عماد رفیعی مشاور مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در «همایش کشوری شکوفایی سبز: نوآوریهای انرژی و حمل و نقل پاک» گفت: مادر دارا بودن منابع نفت خام و گاز طبیعی در رتبههای برتر قرار داریم و به صورت تاریخی کشوری نفتی هستیم به طوری که مهمترین منابع درآمدی کشور از این راه تأمین میشد.
وی ادامه داد: در کشور ما با توجه به تخفیفهای خوراک و سوخت صنایع اگر یارانه اختصاص پیدا نکند تولید به شدت کاهش مییابد که بر درآمدهای مالیاتی کشور تأثیر گذار است. علت بالا بودن مصرف و قاچاق این است که تأمین انرژی ۴ کشور همسایه بر عهده ماست که ریشه در قیمت گذاری انرژی دارد.
مشاور مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به اینکه باید تمام تلاش خود را کنیم که به اقتصاد غیرنفتی برسیم، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اقتصاد غیرنفتی باید در ۴ سال فعالیتهایی را انجام دهیم که در ۷۰ سال انجام ندادهایم.
به گفته رفیعی، زمانی که نمیتوان قیمتهای حاملهای انرژی را به صورت یکسان برای تمامی اقشار افزایش داد باید بازار سازی انرژی انجام داد زیرا برای اینکه از فناوریهای نوین عقب نمانیم به این بازارسازی نیازمندیم.
نزدیک به دو سال است که بنزین سوپر در کشور نداریم
وی ادامه داد: نزدیک به دو سال است که بنزین سوپر در کشور نداریم؛ چه ایرادی دارد که بنزین سوپر از طریق بخش خصوصی وارد شد.
رفیعی تاکید کرد: پیش بینی میکنیم قیمت بنزین سوپر وارداتی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان باشد و به نظر میرسد میزان استفاده از آن نیز به ۲۵ هزار لیتر برسد.
وی ادامه داد: باید قیمت کارت جایگاه را افزایش دهیم و قیمت ۱۵۰۰ و ۳ هزار تومانی تغییر نداشته باشد زیرا کارت جایگاه منجر به قاچاق نیز میشود که برای کارت جایگاه یا باید کارمزد داشته باشد یا قیمت آن تغییر کند.
رفیعی به مخازن اشاره و اضافه کرد: عمر مفید مخازن ۱۵ سال است. به مسئله نوسازی مخازن تاکسیها به صورت رایگان رسیدیم که عزم انجام چنین اقدامی برای وانت بارها نیز داریم.
تولید موتورهای دوگانه سوز جدید
به گفته وی، به آژانسهای اینترنتی نیاز داریم تا با کاهش ۶ درصدی کارمزد رانندگان ترغیب به نوسازی مخازن شوند. همچنین خودروسازها نیز قول تولید موتورهای دوگانه سوز جدید را دادند.
رفیعی در خصوص ال پی جی تصریح کرد: ال پی جی میتواند به صورت جدی وارد سبد سوخت و جایگزین بنزین شود. اگر بتوانیم ال پی چی را لیتری ۱,۵۰۰ تومان وارد سبد سوخت کنیم خدشهای به سی ان جی وارد نمیکند و از مصرف بنزین در کشور نیز می کاهد.
وی درباره اسقاط خودروهای فرسوده گفت: ۹۰ درصد موتور سیکلت ها و ۵۲ درصد تاکسیها فرسوده هستند. از ۳۵ میلیون خودرو به ۱۸ میلیون دستگاه فرسوده وجود دارد.
بنزین؛ بازی بین دولت، مجلس و مردم
ماجرا از آنجا شروع شد که «نیکزاد»، نایبرئیس مجلس، اعلام کرد دولت اجازه ندارد قیمت بنزین را افزایش دهد. او گفت مجلس مجوزی برای این کار صادر نکرده و نخواهد کرد. در عین حال، از سختی تخصیص ۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین گله کرد و تاکید داشت این راهکار دیگر قابل قبول نیست. در طرف دیگر، وزیر اقتصاد موضوع را از زاویهای متفاوت مطرح کرد. او پرسید: «۵۰ درصد مردم خودرو ندارند، پس از پایینبودن قیمت بنزین چه نفعی میبرند؟» جملهای که بهسرعت سوژه نقدها و بحثهای عمومی شد.
اما بحث به همینجا ختم نشد. رئیس جمهور پا به میدان گذاشت و گفت: «بنزین را گران وارد میکنیم و ارزان میفروشیم.» او از ۱۵۰ میلیارد دلار یارانه انرژی گفت که هر سال پرداخت میشود و مشکل کسری بودجهای که تورم را به اقشار کمدرآمد تحمیل میکند. «قالیباف» هم به شکلی محتاطانه از کنار این ماجرا گذشت و اعلام کرد مجلس در تعیین قیمت بنزین دخالت نمیکند.
او از قانونی صحبت کرد که دولت را ملزم کرده قیمت فرآوردههای نفتی را بر اساس نرخ جهانی تنظیم کند؛ قانونی که از زمان برنامه پنجم توسعه تاکنون بهدرستی اجرا نشده است. او توپ را به زمین دولت انداخت و گفت: «اجازه بدهید دولت کار خودش را انجام بدهد.» در میان این نظرات متضاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق سعی کرد مردم را آرام کند. او گفت: «بنزین سال آینده گران نمیشود، مردم نگران نباشند.»
در همین حال، موضوع کارت سوخت هم به میان آمد. برخی معتقدند که کارت سوخت باید به نام شخص باشد، نه خودرو، تا عدالت بیشتری برقرار شود. اما این پیشنهاد هم به نظر میرسد فعلاً در حد بحث باقی مانده است. در نهایت، داستان بنزین همچنان ادامه دارد. دولت میگوید وقت اصلاحات رسیده و مجلس میگوید فعلاً خبری از گرانشدن نیست. اما در این میان، آنچه مشخص است، سردرگمی مردم است که میان وعدهها و نگرانیها گرفتار شدهاند. این ماجرا به نوعی به بازی شطرنج شباهت دارد که هر حرکت، واکنشی جدید را به دنبال دارد و پایانش هنوز در هالهای از ابهام است.