه یکپارچه خودروها، این مرحله از فروش خودرو‌های وارداتی که نخستین دور از فروش خودرو‌های برقی است، فقط برای متقاضیان مرحله نخست ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی که اسفند ۱۴۰۱ با بلوکه کردن وجه ۵٠٠ میلیون تومانی در حساب وکالتی خود اقدام به ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، امکان ثبت درخواست یک خودرو از چهار خودروی عرضه شده وجود خواهد داشت.

خودرو‌های عرضه شده در این مرحله شامل هیوندای برقی، لاماری هیبریدی و نیسان سانی است. واجدین شرایط تا پایان روز ۱۸ اردیبهشت، فرصت دارند خودروی مورد نظر خود را در سامانه یکپارچه انتخاب کنند.

شرکت‌های ایرانی برای کاهش هزینه تولید و افزایش فروش، علاقه‌مند همکاری با برندهای ناشناخته‌ی چینی هستند. به این شکل، از یک طرف موفق به عبور از تحریم‌ها می‌شوند و از سویی دیگر، سود نهایی خود را افزایش می‌دهند. طبیعتا، خودروسازان مشهور چینی، مثل بی‌وای‌دی، هونگچی، نیو، هاوال و زیکر، محصولات باکیفیت و جذاب‌ دارند اما قیمت نهایی به علاوه‌ی عوارض گمرکی و اضافه پرداخت‌های اجباری در کشورمان، مانع همکاری آن‌ها با شرکت‌های ایرانی است.

برخلاف آنچه برخی رسانه‌های داخلی ادعا کرده‌اند، باید لونا GRE ایران خودرو را، یک محصول صد در صد چینی دانست. حتی مونتاژ این مدل توسط طرف ایران، بعید می‌رسد و احتمالا فقط چند قطعه ساده مثل چرخ‌ها توسط کارشناسان زبردست ایران خودرو، به هم وصل خواهند شد. هنوز بسیاری از افراد نزدیک به این پروژه، نام شرکت سازنده اصلی در چین را به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

خودروسازی JMEV با نام کامل Jiangxi Jiangling Group New Energy Vehicle سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است. حدود ۵۰ درصد مالکیت این شرکت، به رنو تعلق دارد. گروه JMCG یا جینگلینگ موتورز، دیگر سهام‌دار مهم JMEV محسوب می‌شود. به بیان ساده، JMEV برند خودروهای برقی JMCG است.

سدان برقی Yi اولین محصول با طراحی مدرن و فناوری پیشرفته در سبد JMEV، سال ۲۰۲۲ رونمایی شد. این خودرو با مشارکت مهندسان رنو توسعه یافته و قرار است در اروپا نیز با برند موبالایز و نام لیمو (Mobilize Limo) عرضه شود. استانداردهای لازم برای صادرات به قاره سبز، شامل ۴ ستاره ایمنی از Euro NCAP در سال ۲۰۲۲، کسب شده‌اند. این خودرو، بهمن ماه ۱۴۰۲ در نمایشگاه تهران رونمایی شد تا وارد تاکسیرانی تهران شود.

سبک مدرن با چراغ‌های باریک به وضوح در لونا GRE دیده می‌شود. حالت آیرودینامیک خودرو با ابعاد نسبتا بزرگ، جذابیت این خودرو را افزایش می‌دهد.

روشنایی اصلی، از طرفین سپر تامین می‌شود و خطوط LED با طرح شکسته، دی‌لایت (روشنایی روز) هستند. حجم‌دهی بدنه با درایت و پرهیز از اعوجاج خیره‌کننده انجام شده است تا حس آرام‌بخش برای لونا GRE فراهم شود. قطعات پلاستیکی ارزان‌قیمت در نمای اصلی دیده نمی‌شود و تقریبا همه‌جا با ادوات هم‌رنگ بدنه، همراه است. شاید اگر نشان تجاری ایران خودرو به شکل اسب روی کاپوت نصب شود، حالت چشم‌نواز و هماهنگ ادوات مختلف، آسیب ببیند.

در نمای جانبی، کشیدگی سقف تا انتهای بدنه، لونا GRE را شبیه به خودروهای تسلا نشان می‌دهد. دستگیره‌های مخفی‌شونده، آینه بغل پایه بلند با تزئینات کروم از دیگر نکات حالب این خودرو هستند. ایران خودرو از هم‌اکنون اعلام کرده است که برای سدان برقی، رینگ فولادی ۱۷ اینچ استفاده خواهد کرد. این تجهیز احتمالا ضمن تخریب زیبایی لونا GRE، منجر به افزایش وزن خالص و کاهش شعاع حرکتی خواهد شد.

در نمای پشت، چراغ‌های باریک و کشیده استفاده شده‌اند که البته، تاحدودی ناخوشایند به نظر می‎رسند. ابعاد این ادوات، نسبتا بزرگ است و حس مینیمال (کمینه گرا) برای سدان برقی را تداعی نمی‌کنند. از سویی دیگر، حجم‌دهی بدنه با الهام از خودروهای تسلا، نقش مهمی در زیبایی لونا GRE دارد. برجستگی لبه‌ی صندوق و ایجاد جایگاه مخصوص نصب پلاک، جالب توجه هستند اما نصب قطعات پلاستیکی سیاه‌رنگ در پایین سپر، نکته‌ی منفی محسوب می‌شود.

لونا GRE ایران خودرو با طول ۴,۶۷۰ و عرض ۱,۸۳۰ و ارتفاع ۱,۴۷۰ و فاصله محوری ۲,۷۵۰ میلی‌متر عرضه خواهد شد. ابعاد این خودرو، نزدیک به تویوتا کمری ۲۰۱۷ موجود در ایران خواهد بود.

برخلاف بسیاری از خودروهای برقی ساخت چین، لونا از سبک داشبورد کاملا تخت و ساده استفاده نمی‌کند. به همین دلیل، نمایشگر لمسی، ایستاده و جدا از سطح نیست. ترکیب ادوات کابین هم، حس یک خودروی اروپایی ساخت ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ را تداعی می‌کند که احتمالا حاصل کار مهندسان رنو است.

پشت فرمان، پنل دیجیتال ۸ اینج وجود دارد. نمایشگر لمسی وسط داشبورد هنوز برای نمونه‌ی وارداتی به ایران، مشخص نیست. برای مدل تاکسی، ممکن است تجهیزات مربوط به تاکسی‌متر، در محل مانیتور نصب شوند. طراحی اجزای مختلف، نسبت به خودروهای امروزی، بسیار ساده است. حتی فرمان خودرو، تمام چرم نیست و به تنها ۲ نقطه‌ی اتصال به غربیلک دارد.

مواد به کار رفته برای تودری، راضی کننده و باکیفیت به نظر می‌رسند؛ اما لونا GRE ایران خودرو ظاهرا صندلی‌های ترکیبی چرم و پارچه ارایه خواهد کرد که چندان لوکس نخواهد بود. دسته‌ی دنده‌ی مدرن، ترمز دستی دکمه‌ای (برقی) و عدم نصب مدل اهرمی، معدود نکات مثبت در کابین هستند.

لونا GRE کابین جادار برای ۴ سرنشین بلند قد دارد. فاصله محوری ۲۷۵۰ میلی‌متر، فضای کافی برای زانوهای مسافران صندلی عقب، فراهم می‌کند. داخل صندوق نیز، حجم مفید ۶۰۰ لیتر برای حمل بار وجود دارد.

ساختار تک موتور محرک جلو، قدرت ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر فراهم می‌کند. براساس ادعای سایت‌های چینی، لونا GRE همراه باتری ۴۳/۹ کیلووات ساعت، ۱۵۳۵ کیلوگرم وزن دارد و در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. گیربکس تک سرعته، این خودرو را به نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت برای می‌رساند.

توان پیمایش لونا GRE با یک شارژ کامل، ۴۰۰ کیلومتر پیش‌بینی شده است. اگر این خودرو به برق شهری وصل شود، ۸ ساعت زمان می‌برد تا ظرفیت باتری‌ها را تکمیل کند. البته اتصال به شارژرهای DC که هنوز در ایران به عدد انگشتان یک دست نرسیده‌اند، فرایند شارژ کامل را در زمان کمتر از ۳۰ دقیقه ممکن خواهند کرد.

در بحث ایمنی، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو فراهم است. ترمز ضد قفل ABS و اضطراری EBD، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی HHC HDC، کنترل پایداری الکتریکی ESP، ترمز کمکی اضطراری EBA، سیستم ضد لغزش (ASR) وجود دارند.

دیگر امکانات لونا GRE ایران خودرو، فرمان برقی، تهویه اتوماتیک، سنسور نور و باران، نشان‌دهنده‌ی باد تایرها، سانروف، کروز کنترل، دو بلندگو (برای مدل تاکسی) هستند.

در چین برای Yi آستانه قیمت ۱۷ هزار دلار وجود دارد. اگر مدل وارداتی را به دلیل کاهش تجهیزات لوکس برای کاربری تاکسی، حدود ۱۵ هزار دلار در نظر بگیریم و با نرخ دلار ۶۰ هزار تومان، اضافه پرداخت‌های اجباری را محاسبه کنیم، لونا GRE ایران خودرو ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. البته اگر مصوبات مربوط به تحفیف عوارض و مالیات خودروهای برقی اجرا شوند، احتمالا این خودرو با قیمت ۱/۵ میلیارد تومان به تاکسی‌رانان فرودگاهی تحویل داده خواهد شد.

پدال

برچسب‌ها:

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید