🔥691

فوری/واریز یارانه بنزین به هر کدملی | جزییات تازه از طرح اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی

جزییات جدیدی از واریز یارانه بنزین به هر کد ملی اعلام شده است.


سهمیه بندی بنزین

ین طرح که با عنوان طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر شناخته می‌شود، مزایای متعددی دارد، از جمله:

عادلانه‌تر شدن توزیع یارانه بنزین : در حال حاضر، یارانه بنزین به خودروها تعلق می‌گیرد، که این امر به نفع افراد ثروتمندتر که صاحب چندین خودرو هستند، است. اما در طرح جدید، یارانه به طور مساوی به همه افراد تعلق می‌گیرد، چه خودرو داشته باشند و چه نداشته باشند.

کاهش مصرف بنزین: با توجه به اینکه قیمت بنزین برای افراد آزادتر خواهد شد، انتظار می‌رود که مصرف بنزین نیز به طور قابل توجهی کاهش یابد.

کاهش آلودگی هوا: کاهش مصرف بنزین به طور مستقیم به کاهش آلودگی هوا نیز منجر خواهد شد.

البته این طرح معایبی هم دارد، از جمله:

افزایش قیمت بنزین برای برخی افراد: در حال حاضر، قیمت بنزین برای همه افراد یکسان است. اما در طرح جدید، قیمت بنزین برای کسانی که از سهمیه خود استفاده می‌کنند، آزاد خواهد شد. این امر می‌تواند به افزایش هزینه‌های حمل و نقل برای برخی افراد، به ویژه افراد کم‌درآمد، منجر شود.

ایجاد نارضایتی عمومی: افزایش قیمت بنزین می‌تواند به نارضایتی عمومی منجر شود.

هنوز جزئیات دقیق این طرح مشخص نشده است و دولت در حال بررسی آن است.

اما به نظر می‌رسد که این طرح در نهایت به تصویب برسد و در سال 1403 اجرا شود.

در اینجا چند نکته مهم در مورد طرح جدید یارانه بنزین:

سهمیه بنزین به هر فرد به طور جداگانه تعلق خواهد گرفت. قیمت بنزین برای کسانی که از سهمیه خود استفاده می‌کنند، آزاد خواهد شد.

هنوز جزئیات دقیق این طرح مشخص نشده است.به نظر می‌رسد که این طرح در نهایت به تصویب برسد و در سال 1403 اجرا شود.

این طرح می‌تواند تحولات بزرگی در نحوه توزیع یارانه بنزین و مصرف بنزین در کشور ایجاد کند.

باید منتظر ماند و دید که این طرح در نهایت چگونه اجرا خواهد شد.

در سهمیه بندی بنزین، هر خانوار با دارا بودن کارت ملی می‌تواند در سامانه سهمیه‌بندی ثبت نام کرده و با توجه به تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی خود سهمیه بندی بنزین خود را دریافت کند. سهمیه بندی بنزین در ایران بر اساس چهار گروه خودرویی برای خودرو‌های داخلی و خارجی به صورت جداگانه انجام می‌شود. سهمیه مصرف بنزین هر خودرو در هر دوره یک ماهه تعیین می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است.

در کشور ما، از سال ۱۳۹۸، سیستم سهمیه بندی بنزین معرفی شد. اصولاً، سهمیه بندی بنزین بر اساس تعداد افراد در خانوار و نوع خودروی آن‌ها تعیین می‌شود.

در سهمیه بندی بنزین ، هر خانوار با دارا بودن کارت ملی می‌تواند در سامانه سهمیه‌بندی ثبت نام کرده و با توجه به تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی خود سهمیه بندی بنزین خود را دریافت کند. سهمیه بندی بنزین در ایران بر اساس چهار گروه خودرویی برای خودروهای داخلی و خارجی به صورت جداگانه انجام می‌شود. سهمیه مصرف بنزین هر خودرو در هر دوره یک ماهه تعیین می‌شود. ​

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است.
آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت ­در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با صداوسیما، درباره آخرین وضعیت تأمین سوخت در کشور گفت: در دوره سرد سال علاوه بر بخش حمل‌ونقل، باید سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها را نیز تأمین می‌کردیم که سه میلیارد لیتر سوخت در حوزه نیروگاه‌ها مصرف شد و به موازات آن، تأمین بنزین برای سفرهای نوروزی را انجام دادیم.

وی افزود: مصرف ۱۵۹ میلیون لیتر بنزین که در ۲۹ اسفند ثبت شد، هشت میلیون لیتر نسبت به روز مشابه در سال قبل از آن افزایش داشت؛ در مجموع، حدود ۳۷۰ میلیون لیتر جا‌به‌جایی و توزیع فرآورده‌های نفتی بنزین و گازوئیل در اسفند صورت گرفت که ۲۴ میلیون لیتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش نشان می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه­ پلیس راهور میزان سفر‌ها در پنج روز ابتدایی امسال را ۱۳۹ میلیون تردد اعلام کرده، اضافه کرد: این تردد‌ها عمدتاً ثبت جاده‌ای شده که نشان می‌دهد، حمل‌ونقل عمومی در کشور فاقد ظرفیت و کارایی لازم است و از سوی دیگر، شرایط قیمتی حمل‌ونقل عمومی به شکلی است که مردم ترجیح می‌دهند از خودرو‌های شخصی استفاده کنند.

وی همچنین درباره سایر دلایل افزایش مصرف سوخت، اظهار کرد: خودرو‌های موجود در چرخه حمل‌ونقل، عمدتاً فرسوده هستند یا مصارف آن‌ها نسبت به استاندارد‌های جهانی بسیار بالاتر است. پایشی که در سامانه هوشمند سوخت انجام دادیم، نشان می‌دهد که روند مصرف سوخت خودرو‌های جدیدی که وارد چرخه می‌شوند، نسبت به سال گذشته افزایشی است.

آقای ­سالاری با تأکید بر این که باید توجه ویژه‌ای به بهینه‌سازی مصرف سوخت شود، ادامه داد: متنوع کردن سبد سوخت، اجرایی کردن سامانه پایش در حوزه گازوئیل که سال‌هاست انجام نشده، تمرکز بر استفاده از کارت‌های سوخت شخصی و جلوگیری از جابه‌جایی این کارت‌ها، از برنامه‌های مهم مدیریت مصرف در سال ۱۴۰۳ است.

وی تأکید کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ بحث استفاده از کارت‌های سوخت شخصی آمده و باید اجرا شود؛ همچنین بحث مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن، از مسیر سیاست‌های غیرقیمتی در دستور کار و برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ­قرار دارد.

معاون وزیر نفت­ در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین در ۶ روز ابتدایی امسال نزدیک به ۱۲۰ میلیون لیتر بوده که ۴.۶ درصد نسبت به سال گذشته که حدود ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف داشتیم، افزایش یافته است.

وی افزود: به علت­ محدودیت‌­ چرخه حمل‌ونقل خودرو‌های سنگین و این که صرفاً خودرو‌های حامل کالا‌های اساسی اجازه تردد جاده‌ای دارند، ­مصرف گازوئیل بخش حمل‌ونقل در ایام سفر‌های نوروزی کاهش پیدا می‌کند که اکنون میانگین مصرف روزانه آن، از ۶۵ میلیون لیتری که قبل از این ایام بود، به حدود ۴۵ میلیون لیتر کاهش یافته است.

فرشاد جامع، کارشناس انرژی: اصل موضوع اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو بسیار عادلانه است، زیرا در شرایط فعلی تنها کسانی که خودرو دارند از یارانه بهره مند می‌شوند و کسانی که فاقد خودرو هستند، یارانه دریافت نمی‌کنند. از طرف دیگر، کسانی که امکانات بیشتری دارند و به جای یک خودرو از چند خودرو برخوردارند، بیشتر از یارانه بهره می‌برند.

تصمیم جدید دولت درباره یارانه بنزین
بنزین یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی در هر کشوری به شمار می‌رود. در کشور ما این سوخت با قیمت بسیار پایین و یارانه‌ای در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. تا همین اواخر که به واردات بنزین نمی‌پرداختیم، حساسیت زیادی در مورد نحوه اختصاص این یارانه وجود نداشت، اما حالا که باید هزینه گزافی برای هر لیتر بنزین وارداتی بپردازیم و آن را با قیمت یارانه‌ای و ارزان به مصرف‌کنندگان ارائه دهیم، حساسیت بیشتری نسبت به نحوه اختصاص یارانه سوخت به وجود آمده است.

موضوع دیگر این است که هزینه پایین انرژی به مصرف بی‌رویه بنزین منجر شده است و از این جهت نیز اهمیت دارد که سیاست‌های صحیحی اتخاذ کنیم.

اقتصاد 100

  • یونس خیری

    اگه به کارت ملی تخصیص داده بشه بهتره به چند دلیل ۱_از قاچاق جلوگیری می‌شود ۲_کسانی که چندین خودرو دارند مجبور به فروش می‌شوند و قیمت ها عادلانه میشه ۳_افراد خارجی با بنزین ملت نمی‌توانند رایگان بچرخد ۴_دولت راحت‌تر میتواند به قشر ضعیف کمک کند و چندین دلایل مختلف

  • ناشناس

    میخان بنزین وگرون کنند روشون نمیشه الکی میگن میخایم سهمیه بنزین به هرخانواربدیم خدابه دادمردم برسه بازچه خوابی برای مردم دیدن

    • غبدالله

      اگه بنزین را سهمیه بندی می کنند باشه ولی اجازه ورود خودر خارجی به همه افراد رو بدن که بتوانند از خودروهای با کیفیت و با سوخت کمتر که کار می کنند وارد بشه همش که نمیشه به مردم زور گفت در کارخانه سایپا و ایران خودرو رو ببندن بهتره

  • تخصیص بنزین با کارتنی بسیار عالیه.اما….بنزین آزاد میشه شما باید پول فروش بنزین رو بده به تاکسی چون ماشین نداری

  • ناشناس

    باسلام به نظرم عدالت در مصرف بنزین بااین طرح دولت بهتر برای مردم خواهد بود

  • طرح خوبی هرکی به حق خودش میرسه کسانی که میگن خوب نیست توپارکینک ده تا خودرو خابوندن

  • محسن حسینی

    سلام اگر گرانی افسار پار کرد و وضع مردم از اینی که هست بهتر شد کی جواب گو است گوشت الان یک میلیون شده بنزین گرم بشه میشه دو میلیون یادتان باشد

  • ناشناس

    عالیه اگه قیمت ها بقیه اجناس چندبرابرنشه خدایی من خیلی هارومیشناسم که خارجی بدون هویت هستندوچندتاماشین خارجی سوارمیشن ازیارانه خیلی هاکه ماشین اصلاندارنداستفاده می‌کنند

  • فتح اله

    قیمت بنزین راجهانی کنند درقبال ان برای هر کارت ملی مبلغ ۱۲ملیون تومان واریز کنندتاهم ازقاچاق جلوگیری شود

  • ناشناس

    بنظر من کلن بنزین ورداشته بشه.

  • این طرح بدی نیست ولی طراحی واجرای باعث بالا رفتن قیمتهامیشه وفشار هرچه بیشتر رو مردم ضعیف بیشتر از قبل میشه .در دراز مدت فقر هرچه بیشتر بیشتر میشه برای سرمایه دارن سود بیشتر

  • ناشناس

    عالی، خیابان خلوت،هوا تمیز

  • سلام
    بنظراشتباه محض است وبجزفشاراقتصادی برقشرمتوسط وضعیف ویرانی اجناس متعاقب آن هیچ منفعتی ندارد.

  • سلام
    بنظرم به هیچ وجه اینگونه طرح ها درزمینه بنزین نمی‌تواند درگاهش مصرف وآلودگی هوا ومحیط زیست کارآمدباشد بجزاینکه درآمدی بیشتربرای دولت بیاورد وکلاروی تمام اجناس تاثیربگذارد هیچ نفعی نخواهد داشت چون اگرهم فرهنگ استفاده ازوسایل نقلیه عمومی راداشته باشیم باکمبودشدیدآن مواجه هستیم کجاست هواپیما برای استفاده باخیال راحت،کجاست قطارهای رفتن به شهرهای مختلف کجاست اتوبوس های خط واحد برای رفتن به محل کار یامدرسه ،مگرنه اینکه بایدساعت ها منتظرماند شمافقط شهرهای بزرگ مانندتهران یامشهد یاشیرازیا…راببینید شهرستانها واستانهای کوچکتروضعیت بسیارنامناسب دارندساعتها بایدمنتظریک خط واحدشد،اصلا بلیط برای تهران،مشهد،تبریزیا…چه قطارهای هواپیما نیست اگرهم باشد تاریخ موردنظرنیست والبته بسیارگران قیمت من ازدولت که اعتمادکردیم ازمجلس میخواهم اینقدربابنزین وقیمت آن کاری نداشته باشند چون درواقع ودرنهایت پولداره بنزین میزندماقشرمتوسط وقشرکارگروضعیف باهزینه های گزاف روبرومیشوند.

  • دادن بنزین به هرکد ملی اشتباه بزرگی است وعواقب بدی دارد بازهم به سود پولدار وسرمایه داراست وباعث گرانی بنزین ومصرف بنزین هم بالا می‌رود و….

  • محمدبرزگری

    خیلی عالی وخوب این لطف کاش چندسال زودتر به ثمر رسونده بودین عدالت بین همه تقسیم میشه دراین ماه مبارک خدابرکت وخیر بدهد

  • چراگازائیل را سهمیه به مردم وکارت ملی نمیدیددید

  • واقعا خوبه چون خیلی ها حتی دوچرخه هم ندارند،اما بعضی ها به اعضای افراد خانواده خودرو دارند

  • دادخواه

    با این کار هزینه های حمل نقل سرسام آور میشه دولت همین الان بنزین ۳۰هزارتومانی داره پولش از مردم میگیره به عنوان مختلف فرقی نمیکنه اونایی که ماشین ندارند باید هزینه زیادی برای حمل نقل پرداخت کنند اگر سهمیه بنزین بگیرند اونکه وضعش خوبه ضرر نمیکنه اتفاقا قشر ضعیف ضرر میکنن دولت دوباره بنام قشر ضعیف فکر جیب مردمه

  • جعفر بیرنگی

    کسی که مثل من کارگر ماهی زیر ۱۰ تومان در آمد دارد گناهش چیست نهایتاً به وانت پیکان قدیمی دارد😔

    • ناشناس

      میخواهید در مصرف بنزین صرفه جویی کنید این بریدگیهای بی موردی را که بستین باز کنید مردم در محل مناسب دور بزنن نه اینکه کیلومترها برند تا دور بزنند که هم وقت و زمان مردم هدر میره و هم موجب ترافیک در انتها و هم احتمال تصادف داره. راه مردم را نبندید.

  • طرح خوبی نیست باعث میشه هشتاد میلیون ایرانی دلال بنزین بشوند چون همه که ماشین ندارند استفاده کنن،بعلاوه فاتحه خودروسازها هم خونده میشه چون اکثریت ماشین با کارت سوخت میخاهند

  • ناشناس

    این طرح به ضرر مردم هست و تورم و گرانی بیشتر میشه

  • ناشناس

    ی طرح بیخود که به ضرر مردم هست

  • تصمیم خوبیه ولی دولت باید به فکر گرانی بعد از آزاد سازی هم باشه نشه مثل چیزای دیگه ….

