فوری/خبر مهم رئیس مجلس درباره حقوق بازنشستگان | تصمیم نهایی مجلس برای حقوق بازنشستگان

قالیباف: در برنامه هفتم به ایثارگران، کارگران و حقوق بازنشستگان توجه داریم.


حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقرراتی تعیین می‌شود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طبقه بازنشستگان، نوع شغل و زمان خدمت است. در ایران، بازنشستگان به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم می‌شوند.به طور کلی، حقوق بازنشستگان شامل حقوق پایه، بیمه‌های اجتماعی، بیمه تکمیلی، روزهای تعطیل و تعطیلات سالانه، یارانه‌ها و منافع دیگر است. همچنین، سازمان تامین اجتماعی در صورت لزوم می‌تواند تغییراتی در حقوق بازنشستگان اعمال کند.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حتماً در برنامه به مباحث ایثارگران، کارگران و بازنشستگان توجه داریم، گفت: دولت و مجلس حتماً چارچوب‌هایی را دنبال می‌کنند که بتوانیم این مسائل را پیش ببریم.

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به تذکر برخی نمایندگان درباره لزوم رسیدگی به وضعیت بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه با تاکید بر اینکه حتماً در برنامه به مباحث ایثارگران، کارگران و بازنشستگان توجه داریم، گفت: اینها از موضوعاتی است که حتماً در برنامه درباره آنها سکوت نکردیم و دولت و مجلس حتماً چارچوب‌هایی را دنبال می‌کنند که بتوانیم این مسائل را پیش ببریم.

وی افزود: این مباحث در حال حاضر در دستور جلسات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تکذیب توجه نشدن به حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه گفت: سه بند از برنامه هفتم توسعه به حقوق و مستمری بازنشستگان اختصاص دارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران ضمن انتقاد شدید به لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مفاد این لایحه را برخلاف عدالت اجتماعی عنوان کرد.

نصرالله دریابیگی (نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور) درمراسم جشن ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) که با حضور تشکل‌های کارگری و بازنشستگان استان و جمع زیادی از کارگران صنوف مختلف این استان برگزار شد، در خصوص تبعات احتمالی تصویب لایحه هفتم در مباحث کار و کارگری، گفت: تشکل‌های کارگری و تشکیلات خانه کارگر مفاد این لایحه را تنش آفرین و دست اندازی به منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی می‌دانند و قطعاً سکوت نخواهند کرد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مازندران و نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور ضمن اشاره به وضعیت بحرانی معاش بازنشستگان گفت: در کشوری که الگوی زن و مرد آن پیامبر مهربانی و ائمه اطهار هستند، انصاف نیست که کارگران و بازنشستگان درفقر و محرومیت رو به افزایش به سر ببرند.

دریابیگی گفت؛ آیا حق نداریم مراتب گلایه خود را از نمایندگان محترم مجلس اعلام نماییم؛ سالهاست که صدای اعتراض بازنشستگان درخصوص متناسب‌سازی حقوقشان را می‌شنوند و دربرابر مفاد ضد کارگری و تضعیف کننده تامین اجتماعی فقط به صحبت کردن و وعده دادن بسنده می‌کنند.

در این مراسم خانم صادقی مسئول اتحادیه زنان خانه کارگر تشکیلات مازندران در سخنان خود گفت؛ پیامبر خدا و ائمه اطهار الگوهای کاملی برای زنان و مردان ایرانی هستند. در پایان مراسم ۱۴ هدیه بقید قرعه به حاضرین اهدا شد.

سه بند از قانون برنامه هفتم توسعه درباره حقوق بازنشستگان 

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره چرایی حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در الحاق ۱۹ و ۲۰ درمورد حقوق بازنشستگان صحبت و دولت را الزام کردیم که باید مواد ۲۰ و ۴۲ قانون مدیریت خدمات را رعایت کند.

وی ادامه داد: اینها احکام بسیار خوبی برای صیانت از حقوق بازنشستگان است.

زنگنه تصریح کرد: در ماده ۲۰ آورده شده که حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران مطابق قوانین جدید از جمله ۱۸۵ قانون مدیریت خدمات و متناسب با ماده ۱۲۵ قانون مذکور باید باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره حذف واژه همسان سازی در برنامه هفتم توسعه چنین گفت: اینکه کلمه “همسان‌سازی” در برنامه هفتم توسعه آمده است یا نه یک بحث است و اینکه آیا به حقوق بازنشستگان در قانون برنامه هفتم توسعه توجه نشده، بحث دیگری است.

نائب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات خاطرنشان کرد: حذف توجه به حقوق بازنشستگان را تکذیب می کنم چون سه بند از مواد برنامه هفتم توسعه درباره حقوق بازنشستگان است.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده بجنورد درباره حذف موضوع همسان‌سازی در برنامه هفتم از سوی دولت گفت: مجلس یازدهم کوتاهی دولت در اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم جبران خواهد کرد که لازم است در این خصوص کمیسیون تلفیق به پیشنهادات نمایندگان توجه کند.

خانه ملت: محمد وحیدی در تذکری با استناد به ماده ۱۵۳ آیین‌نامه داخلی درباره موضوعاتی که از صحن جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم ارجاع می‌شود، گفت: بازنشستگان لشکری و کشوری نسبت به حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت در لایحه برنامه هفتم اعتراض دارند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس در ادامه با اشاره به روش بررسی پیشنهاداتی که به همراه الحاقی‌ها به کمیسیون تخصصی می‌رود، عنوان کرد: روز گذشته زمانی که نوبت طرح پیشنهاد آقای آصفری در کمیسیون تخصصی پیرامون موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد، اجازه طرح موضوع به وی داده نشد.

وی در ادامه تأکید کرد: کمیسیون تخصصی نباید اجازه ارائه پیشنهاد نمایندگان را از آنها بگیرد به ویژه اینکه این موضوع، امتحان بزرگی برای دولت و مجلس است.

وحیدی در ادامه با اشاره به عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم یادآور شد: بعد از این موضوع دولت قبل در پایان دوره خود لایحه‌ای به مجلس ارائه داد اما دولت جدید آن را پس گرفت و قرار شد بعد از اصلاح آن را به مجلس ارائه کند اما این اتفاق صورت نگرفت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تذکر خود با بیان اینکه بازنشستگان نیز صاحب سفره انقلاب هستند و در زمان جوانی خود که با وقوع جنگ همزمان شده بود، در دستگاه‌های مختلف فعالیت کرده و جنگیده‌اند، خاطر نشان کرد: امروز باید به وضعیت آنها که بازنشسته شده‌اند در کنار اقداماتی همچون قوانینی که برای جوانی جمعیت تصویب می‌کنیم، توجه کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه مجلس تکلیف دولت را برای حل مشکل بازنشستگان در برنامه ششم توسعه مشخص کرده بود، گفت: دولت در اجرای این ماده کوتاهی کرد اما درحال‌حاضر جای جبران آن وجود دارد لذا از رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق و دولت می‌خواهم برای حل این موضوع کمک کنند.

نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در ادامه تصریح کرد: هر نماینده‌ای که برای حل موضوعات ارجاعی به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه، پیشنهادی دارد می‌تواند علیرغم دارا نبودن رأی در این کمیسیون، با حضور خود در جلسه ارائه نظر کرده و نقش نمایندگی خود را ایفا کند.

  • محمد علی زمانی نژاد

    سلام میدونم همه را سر کار گزاشتین چند ساله؟ ولی بگم اکر هم بخواد حقوق زیاد بشه یا همسان سازی بعد عید سال ۱۴۰۳ چون وسط سال امکان نداره که آن هم ۲۰ در صد اگر بشه؟ بعد هم ۵۰ در صد پشتش گرانی تمام

  • باسلام
    معوقات ۱۵درصد بازنشستگان بهداشت و درمان چه شد دو سال از صدور احکام گذشته است

  • امیدواریم مابازنشسته ها ناامید نکنید

  • محمدباقر

    اینها نه تنها بازنشسته فراموش کردند بلکه نیمی بیشتر از مردم ایران فراموش کردند سال آینده با تورم بیشتر خدا می‌داند چه می‌شود

  • یعنی میشه شما تومهر ماه سال ۱۴۰۲ بازنشستگان را خوشحال کنید . ببینیم

  • بازنشسته

    واقعا جای تاسف است که عملاً بازنشسته یعنی فراموش شده.

  • هرچی برای خودت می خواهی برای دیگران بخواه خداوند ناظر بر همه اعمال ما هست

  • انشاالله که ما بازنشستگان در این ماه منتظر خبرهای خوب و دلخوش کننده باشیم

  • رمضان پارسا فرهنگی بازنشسته

    فقط حرف بدون عمل و زبان بازی

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید