🔥158

فوری/سورپرایز ویژه مجلس برای حقوق بازنشستگان | واریز فوق العاده ویژه با حقوق بازنشستگان

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی از پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق کانون‌های بازنشستگی خبر داد اما کانون‌ها می‌گویند هنوز اعتبار مرحله‌ی دوم اختصاص نیافته است. در حالی معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی از پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق کانون‌های بازنشستگی خبر می‌دهد که تاکنون فقط برای کمتر از چهل هزار بازنشسته‌ی کارگری وام بیست میلیون تومانی واریز شده است. حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقرراتی تعیین می‌شود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طبقه بازنشستگان، نوع شغل و…


معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی از پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق کانون‌های بازنشستگی خبر داد اما کانون‌ها می‌گویند هنوز اعتبار مرحله‌ی دوم اختصاص نیافته است.
در حالی معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی از پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق کانون‌های بازنشستگی خبر می‌دهد که تاکنون فقط برای کمتر از چهل هزار بازنشسته‌ی کارگری وام بیست میلیون تومانی واریز شده است.

حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقرراتی تعیین می‌شود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طبقه بازنشستگان، نوع شغل و زمان خدمت است. در ایران، بازنشستگان به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم می‌شوند.به طور کلی، حقوق بازنشستگان شامل حقوق پایه، بیمه‌های اجتماعی، بیمه تکمیلی، روزهای تعطیل و تعطیلات سالانه، یارانه‌ها و منافع دیگر است. همچنین، سازمان تامین اجتماعی در صورت لزوم می‌تواند تغییراتی در حقوق بازنشستگان اعمال کند.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.

پیگیری‌های ما از کانون‌ها نشان می‌دهد که هنوز اعتباری برای پرداخت مرحله‌ی دوم وام بیست میلیون تومانی اختصاص داده نشده.

اعضای کانون‌های بازنشستگی می‌گویند: اعلام رسانه‌ای مسئولان سازمان بدون فراهم شدن اعتبار لازم و زیرساخت‌ها فقط کار را سخت‌تر می‌کند چون بازنشستگان دسته دسته به کانون‌ها مراجعه می‌کنند اما از وام جدید و پرداخت آن خبری نیست.

جزئیات خدمات و تسهیلات جدید برای بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اعلام شد.
سازمان تامین اجتماعی از اجرای چند طرح بیمه‌ای و خدمات درمانی جدید برای مستمری‌بگیران، بیمه‌شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد. همچنین نحوه ثبت‌نام تسهیلات جدید و سفر بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی اعلام شد.

حقوق بازنشستگان با دستور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، فرآیند رسیدگی به درخواست‌ها و عقد قرارداد با داروخانه‌ها، درمناطق کمتر برخوردار نهایتا ظرف مدت یک هفته و در سایر مناطق نهایتا در طول یک ماه انجام می‌شود.

پیرو طرح موضوع مطول بودن بررسی برخی از درخواست‌های عقد قرارداد داروخانه‌ها، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن توضیح اینکه سازمان تأمین اجتماعی با بیش از ۱۳ هزار داروخانه طرف قرارداد است؛ وعده داده بود تا موضوع طولانی شدن فرآیند بررسی برخی از داروخانه‌ها با سرعت بررسی شده و فرآیند مذکور تسریع شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در همین زمینه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستوری ویژه به معاونت درمان مقرر کرد، در مناطق کمتر برخوردار از داروخانه، ترتیبی اتخاذ شود که فرآیند عقد قرارداد و رسیدگی به درخواست‌ها نهایتاً ظرف یک هفته انجام شود.

همچنین در خصوص متقاضیان سایر مناطق نیز، رسیدگی به درخواست‌ها نهایتاً ظرف مدت یک ماه انجام می‌شود. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین مقرر کرده تا معاونت درمان این سازمان سازوکارهای لازم برای ثبت‌نام و عقد قرارداد غیرحضوری را تا تاریخ اول شهریور فراهم کند، تا از این تاریخ، فرآیند ثبت و بررسی قراردادها بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام شود.

موسوی در ادامه با بیان اینکه در موضوع طرح دارویاری بالغ بر ۴۰۰ قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت، گفت: در هفته گذشته تمامی آنچه که باید به داروخانه‌ها تا پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌کردیم را پرداخت کردیم و در حوزه پرداخت هزینه دارویی، بدهی نداریم.

خدمات درمانی و تسهیلات جدید برای بازنشستگان، مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از خدمات درمانی رایگان و خدمت‌رسانی بهتر سازمان تامین‌ اجتماعی به افراد تحت پوشش این سازمان خبر داد و خدمات و تسهیلات جدید برای بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را اعلام کرد.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی علاوه بر مشکلات ساختاری از جمله ناچیز بودن مستمری‌ها و عدم تطابق آن با خط فقر، مطالبات جانبی دیگر نیز دارند.

«خدمات درمانی پایه ناکافی‌ست و سطح و گستره‌ی این خدمات سال به سال آب رفته است»، «سطح پوشش بیمه تکمیلی ناچیز است و بسیاری از هزینه‌های درمان را پوشش نمی‌دهد»، «خدمات رفاهی سازمان تامین اجتماعی به نسبت دهه‌های گذشته رو به افول گذاشته به گونه‌ای که امروز برای یک وام بیست میلیون تومانی باید ماه‌ها انتظار بکشیم»؛ اینها بخشی از دغدغه‌های امروزِ کارگران بازنشسته‌ی کشور است.

در این میان، مساله‌ی بیمه تکمیلی برای بازنشستگان، یک مساله‌ی به غایت جدی‌ست. در روزهای گذشته، یک بازنشسته در تماس با ما از عدم پوشش هزینه‌های دندانپزشکی انتقاد کرد و گفت: این ماه بیش از یک سوم حقوق ماهانه‌ام را برای دندانپزشکیِ همسرم پرداختم اما بیمه تکمیلی یک ریال آن را نپرداخت!

پوشش بیمه تکمیلی و قراردادهای آن چگونه تعیین می‌شود؛ چرا بازنشستگان ناراضی هستند و در حال حاضر وضعیت خدمات رفاهی ارائه شده به بازنشستگان کارگری در چه سطحی‌ست؟

بخشی از این مسائل و دغدغه‌ها را با محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) در میان گذاشتیم؛ اسدی در گفتگوی زیر تاکید می‌کند که قرارداد بیمه تکمیلی پس از نظرسنجی از کانون‌های بازنشستگی استان‌ها و براساس سطح توانمندیِ مالی بازنشستگان که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها حداقل‌بگیر هستند، منعقد می‌شود.

بازنشستگان همچنان به قراردادهای بیمه تکمیلی انتقاد دارند؛ مثلاً اینکه هزینه‌های دندانپزشکی بالاست و بیمه این هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد. توضیحاتی در مورد سطح پوشش بیمه تکمیلی می‌فرمایید؟

اصلاً در مورد دندان و دندانپزشکی قرارداد نداریم. دندان، ویزیت و دارو، اساساً جزو قراردادهای بیمه تکمیلی نیستند؛ بنابراین اینکه بازنشستگان می‌گویند بیمه تکمیلی هزینه‌ی دندانپزشکی را نمی‌پردازد مبنایی ندارد، چون وقتی قرارداد نداریم، قرار نیست هزینه‌ای در این بخش پوشش داده شود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید