🔥501

فوری/واریز سهمیه بنزین به هر کد ملی از این ماه | خبر مهم درباره یارانه بنزین به هر کد ملی

سخنگوی انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور گفت: طرح تخصیص سهمیه بنزین بر اساس شماره ملی در دو گام قابل اجرا است.


سهمیه بندی بنزین

برنامه مناظره «بالاتر» به موضوع «تخصیص یارانه سوخت به شماره ملی یا پلاک خودرو» پرداخت و احسان تمدن، کارشناس حوزه انرژی به همراه رضا نواز، سخنگوی انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور مهمانان این برنامه بودند.

در ابتدا احسان تمدن با بیان اینکه طرح اختصاص یارانه بنزین به هر شماره ملی از کجا آمده است و قرار است چه مشکلی را حل کند، گفت: مساله‌ای که مشخص است این است که مصرف در حال افزایش است و ادامه روند فعلی برای دولت قابل اجرا نیست. هم‌اکنون دچار کسری بنزین و ناترازی انرژی هستیم، لذا بحث مطرح شدن اختصاص به هر شماره ملی به دو دلیل است: اول برقراری عدالت و دوم برای جلوگیری از قاچاق بنزین.

این کارشناس اقتصادی افزود: توزیع عادلانه را همه به دنبالش هستیم، اما آیا عدالت به معنای مساوات است یا خیر؟ هیچ جا عدالت به معنای مساوات نیست.

در ادامه رضا نواز با بیان تاریخچه‌ای کوتاه از توزیع یارانه سوخت گفت: از سال ۸۵ و ۸۶ سهمیه‌بندی برای سوخت و بنزین رقم خورد. این تغییر بزرگ در ابتدا مخالفانی در دستگاه‌های دولتی و حتی بین مردم داشت، اما در نهایت این اتفاق افتاد و زیرساخت‌های آن ایجاد شد و ما از خیلی بحران‌ها عبور کردیم.

سخنگوی انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور بیان کرد: این طرح در ادامه با چالش‌هایی مواجه شد که آن اهداف کل را به خصوص در قانون هدفمندی یارانه‌ها نتوانست اجرایی کند. هم‌اکنون نیز به هیچ وجه شرایط خوبی نداریم. از روند تولید، تویع و مصرف هیچ‌کدام از بخش‌های دولتی و خصوصی رضایت ندارند. هر روز یک رکوردهای خاص زده می‌شود و به وزارت نفت فشار می‌آورند که حتما باید سوخت را تامین کند.

نواز با بیان اینکه حال سوال اینجاست که از این وضعیت چگونه می‌شود عبور کرد، گفت: ما با پیش فرض روش توزیع یارانه فعلی به هیچ وجه نمی‌توانیم از این وضعیت عبور کنیم و نباید انتظار داشت که همه موارد با پیش‌فرض‌های ما خود را وفق دهند. اکنون دولت می‌گوید که من هم به بنزین ۱۵۰۰ تومانی یارانه می‌دهم هم به بنزین ۳ هزار تومانی. یعنی ما هم‌اکنون در بنزین دو بخش داریم، یک بخش یارانه‌ای و یک بخش یارانه‌ای‌تر.

تمدن با اظهار این سوال که آیا مصرف بالا ناشی از تخصیص زیاد بنزین یارانه‌ای به مردم است؟، گفت: توزیع بنزین هیچ وقت این دغدغه را در مردم به وجود نیاورده است که آیا من در مسیر به بنزین دسترسی خواهم داشت یا خیر؟ لذا عدالت را اگر در میزان دسترسی اقشار به بنزین تعریف کنیم تفاوتی بین آنها نیست.

تمدن ادامه داد: کسانی که خودرو ندارند درست است که به صورت مستقیم یارانه بنزین را دریافت نمی‌کنند، اما آنها وقتی سوار تاکسی می‌شوند شاید به شکل دیگری از این یارانه استفاده می‌کنند.

نواز در ادامه گفت: آقای تمدن گفتند آنهایی که خودرو ندارند از وسایل عمومی استفاده می‌کنند. این وسایل عمومی باز هم در اختیار همه مردم است چه آنهایی که خودرو دارند چه آنهایی که خودرو ندارند، اما در حوزه سوخت کسی که ۴ خودرو دارد، بیشتر متنعم می‌شود؛ در صورتیکه همه مردم باید از یارانه‌های دولتی متنعم شوند.

دو گام برای اجرای تخصیص یارانه بنزین به هر شماره ملی
سخنگوی انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور همچنین گفت: تخصیص یارانه بنزین به شماره ملی در دو گام قابلیت اجرا دارد؛ گام اول این است که این ۹۰ هزار تومان یارانه بنزین را به مالک خودرو اختصاص می‌دهیم. اگر این طرح با موفقیت اجرا شد، در گام دوم می‌توان به ابعاد گوناگون تخصیص یارانه بنزین به تمام مردم پرداخت و راجع به آن بحث کرد.

وی بیان داشت: دولت اگر بخواهد در شرایط فعلی مصرف‌کننده واقعی را پیدا کند، پایش کند و به میزان پیمایش آن سوخت اختصاص دهد، با سامانه‌های فعلی با مشکل مواجه خواهد شد. اما اگر به صاحب خودرو تخصیص یابد، شخص می‌تواند از آن به عنوان یک اعتبار استفاده کند.

تمدن در ادامه به موضوع کسری بنزین پرداخت و گفت: هم‌اکنون حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر کسری بنزین داریم. از آن طرف مصرف خودروهای ما بالا است. خودرو که وارد نمی‌شود و مصرف خودروهای‌مان هم نسبتا بالاتر از خودروهای دنیا است؛ پس ما به بنزین نیاز داریم. حال این سوال را باید پاسخ دهیم که این ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر را دولت چگونه می‌خواهد به مردم و با چه قیمتی عرضه کند؟

نواز در ادامه افزود: قرار نیست با اختصاص یارانه به افراد همه مشکلات حوزه سوخت را برطرف کنیم. آیا دولت هم‌اکنون کسری دارد یا خیر؟ اگر این اقدام هم انجام نشود باز کسری خواهیم داشت.

تمدن با اشاره به اینکه فرض کنیم گام نخست به درستی اجرا شد، این سوال را مطرح کرد: فرض کنیم هیچ افزایش جمعیتی هم پس از اجرای گام اول نداریم. دولت ۹۰ میلیون لیتر را بین ۶۰ میلیون نفر توزیع کرد. هر روز نیز ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر هم تقاضا داریم. این مقدار تقاضا را که دولت باید وارد کند به چه مبلغی به دست مردم می‌رساند؟

نواز پاسخ داد: فاصله قیمت دستوری دولت در فروش بنزین با قیمت پایه تفاوت آنچنانی ندارد، لذا این طرح باعث افزایش قیمت نمی‌شود.

نواز در پاسخ به این سوال که «پس از حذف کارت سوخت و تخصیص یارانه بنزین به شماره ملی چگونه سوختگیری انجام می‌شود؟» گفت: از در خانواده به هر فردی ۱۵ لیتر بنزین اختصاص یابد؛ یعنی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی دارد و این اعتبار را می‌تواند به دیگران واگذار کند، اما نمی‌تواند بالاتر از قیمت آزاد یعنی ۳ هزار تومان بفروشد.

سخنگوی انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور ادامه داد: به عبارت دیگر فردی که خانواده بزرگتری دارد و مصرفش نیز بیشتر است در این طرح فرق می‌کند با فردی که یک نفر است ولی دو ماشین دارد. حالا اگر بیشتر از سهمیه خود بخواهد از بنزین استفاده کند باید از بنزین با قیمت آزاد استفاده کند.

وی در پایان افزود: ما معتقدیم که در شرایط فعلی نیازی به مانور قیمتی نیست و دنبال کوچ از وضعیتی به وضعیت دیگری هستیم. وضعیت فعلی امکان کنترل مصرف سوخت و توزیع عادلانه را به دولت نمی‌دهد و تنها امکانی که می‌دهد افزایش قیمت سوخت است که هم تورم‌زاست و هم آسیب‌زننده است.

اقتصادآنلاین

  • نان کارتی کردید مشکل حل نشد بنزین کارتی کردید مشکل حل نشد ارزش پول وقتی داره سقوط می‌کنه یک راه حل پیشنهاد کنید تا دیگر شاهد افزایش قیمت نباشیم

  • ناشناس

    به هر پلاک دار و کاملی راننده ۵۰ لیتر بدهید

  • الان اگه به کارت ملی واریز شود بچه های هستن که کارت ملی ندارن در این زمینه باید چیکار کنیم چون گفتید که به هر نفر از خانواده باید واریز بشه

  • ناشناس

    آره . والا…

  • ناشناس

    اصلاً طرح خوبی نیست

  • ناشناس

    تولید بنزین افزایش دهید بیشتر از این مردم را بازی نگیرید

  • یکی به من توضیح میده چی شد

  • صدیقه علیپور

    عالی هستش ازاین پس حق هیچکس پایمال نمیشود

  • عالی

  • داستان خیلی طولانی بود
    شبیه رمان بود

  • سوخت باید تک نرخی شود بنظرم گام نخست حذف بنزین 1500تومانی است

  • ی دفعه بگین میخوام گرون کنیم دیگه چرا حاشیه؟؟؟؟؟

  • سید مهدی باغیشنی

    چرا باید قیمت بنزین از اب اشامیدنی ارزانتر باش

    • شهروز آنتیک

      واسه اینکه بیخودی آب رو گرون میفروشن.در واقع آب نباید اینقدر گرون باشه که شما الان اونو با بنزین مقایسه میکنید

  • علیرضا

    مرحله اول
    بهتر است کد ملی هایی که چندین خودرو دارند
    فقط به یک خودرو سهمیه داده شود

  • ناشناس

    خیلی عالی میشه اون کسی که خودروندارد حق ملی هم ندارد چرا حقه ما زایع میکنین

  • سلام چرا فیلم در میارید والا اگه بنزین آزاد رو گرون کنید به حمل ونقل عمومی سهمیه عادلانه بدید از این کارها بهتره

  • ناشناس

    این نوع سهمیه بندی یعنی فاجعه طرف از روستاهای اطراف میان داخل پمپ بنزین فروش ی کنه واقعا که تصمیم اشتباه گرفتین

  • عمو تقی

    سلام آیا میتوان سهمیه بنزین را ذخیره کرد تا در ماه های بعدی یکجا استفاده کرد

  • سلام به خونه ندارها یارانه میرسه سهام عدالت ندارن اونا کی میدن از بنزین تمام نشدین

  • تصمیم درستی بگیرید،از کارشناسان با تجربه در این حوزه استفاده کنید،،فقط بفکر آزمون و خطا نباشید.

  • سلام.
    آیا کسی که خودرو نداره از این سرمایه ملی هم هیچ سهمی نباید داشته باشد‌‌‌‌‌

  • عدی اصغرحصاری

    باسلام کسانی وسیله نقلیه ندارن مبلغ ۱۵ لیتررابحساب واریز وازافرادیکه مصرف زیاد دارن تهیه کنبد

  • باسلام بنظرمن سهمیه بنزین اگرکسی چندخودروداشته باشدباید به یک خودروایشان داده شود وبقیه خودروها ی بنام ایشان سهمیه آزاد محاسبه شود

  • سولماز

    این روش عادلاته است

  • اینطور سهمیه بنزین یه کار غیر منطقی است وخیلی زود این روش شکست میخورد

  • اگر کارت سوخت به نام مالک قبلی خودرو باشد آیا سهمیه بنزین دچار مشکل میشود؟ یعنی تعویض کارت سوخت به نام مالک جدید لازم است؟

  • ناشناس

    خیلی هم عالی تنها راه بهینه شدن مصرف سوخت و عدالت بین تمام اقشار

  • سیدهادی

    سلام . ننوشتید نحوه بنزین زدن کد ملی چگونه است ؟ باید کارت ملی را به پمپ بنزین وارد کرد ؟
    کارت سوخت خودرو که در حال حاضر استفاده میشود ، چه خواهد شد ؟

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید