🔥969

فوری/واریز ۲۵ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان از این تاریخ | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری

همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری وتامین اجتماعی نیازمند سیاست گذاری است.


همسان سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان یک موضوع مهم و پیچیده در ایران است.همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به معنای برابر کردن درآمدهای بازنشستگان با توجه به شرایط فعلی جامعه است. در گذشته، سیستم بازنشستگی در ایران بر پایه نظام وظیفه بود، به این معنی که حقوق بازنشستگان به مبنای حقوق آخرین شغلی که انجام داده بودند، تعیین می‌شد.همسان سازی حقوق بازنشستگان باعث ایجاد عدالت نامتوازن در نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان شده بود.اما در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ایران انجام شده است. برخی از این تلاش‌ها شامل تغییر قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی، اصلاح سیستم بازنشستگی و تعیین استانداردهای جدید در پرداخت حقوق بازنشستگان است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان یک چالش بزرگ در ایران است.

رئیس کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:باید یک سیاستی را برای بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی تدوین کنیم.
حمیدرضا حاجی بابایی ، با اشاره به بررسی موضوع «همسان سازی حقوق بازنشستگان» در مجلس و همچنین توجه به این مسئله در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت:مسئله بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی برای ما بیش از پیش حائز اهمیت است.ما به هر طریق ممکن باید در برنامه هفتم توسعه و در صحن علنی مجلس و در هر جایی که ممکن است یک سیاستی را برای بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی تدوین کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به واقع جای این مسئله در برنامه هفتم توسعه خالیست لذا ما در این مبحث پیشنهاداتی از کمیسیون‌های مختلف داشته‌ایم که متاسفانه به درستی مورد بررسی قرار نگرفت. با این حال جمع‌بندی و جلساتی داشته ایم که تا به شکل‌های گوناگون این موضوع را در صحن علنی مجلس مطرح کنیم چرا که این مسئله جز موارد مهم ما قلمداد می‌شود.

حاجی بابایی تاکید کرد:پیشنهادات در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان حتماً در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان
همسان سازی حقوق بازنشستگان

حتی اگر دائمی شدن همسان‌سازی را در برنامه هفتم بیاورند، تکلیف نیست، فقط یک راهبرد است، فقط زمانی که تبدیل به قانون شود و اعتبار مورد نیاز آن در بودجه‌ی سالیانه بیاید، تبدیل به تکلیف می‌شود؛ کما اینکه در دو سال اخیر هم اعتبار همسان‌سازی در بودجه سالانه نیامد!

بیش از یکسال است که بازنشستگان کارگری هر یکشنبه مقابل سازمان تامین اجتماعی جمع می‌شوند؛ بازنشستگان خواسته‌هایی دارند، خواسته‌هایی که مبتنی بر حقوق قانونی آن‌هاست اما قبل از هر چیز، «معیشت بحرانی» و «مستمریِ یک‌سومِ خط فقر» است که آنها را مقابل این ساختمان می‌کشاند.

از قدیم گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیداست و بهار امسال برای مزدبگیران کشور به خصوص کارگران شاغل و بازنشسته «نیکو» نبوده است؛ حداقل دستمزد در شورایعالی کار علیرغم ابرتورمِ حداقل ۵۰ درصدی فقط ۲۷ درصد زیاد شد و ۲۱ درصد افزایش نصیبِ مزد سایر سطوح شد. به این ترتیب، مستمریِ بازنشستگان کارگری که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها حداقل‌بگیر و حدود ۳۰ درصد سایر سطوح و متوسط‌بگیر هستند، ۲۷ و ۲۱ درصد افزایش یافت.

«با ۲۷ درصد افزایش، دریافتیِ من بعد از ۳۰ سال کار، حدود ۹ میلیون تومان است، وقتی هزینه‌های زندگی ۳۰ میلیون تومان است، با ۹ میلیون چه کنم؟ شانس آورده‌ام که مستاجر نیستم….»

محمدزاده، یک بازنشسته‌ی کارگری ساکن اهواز که از سختی زندگی با وجود داشتن یک فرزند دانشجو و دو نوه می‌گوید، او مستاجر نیست اما براساس اعلام کانون بازنشستگان کارگری، چیزی حدود ۵۰ درصد مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی فاقد خانه‌ی ملکی و مستاجر هستند. وقتی ۶۰ درصد حداقل‌بگیر و حداقل ۵۰ درصد مستاجر هستند، جمعیت زیادی از بازنشستگان کشور با ۹ میلیون مستمری ماهانه باید کرایه خانه هم بپردازند، اما چگونه؟

باید در نظر داشته باشیم، ۹ میلیون تومان، مستمری بازنشستگانی‌ست که ۳۰ سال سابقه را پُر کرده‌اند، حداقل‌بگیران با سابقه‌ی کمتر از ۳۰ سال، کمتر هم می‌گیرند، بازنشستگانی داریم که فقط ۷ میلیون حقوق ماهانه دارند، با این حقوق با سیلی هم نمی‌شود صورت را سرخ نگه داشت!

بازنشستگان یک سال مقابل سازمان تامین اجتماعی ایستادند تا یک حرف ساده یا به عبارت ساده‌تر، یک سوال بی‌جواب را به گوش مسئولان برسانند: «با حقوقی که نصف خط فقر نیست، در این روزگار پیری و بیماری چطور زندگی کنیم»! مسئولان این جمله‌ی ساده را شنیدند اما پاسخی ندادند و راهکاری برای بازنشسته‌ای که مستمری‌اش از کرایه خانه‌اش کمتر است، ارائه ندادند!

آنچه بازنشستگان می‌خواهند، افزایش مستمری‌ها براساس هزینه‌های زندگی و مطابق موازین قانونی‌ست، مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی سال‌هاست اجرا نمی‌شود و امسال به بدترین شیوه‌ی ممکن نادیده گرفته شده؛ وقتی سی سال یک سوم حقوقت را در صندوق تامین اجتماعی پس‌انداز کرده‌ای، در روزگار بازنشستگی باید حقوقی بگیری که لااقل سفره‌ات خالی نماند!

مسئولان اهتمام کافی برای ترمیم مستمری‌ها ندارند، نمایندگان مجلس نیز در طول ماه‌های گذشته سازمان تامین اجتماعی را مورد بازخواست قرار ندادند که چرا هزینه‌های زندگی ۳۰ میلیون تومان است اما مستمری بازنشسته بعد از سی سال خدمت صادقانه، ۹ میلیون! به جای اهتمام برای عمل به قانون، وعده‌هایی دادند که امکان اجرایی شدن‌شان نزدیک به صفر است! وعده‌هایی در آستانه‌ی انتخابات مجلس و به گفته‌ی محمدزاده بازنشسته‌ی کارگری، برای رای جمع کردن از انبوه بازنشستگانی که در استیصال ناداری به در و دیوار می‌زنند….

«دائمی شدن همسان‌سازی» از همان دست وعده‌های بی‌پشتوانه است؛ وقتی در زمستان سال قبل، دولت، لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی را بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی در مجلس پس گرفته و وقتی به تکلیف دائمی شدن همسان‌سازی در برنامه ششم عمل نشده و اعتباری به تامین اجتماعی برای همسان‌سازی نداده‌اند، در یکی دو ماه اخیر دوباره نمایندگان مجلس از درِ باغ سبز نشان دادن درآمده‌اند و می‌گویند «در برنامه هفتم همسان‌سازی را دائمی می‌کنیم»!

برای نمونه هشتم شهریورماه، نماینده مردم نهبندان از پیشنهاد خود برای همسان سازی دائمی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور خبر داد.

مصطفی نخعی با تاکید بر اینکه برنامه هفتم توسعه که در روزهای آتی در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد، ظرفیت خوبی است تا همسان سازی دائمی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری به دولت تکلیف شود، گفت: با توجه به اینکه همسان سازی بار مالی دارد لذا باید برای این کار قانون تدوین شود و تکلیفی ایجاد کنیم تا دولت بر اساس آن مصوبه موضوع دائمی شدن همسان سازی را دنبال کند.

هیچ کس از این نماینده نپرسید، همین الزام در برنامه ششم هم بود، چرا عملی نشد؟ چه قانونی می‌خواهید برای بار مالی آن تدوین کنید، چه قانونی بهتر از قوانین بودجه‌ی سنواتی، چرا در بودجه‌های سالانه اعتبار برای این منظور نگذاشتید؟ در چهار سال اخیر چه می‌کردید؟! البته پاسخ مشخص است: در قوانین بودجه سنواتی، بدهی دولت به تامین اجتماعی تامین اعتبار نمی‌شود، چه برسد به تامین اعتبارِ مجزا و علیحده برای همسان‌سازی!

جزییات دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان

و بازنشستگان چه خوب گفته‌اند بارها که ما بودجه‌ی همسان‌سازی نمی‌خواهیم، همان قانون را در مورد مستمری‌های ما اجرا کنید، برایمان کافی‌ست، شما مطالبات سازمان را نمی‌پردازید، چطور بودجه جداگانه خواهید داد….؟!

از همه‌ی اینها گذشته، اساساً آیا «دائمی شدن همسان‌سازی» در قالب برنامه‌ی راهبردی توسعه امکان‌پذیر است یا این حرف‌ها فقط شعارهایی‌ست برای گرم کردن تنور انتخاباتِ پیش رو؛ علیرضا حیدری (کارشناس رفاه و تامین اجتماعی) در این رابطه به ایلنا می‌گوید: برنامه‌های توسعه، راهبرد هستند الزام ندارند؛ وقتی به انتهای برنامه می‌رسیم می‌بینیم خیلی از بندهای برنامه اصلاً اجرا نشده است. یادمان نرود همسان‌سازی یا متناسب‌سازی، مختص برنامه ششم نبود در همه‌ی برنامه‌های قبلی هم آمده بود اما اجرا نشد؛ اتفاقاً بحث همینجاست، چطور قرار است قابلیت اجرا پیدا کند؟!

او ادامه می‌دهد: کسی نمی‌تواند تضمین کند که در پنج سالِ آینده شرایط چقدر ثبات دارد و چه میزان اعتبار برای همسان‌سازی اختصاص می‌دهند؛ معمولاً بندهای بسیاری از برنامه‌های توسعه، به کل کنار گذاشته می‌شوند چون اعتبار نیست و امکان اجرا فراهم نمی‌شود. بنابراین حتی اگر دائمی شدن همسان‌سازی را در برنامه هفتم بیاورند، تکلیف نیست، فقط یک راهبرد است، فقط زمانی که تبدیل به قانون شود و اعتبار مورد نیاز آن در بودجه‌ی سالیانه بیاید، تبدیل به تکلیف می‌شود؛ کما اینکه در دو سال اخیر هم اعتبار همسان‌سازی در بودجه سالانه نیامد!

حیدری به تکلیف بند ب ماده ۱۲ برنامه ششم در رابطه با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های مختلف اشاره کرد که تامین اجتماعی در نهایت در سال ۹۹ با اشکالات و کاستی‌های بسیار اجرا کرد و افزود: دلیل اجرای متناسب‌سازی در سال ۹۹، بخشنامه نوبخت برای افزایش ۵۰ درصدی کارمندان دولت بود که مجبور شدند برای بازنشستگان کشوری همسان‌سازی را اجرا کردند و در نهایت، به اجبار متناسب‌سازی را آنهم با ایرادات بسیار در تامین اجتماعی پیاده کردند؛ اگر آن بخشنامه‌ نبود، نه تامین اجتماعی و نه دولت هیچ‌کدام به صرافت نمی‌افتادند برای مستمری‌بگیران کارگری متناسب‌سازی حقوق را اجرا کنند.

این کارشناس رفاه نتیجه می‌گیرد: بنابراین از این شعارهای نمایندگان مجلس آب چندانی برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گرم نمی‌شود….

دولت، لایحه‌ی همسان‌سازی را بعد از یکسال معطلی در راهروهای مجلس پس گرفت هرچند سهم بازنشستگان کارگری از آن لایحه چیزی در حد صفر بود؛ حالا در آستانه‌ی انتخابات، نمایندگان مجلس دوباره به یاد همسان‌سازی افتاده‌اند و از دائمی شدن آن سخن می‌گویند، در حالیکه راهکار عملی برای تحقق آن ندارند. همزمان بازنشستگان اعتنایی به پیشنهادات راهبردی و غیرعملی که «احتمالاً» در متن برنامه هفتم گنجانده می‌شود، ندارند. امروز خط فقر ۳۰ میلیون تومان است اما مستمری بازنشسته ۹ میلیون، و چرخاندن یک زندگی با ابعاد عظیم آن با این مستمری‌ها امکان ندارد.

  • عبداالله کول بازنشسته فراجا

    نظرخاصی ندارم وقتی گوش شنوایی نیست

  • آقای ریسی لطفا به فکر بازنشسته ها باش کشوری لشکری تامین اجتماعی همه مشکل دارن آقای ریسی با بدبختی زندگی می‌کنیم حقوق ها همون هفته اول تمامه

  • محمدعلی کیانی

    سلام
    اقای بروجنی درست می فرمایند
    اختلاف حقوق 2برابر
    چرا دیدگاه ما که حقیقت است
    چاپ نمی شود

  • من بازنشسته آموزش و پرورش به کی بگم باده میلیون حقوق چیکار میشه کرد،مسولین بخدا ما تا زنده هستیم فکری بحال ما کنید ،بخدا ما بچه داریم نوه داریم خجالت آنها را داریم میکشیم ،اقای رییسی پس کی میخواهید همسان سازی را عمل کنید ،

  • ناشناس

    کارگر کارمند ومدیر بازنشسته حقوقشان یکی شده فرهنگی بازنشسته ۱۴۰۰ هستم فوق لیسانس با ۳۲ سال کا ر کردن باید ۱۱تومان حکم بزنن لااقل به حرفهایتان عمل کنید دولت روحانی خیلی درست واصولی کشور اداره کرد

  • یک بازنشسته

    با سی و دو سال کار در آموزش و پرورش وبا مدرک لیسانس ۱۲تومان حقوق میگیرم این عین عدالت است!!!!حداقل حقوق بازنشسته هایی که زیر ۲۰تومان است را افزایش دهید

  • عباس خیری نیا

    سلام خواهشمندم تقاضای فرم وام ۲۰ میلیونی تامین اجتماعی را شرح دهید با کامله تشکر

  • ایرانی بازنشسته لشگری

    سلام برمسئولین محترم
    تراخدا این همسان سازی و افزایش حقوق و انجام بدید ما مستمری بگیر هستیم هم مستاجر .مادرپیرم بیماره نیاز به دارو و درمان و تغذیه مناسب داره.والا اگر نیاز نداشتم نمیگفتم ببینید چقدرنیازمندم که اینجا عنوان میکنم امید ما به شما مسئولین هست .دست بوس شما بزرگواران هستم ‌.

    • چرا هیچ وقت حرفی برای بازماندگان از کم بودن حقوقشون نمیگین واقعا منه بازمانده مگر بچه ندارم یا نوه ندارم بخدا با 7 میلیون باید جلو فرزندانم و نوه ها همیشه سر افکنده باشم با این تورم چطور میشه که با این مبلغ زندگی کرد با ابرو من که نمیتونم دیگه حداقل عین ی مرد شغل دوم داشتم باشم باید چکار کنم

  • با سلام ما از تموم خوشیهامون گذشتیم تا بیماران سلامتیشونو بدست بیارند الان بعد ازسی سال کار وتلاش باین وضعیت تورم بایستی ۱۲ میلیون بگیریم ولی تامین اجتماعی حقوقش افزایش داشته باشد صدای ما رابه گوش مسولین برسانید با تشکر

  • ناشناس

    من یه وظیفه بگیر کشوری هستم حقوق بین من ومادرم نصف شده بایه فرزنددختردانشجوبا۵۰ سال سن خانه ی مادرم هستم خانه هم ندارم نیم هکتاربرنجزار میکارم تا بااین حقوق کم برنج یه کمک خرج من باشدبااین حقوق کم وارزانی برنج وخرج زندگی واقعا برایم فشار اومده

  • ناشناس

    طرف میگه من بازنشسته تامین اجتماعی هستم
    مگر خون بازنشسته های کشوری و لشکری رنگین تر است. درجواب بایستی گفت نه اولا همه بازنشسته ها تقریبا به درد گرفتار هستند نهایتا یک تا یک ونیم میلیون تومان اضافه تر از بازنشسته تامین اجتماعی دریافتی دارد کجای دنیا نیروهای مسلح چهارماه تابستان تعطیل وخوش گذرانی می‌کند کدام نیروی مسلح از ۲۵ اسفند تا ۱۵فروردین عشق وحال می‌کند کدام تعطیلات رسمی وآخر هفته پنجشنبه وجمعه تعطیل است درصورتیکه این ایام آماده باش است در طول سال اگه خدای نکرده اتفاقی نیفتاده باشد به هزار بدبختی می‌تواند نهایتا ۲۵ تا۲۷ روز مرخصی استحقاقی استفاده کند حضرت عالی شب راحت خوابی اون نیروهای مسلح برای امنیت جان شماها وملت شهید میشه یا اسیر میشه حالا که بازنشسته شده حقوقش ۸ الی ۹ تومان است کجاش خون رنگی دارد عزیزم انصاف داشته باشید مشکل همه یکی است مستاجر. مریض دار عروس دار پسر دانشجو .محصل دبیرستانی وهزاران درد

  • بازنشسته ی ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

    با سلام و درود لطفا همسان سازی حقوق بازنشسته با
    ۹۰ درصد حقوق شاغلین آموزش و پرورش و زدن احکام رتبه بندی و اضافه کردن حقوق ما بازنشسته های ۱۴۰۰ و پرداخت معوقات حقوق و پاداشمون ممنونم

  • ابراهیم

    متاسفانه فقط شعار دارند میدهند هیچ کس به فکر مردم نيست.

  • ناشناس

    سلام واحترام،توروخداهمسان سازی حقوق بازنشستگان رو اجرا کنید،بااین حقوق بازنشستگی که پدر بچه ام فوت کرده،خیلی سخت میشه امرارمعاش کرد،التماس میکنم،خواهش میکنم،ممنون و سپاسگزار

  • ناشناس

    مگرخون لشکری وکشوری رنگین تراست وظیفه دولت این است حق وحقوق همه را به طورقانونی بدهد البته اگر قانونی باشد

    • ناشناس

      والا تاحالا دور،دور تأمین‌اجتماعی ها،بوده
      یک ریال به حساب لشکری و کشوری به عنوان همسان سازی واریزنشده

  • با سلام وخدا قوت با این وضع گرانی و تورم برای مستنری بگیران آموزش وپروش هم افزایش حقوق در نظر بگیرید با تشکر

  • ناشناس

    بزنید! خودتون روبه خواب بزنید تایک جایی بیداربشید که باید جوابگوی خدا و مردم ضعیف باشید

  • ناشناس

    بازنشسته ام بنا نیست هر چه در زندگی کمبود داریم دولت تآمین کند باید یک مقدار مدیریت و صرفه جویی و قناعت هم در کار باشد. می خواهید فرزندانتان را هم کمک کنید و زندگی پر و پیمانی داشته باشید از خداوند کمک بگیرید که اگر در پولتان برکت نباشد سه برابر یک شاغل حقوق بگیرید بازهم به جایی نمی رسید. اندکی به فکر قشر کارگر جامعه باشید که اگر یک روز کار نکند نان شب خود را ندارد. منظور کارگران ساختمانی که نان خشکی در جیب سر گذر می ایستند چقدر خوب است انصاف داشته باشیم.

    • ناشناس

      فکر میکنم شما از آن جمله آدامایی هستید یا شکمتان خیلی سیره یا اینکه در ایران زندگی نمیکنیدیا میخواهید خودشیرینی کنید که چشمتان رو بر روی حقایق مشکلات مالی بازنشستگان بسته ایدیا به نفعتان هست که چنین نظری بدهید خدا بیامرز کارگرهای روز مزد که جای خود دارن آون بدبختهامرده های متحرکن که از کمترین امکانات نیز برخوردار نیستن پس عزیزم شما کمی انصاف داشته باشید خواهشن این چنین نظردهی هاتونو برای خودتون نگه دارید وحرص مردم رو درنیارین

  • شمارو بخدا قسم من مستمری‌بگیرلشکری هستم مستاجر هستم با دوتا بچه

  • عباس فروزان بروجنی

    ب سلام ای کاش یک نفر پیدا می شد به ما بازنشستکان کشوری می گفت چرا ماها در زمان کار سهم بازنشستگی کارمند حداقل یک ونیم تا این زمان که به سه یا چهاردرصد هم رسیده از حقوق بیشتر از حقوق بگیران تامین اجتماعی کسر میشود چون مثلا من در سال ۷۵ تا۸۰ که حقوق کارمندان را می نوشتم نه درصد سهم من نه درصد دولت ولی کارمند تامین اجتماعی هفت درصد کارمند وبیست درصد دولت مقوع بازنشستگی تامین اجتماعی با سی سال ولیسانس با خدمات کشوری او هم لیسانس وسی سال هردو یک شغل تامین اجتماعی حداقل سه میلیون بیشتر از خدمات کشوری بیشتر می گیرد دو در صد هم سهم خودش کسورات کمتر داده چرا چون اضافه کار وپاداش وچیزای دیگه کسور بازنشستگی کسر میشد ولی از خدمات کشوری بازنشستگی کم نمی کردن چرا نمی دانم حالا با اون دو درصد سهم کارمند کشوری که پیشترمی دهد وده داوزده درصدسهم دولت که بیشتراز کشوری دولت برای کارمندان تامین اجتماعی طول خدمت انها می پردازد کی مجلس ودولت می خواهد هم سان سازی کند واین تفاوت حقوق ودرست می شود غیر گارگران بقیه تامین تامین اجتماعی ها بعد از اون هم سازی ۹۹ بازم همین حالا سه ملیون بیشتر از کشوری حقوق می گیرند ای کاش نمایندها در همسان سازی این فاصله حقوقی را با پرداخت ده درصدی کمتری که دولت برای کارمندان کشوری پرداخت نکرده در سی سال خدمت وبرای تامین اجتماعی داده به سازمان بازنشستگی کشوری بدهد تا این تبعض حقوق بر طرف شود البته با عذر معذرت اگر گوش شنوای باشد

  • بازنشسته

    در مورد بیمه آتیه سازان بازنشستگان کشوری یک تصمیم بگیرید چندین سال است بیمه پرداخت می‌کنیم چندروزپیش به دکترچشم پزشک مراجعه کردم گفت شماره چشمت شش وهشت است باید عمل سرپایی انجام شود هزینه اش دوازده میلیون می‌شود متأسفانه بیمه آتیه سازان می‌گویند قرارداد نداریم وهیچ مبلغی را پرداخت نمی‌کنیم درحالی که گویا دیگر بیمه ها مثل تأمین اجتماعی روستایی ودیگر بیمه ها پول این نوع عمل راپرداخت می‌کنند چراباید برای چشم که جزاعضا بدن است باداشتن بیمه وپرداخت ماهیانه همه پول عمل راخودمان آزاد پرداخت کنیم واقعاً تعجب آوراست مسولین محترم رسیدگی کنند یاکلا این بیمه را حذف کنند که به دردمانمی خوردویااینکه پول این نوع عمل راپرداخت کنند ممنون

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید