سهمیه بنزین ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلتها در صورت استفادهنکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارتهای هوشمند سوخت قابلذخیره خواهد بود؛ این در حالی است که از ابتدای سهمیه بندی بنزین، سقف ذخیره سهمیه بنزین در کارتهای سوخت برای خودروهای شخصی و موتورسیکلت ۶ ماه در نظر گرفته شده بود که این مدت زمان از اردیبهشت سال ۹۹، به ۹ ماه افزایش یافته است.
مدت زمان ذخیره بنزین در کارت سوخت خودروهای سواری بنزینی از ۶ ماه (۳۶۰ لیتر) به ۹ ماه (۵۴۰ لیتر) افزایش پیدا کرده است و البته بر طبق روال قبل از این، میزان سهمیه ماهیانه برای خودروهای شخصی بنزینسوز ۶۰ لیتر، دوگانهسوز ۳۰ لیتر و موتورسیکلتها ۲۵ لیتر در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این قیمت بنزین معمولی سهمیهای ( ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی) از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیهای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.
برای انواع تاکسی ها، سهمیه بنزین متفاوتی ریخته می شود. بر اساس کارکرد تاکسی و دوگانه سوز بودن یا تک سوز بودن آن، سهمیهها کم و زیاد می شوند. طبق اعلام شرکت پخش فراورده های نفتی تاکسی های بنزینی ۴۰۰ لیتر، تاکسی های دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر (از ابتدای آذرماه ۲۵۰ لیتر)، تاکسی بین شهری بنزینی ۷۵۰ لیتر، تاکسی بین شهری دوگانه سوز ۴۵۰ لیتر و تاکسی ون شهری بنزینی ۶۰۰ لیتر، سهمیه بنزین دارند.
اعتبار کارت سوخت خودروهای تاکسی با توجه به اینکه سهمیه بنزین آنها بیشتر از یک خودروی سواری است، یک ماه است. به این معنی که اگر یکی از خودروهایی که بالا نام بردیم، سهمیه یک ماه خود را به هر دلیل استفاده نکند، سهمیه او سوخت می شود و در ماه جدید سهمیه جدید برای او لحاظ می شود. این قانون برای وانت ها نیز اجرا می شود.
سیدکاظم عزیزی با اشاره به تاثیر اجرای طرح اجرای عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای سنگین بدون بیمه نامه شخص ثالث، اظهار کرد: اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای سنگین بدون بیمه نامه شخص ثالث، منافع بالایی برای کشور داشته است.
وی افزود: ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در بخش خودروهای نفت گازسوز با موفقیت اجرا شده که از یک سو تاثیر بسزایی در افزایش مراجعه جهت تمدید بیمه نامه شخص ثالث و از سوی دیگر صرفه جویی قابل توجه در مصرف نفت گاز به دلیل عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بدون بیمه، به همراه داشته است.
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه مطابق تکلیف قانونگذار در ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه جلوگیری به عمل آورد، گفت: در همین راستا، کارگروه راهبری اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و حضور دستگاههای ذی ربط ازجمله بیمه مرکزی، صندوق تامین خسارتهای بدنی، فراجا و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، تشکیل و پس از برگزاری جلسات متعدد، طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای نفت گاز سوز در سه گام تعریف و اجرایی شد.
عزیزی تصریح کرد: با اجرای این ماده قانونی، بیش از ۵۰ هزار خودرو نفت گازسوز فاقد بیمه شناسایی شد که در پنج ماه گذشته به تدریج طی گام های متوالی وارد لیست هشدار شدند، دارندگان این خودروها ابتدا به مدت یک ماه هنگام سوختگیری در جایگاهها پیغام هشدار بیمه را دریافت کرده و سپس کارت هوشمند سوخت آنها تا دریافت بیمه نامه جدید، در لیست خاکستری قرار گرفته و موقتاً غیر فعال شد.
وی با بیان اینکه برابر آخرین گزارش استخراج شده، تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار خودرو(معادل ۴۰ درصد خودروها)، پس از اعمال قانون، اقدام به اخذ بیمه نامه کردند، گفت: روند مراجعه ناوگان هدف جهت دریافت بیمه نامه همچنان ادامه دارد و به دلیل عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه نامه، روزانه حدود ۲ میلیون لیتر در مصرف نفت گاز، صرفه جویی حاصل شده است.
به گفته معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اجرای کامل این ماده قانونی در بخش ناوگان سنگین، از این پس طرح با پایش مستمر خودروهای نفت گازسوز از حیث دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث تداوم خواهد یافت.
زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه درباره بحث داغ سهمیه بنزین گفت: با اینکه به افراد سهمیه بنزین بدهیم مخالفم. اگر بخواهیم این استدلال را بپذیریم برای آموزش هم باید بپذیریم. شما سه تا بچه دارید من بچه ندارم. بچه شما که میرود مدرسه دولتی دارد از یارانه استفاده میکند من استفاده نمیکنم پس باید آن یارانه را هم به من پرداخت کنند. برنامه هفتم توسعه برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان سال ۱۴۰۷ اجرا خواهد شد.
منبع: اقتصاد آنلاین