رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد که مجلس و دولت در حال حاضر هیچ برنامهای برای تغییر در وضعیت سهمیه و قیمت بنزین ندارند.
حجتالاسلام موسی احمدی در گفتگو با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه نه در دولت و نه در مجلس و به ویژه کمیسیون انرژی هیچ تصمیمی برای کاهش یا افزایش سهمیه بنزین و قیمت آن گرفته نشده است، اظهار کرد: مجلس و دولت در حال حاضر هیچ برنامهای برای تغییر در وضعیت سهمیه و قیمت بنزین ندارند.
وی ادامه داد: بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی در کشور بسیار مهم است. باید فرهنگسازی مصرف انرژی در کشور مورد توجه جدی باشد. بنده قرار است به زودی دیداری با رئیس سازمان صدا و سیما داشته باشم و یکی از محورهای بحث قطعاً آن است که صدا و سیما برنامههایی برای فرهنگسازی مصرف انرژی داشته باشد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درست است که امروز قیمت یک لیتر بنزین به اندازه نیم لیتر آب هم نیست، اما باید به مردم واقعیتهای کشور در حوزه انرژی و بنزین گفته شود تا صرفه جویی در مصرف انرژی مورد توجه همه باشد و باید جلوی هدررفت انرژی و بنزین گرفته شود.
حجتالاسلام موسی احمدی با تاکید بر اینکه نه در دولت و نه در مجلس و به ویژه کمیسیون انرژی هیچ تصمیمی برای کاهش یا افزایش سهمیه بنزین و قیمت آن گرفته نشده است، اظهار کرد: مجلس و دولت در حال حاضر هیچ برنامهای برای تغییر در وضعیت سهمیه و قیمت بنزین ندارند.
وی ادامه داد: بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی در کشور بسیار مهم است. باید فرهنگسازی مصرف انرژی در کشور مورد توجه جدی باشد. بنده قرار است به زودی دیداری با رئیس سازمان صدا و سیما داشته باشم و یکی از محورهای بحث قطعاً آن است که صدا و سیما برنامههایی برای فرهنگسازی مصرف انرژی داشته باشد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درست است که امروز قیمت یک لیتر بنزین به اندازه نیم لیتر آب هم نیست، اما باید به مردم واقعیتهای کشور در حوزه انرژی و بنزین گفته شود تا صرفه جویی در مصرف انرژی مورد توجه همه باشد و باید جلوی هدررفت انرژی و بنزین گرفته شود.
روحالله عباسپور درباره کاهش سهمیه بنزین و اینکه مطرح میشود هنگامی که کیفیت خودروسازی در کشور پایین است و مصرف سوخت در خودروها بالا است آیا ضرورت ندارد در بخشهای دیگر هم بازنگری شود، گفت: رییس جمهور یک حرف خیلی خوبی زده است، منطقی و عقلانی نیست لیتری ۴۰ هزار تومان بنزین به کشور بیاوریم اما به مردم لیتری هزار و ۵۰۰ تومان داده شود. این پول خود مردم است. بعد به قول رئیسجمهور پول گندمکاران را نداشته باشیم، پول بازنشستگان را نداشته باشیم، حقوق متناسب با تورم ندهیم، این وضعیت خوبی نیست و به نفع مردم هم نیست.
وی تاکید کرد: نظر شخصی من بر این است که با ایدهای که دولت دارد باید قیمت واقعی شود و درآمد حاصل از آن به مردم داده شود تا قدرت خریدشان بالا برود و جلوگیری از قاچاق صورت گیرد.
یارانه سوخت در ایران، حکم یک مهمانی بزرگ را دارد که همه دعوتند و بنزین و گازوئیل، به قیمت آب معدنی عرضه میشود! این مهمانی البته کلی طرفدار دارد، اما مشکلات خودش را هم به همراه میآورد.
دولت زیر بار هزینههای این مهمانی کمر خم کرده است، قاچاقچیان سوخت، در مرزها صف کشیدهاند تا این مایع ارزشمند را به کشورهای همسایه قاچاق کنند و مردم هم با خیال راحت، پدال گاز را تا ته فشار داده و در خیابانها ویراژ میدهند.
خلاصه، این یارانه، هم جیب دولت را خالی میکند، هم هوا را آلوده میکند و هم باعث میشود عدالت اجتماعی زیر سوال برود، چرا که پولدارها با ماشینهای بیشتر و پرمصرفشان، بیشتر از این خوان نعمت بهرهمند میشوند. اما راهحل چیست؟ آیا باید این مهمانی را تعطیل و یارانه سوخت را حذف کرد؟
تحقیقات نشان میدهد که این کار بهتنهایی کافی نیست. انگار بخواهید یک مهمانی شلوغ را فقط با خاموش کردن چراغها تمام کنید! در عوض، باید به فکر راههای دیگری بود؛ مثلا ماشینهای کممصرفتر تولید کرد، انرژیهای تجدیدپذیر را توسعه داد و حملونقل عمومی را بهبود بخشید.
این رویکرد، هم به نفع اقتصاد است، هم به نفع محیطزیست و هم به نفع سلامت مردم. به عبارت دیگر، یک راهحل برد-برد است که همه را خوشحال میکند؛ حتی دولت را که دیگر لازم نیست نگران هزینههای سرسامآور یارانه سوخت باشد!