سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی خودروها در هر نوبت ۶۰ لیتر بود که این میزان به ۵۰ لیتر در هر نوبت تغییر کرده است.
از اینرو، دارندگان کارت سوخت شخصی خودروها با کارت خود در هر نوبت سوختگیری تا سقف ۵۰ لیتر میتوانند بنزین دریافت کرده و فقط دو بار در شبانهروز میتوانند از کارت خود استفاده کنند.
این مسئله در تمامی کشور به جز استانهای مرزی که شرایط سوخـتگیری در آنها متفاوت است، پیادهسازی شده است.
همچنین سقف سوختگیری با کارت آزاد جایگاهها، ۸۰۰۰ لیتر در شبانه روز بوده که اخیرا کارتهایی با سقف ۷۰۰۰ لیتر نیز در جایگاههای عرضه، توزیع شده است. تعداد قابل استفاده از هر کارت جایگاه برای سوختگیری در هر شبانه روز ۲۵۵ بار است و بیش از این تعداد، آن کارت تا ساعت صفر روز بعد، قابل استفاده نخواهد بود.
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد که بدون تغییر در سهمیه بنزین ماهانه کارت هوشمند سوخت خودروها، دفعات روزانه برداشت بنزین از کارت خودروهای شخصی ۲ بار در روز و سقف برداشت روزانه ۱۰۰ لیتر است.
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در اطلاعیهای اعلام کرد: بدینوسیله به اطلاع هموطنان میرساند بدون تغییر در سهمیه بنزین ماهانه کارت هوشمند سوخت خودروها، دفعات روزانه برداشت بنزین از کارت خودروهای شخصی ۲ بار در روز و سقف برداشت روزانه در مجموع ۱۰۰ لیتر (۵۰ لیتر در هربار سوختگیری) است. در ضمن سقف برداشت از کارت سوخت اضطراری بنزین جایگاهها بدون تغییر، مطابق روال پیشین است.
حدودیت مقطعی سوختگیری به دلیل افزایش تقاضا!
پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، بسیاری از مردم برای سوختگیری به پمپهای بنزین مراجعه کردند و تقاضا برای بنزین بالا رفت. در همان زمان، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور، درباره صفهای جایگاهها و افزایش تقاضای بنزین در گفتوگو با ایرنا عنوان کرد به لحاظ ذخایر در جایگاهها و ارسال فرآورده مشکلی وجود ندارد و مردم نگران نباشند.
اکنون که پنج روز از افزایش تقاضای بنزین میگذرد، خبرهایی مبنی بر اعمال محدودیت سوختگیری در تهران شنیده میشود. برخی از شهروندان در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه، با مراجعه به پمپ بنزین دریافتند که سوختگیری از طریق کارت سوخت جایگاهها محدود شده یا در برخی از جایگاهها اصلاً کارت سوخت یافت نمیشود.
عدهای نیز از محدودیت دریافت بنزین با کارت سوخت جایگاه تا سقف ۲۰ لیتر و محدودیت سوختگیری با کارت شخصی تا سقف ۳۰ لیتر در هر نوبت خبر دادند.
همیشه که شرایط عادی نیست!
حال آنطور که سیدحمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی، به تجارتنیوز میگوید: به دنبال افزایش تقاضای بنزین در چند روز اخیر، احتمالاً سقف سوختگیری به ۲۰ لیتر کاهش یافته بود و چنین اتفاقاتی مقطعی است.
پیرو اظهارات حسینی باید اشاره کرد طبیعتاً کشور همیشه در شرایط عادی نیست و اتفاقاً مسئولان باید بتوانند در مواقع بحرانی خیال شهروندان را راحت کنند. از این رو، کاهش سهمیه بنزین حتی اگر به صورت مقطعی اتفاق افتاده باشد، قابل دفاع نیست. زمانی که مردم احساس نااطمینانی میکنند و به هر دلیلی تقاضای خود را افزایش میدهند، مسئولان باید بتوانند عرضه متناسب با آن را تامین کنند.
به نظر میرسد نهتنها بحران بنزین روزبهروز در حال تشدید است بلکه با هر اتفاقی که اندکی تقاضای بنزین را بالا میبرد، ناتوانی مسئولان در تامین نیازهای مردم بیشتر میشود. در چنین شرایطی که با کمبود جدی عرضه مواجه هستیم و بسیاری از عوامل زیرساختی، مانند وجود خودروهای پرمصرف و پایین بودن کیفیت بنزین تولیدی، افزایش مصرف بنزین را تشدید میکنند، صحبت از راهکار قیمتی بدون توجه به دیگر متغیرها کارساز نخواهد بود.
چنانکه از شواهد پیداست، بحران بنزین به قدری تشدید شده است که با هر بار افزایش غیرمنتظره بنزین، کمبود بنزین بار دیگر نمایان میشود. با این تفاصیل، باید گفت اقدامات اساسی و زیرساختی باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد. در غیر این صورت، راهکارهای مقطعی تنها بحران را به تعویق میاندازد.