  • علی باقری

    بسیار عالی است ..چون خیلی‌ها وسیله ای ندارند که استفاده کنند پس بهتر است به حق و حقوقشون برسند

  • ابراهیم

    تقصیص بنزین به کد ملی عادلانه تر هست تابه خو درو همه از حقوق مساوی

  • یوسف محمدی

    به نظرمن عدالت اگرد رست اجرابشود اگرکشورمااسلامیه هرکدملی ازاین سرمایه ملی کشورسهمی دارد وبایدپرداخت شود

  • اين طرح خیلی عالی قشر ضعيف هم با پول کم کار میکنه هم یارانه بنزین کسانی که پول کم برای کار میدن رامیده

  • علی اسد

    سلام بسیار عالی است .چرا که اولا خیلی خودرو ها ازدور دور میفتند وخیلی هم دوچرخه هم ندارند بهترین کار دولت همین است.

    • یاخدا قیمتهاازاینه که میخواد رون بشه گرونترمیشه

  • ۳‌ماه‌بصورت آزمایشی‌‌انجام‌شود بعد ‌اجرا‌بشود‌بهتره ‌امیداویم‌دولت‌در‌این طرح‌ب‌فکر ‌قشر‌‌ضغیف‌جامعه هم‌باشه

  • ناشناس

    خیلی هم عالیه به کارت ملی خیلی ایرانی هم نیستن اما ماشین دارن از یارانه بنزین استفاده میکنن تعداشون چی بگم برات نصف مردم ماشین ندارن هیچ به کارت ملی بسیار عالی یا علی

  • بسیار عالی
    عادلانه ترین روش ، اختصاص بنزین به هر فرد است

  • ناشناس

    بنابراین باید مبلغ یارانه هم، به همه ی مردم کشور (فقیر وغنی) به طور یکسان ومساوی پرداخت شود زیرا همه ی افراد جامعه درمقابل قانون مساویند واز حقوق مساوی برخوردارند

  • ناشناس

    باعث نارضایتی مردم می‌شود چون فقط می‌خواهند بنزین گرون کنند

    • بله . هیچ دلیلی نیست و فقط قصد گرون کردن سوخت را دارند .

  • حمدالله

    به نظر من هم بایستی سهمیه یارانه بنزین به نفر داد شود نه به خودرو کسی که نه خودرو دارد و وسیله نقلیه هیچگنه یارانه انرژی دریافت نمی کند و اگر از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند حتی اگر کرایه‌ها هم افزایش یابد می تواند با دریافت یارانه پرداخت نمايد

  • فکر خوبی هست که هرکد ملی تو این کشور از نعمت بنزین برخوردار شود اونی که ۲۰ تا ماشین داره حق همان یه سهمیه را داشته باشه واونی که اصلا ماشین نداره از این نعمت الهی تو این کشور اسلامی برخوردار باشه

    • ابراهیم

      تو فکر کردی اونی که 20 تا ماشین داره گیره بنزینه سرمایه دار هر جا که پولشو ببره سود هنگفتی میگیره تو هم پول بنزین رو بگیر به …..

  • هر نفر سی لیتر در هر ماه بنزین سهمیه دارد پولش را به مردم بدهند بنزین بشود به قیمت جهانی. این کار را یک دوره سه ماهه امتحان کنند اگر خوب بود تمدید کنند در غیر صورت باطل

  • ناشناس

    عالی میشه اجرای بشه بخدا دمتون کرم هرکی این طراح داده خدا خیره بده

    • حقوق جهانی پرداخت شود بعد بنزین هم جهانی حساب شود

  • رجبعلی عظیمی روشن

    عالی میشه اکه اجرای بشه بخدا دمتون کرم

  • ناشناس

    تخصیص بنزین به کد ملی اشتباه محض است ،لطفا مسئولین به عواقب آن فکر کنند

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید