🔥100

فوری/کارگران صاحب خانه شدند | آغاز ثبتنام مسکن دولتی کارگران از این تاریخ

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه تا تمام کارگران متقاضی مسکن را خانه‌دار نکنیم، آرام نمی‌نشینیم، گفت: تا کنون برای ساخت ١۴٠ هزار واحد مسکن کارگران زمین تامین و به مدیران صنایع ارائه شده‌ است.


ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت مسکن کارگران و اینکه کدام پیمانکاران می‌توانند از این ظرفیت برای کارگران مجموعه استفاده کنند، اظهار داشت: تا کنون برای ١۴٠ هزار واحد مسکن کارگری زمین تامین شده و هر منطقه‌ای که بتوانیم زمین را تامین کنیم نسبت به ارایه زمین برای مسکن کارگران اقدام می‌کنیم. اما این اراضی به پیمانکاران تعلق نمی‌گیرد بلکه اگر مدیران صنایع بتوانند در مناطقی که اراضی تامین شده برای کارگران مسکن بسازند، با آنها نهایت همکاری را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: البته اگر مدیران صنایع پای کار نیایند باز هم از روش‌هایی دیگری برای خانه‌دار کردن کارگران اقدام می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این سوال که با توجه به درآمد پایین کارگران، دولت چه روش ویژه برای خانه‌دار کارگران بکار گرفته است، گفت: اعتقاد داریم اگر صنایع پای کار بیایند بهترین روش برای خانه‌دار کردن کارگران است چراکه صنایع هم می‌توانند کارگران را از تسهیلاتی برخوردار کنند و هم اینکه مسئولیت اجتماعی در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها دارند و می‌توانند در زیرساخت ‌سازی کمک کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین صنایع و کارفرمایان می‌توانند پروژه را مدیریت کنند که این نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود چراکه شاید تمام کارگران نتوانند این پروژه را مدیریت کنند اما مدیران صنایع می‌توانند این اقدام را انجام دهند و در این صورت با وجود مدیریت مدیران صنایع در کنار ارایه تسهیلات، کارگران سریع‌تر صاحب خانه می‌شوند.

وی تاکید کرد: این اراضی به صورت رایگان و ٩٩ ساله در اختیار کارگران قرار می‌گیرد.

مالکی با اشاره به نگرانی‌ها درباره خوابگاهی شدن این واحدهای مسکونی اختصاص داده شده به کارگران و فضای نامساعد زندگی در این محدوده‌ها به دلیل مجاورت آن با کارخانه‌ها و صنایع تاکید کرد: این تفکر کاملا اشتباه است. کسانی که اینگونه درباره مسکن کارگران اظهار نظر می‌کنند، اشرافی به طرح‌های در نظر گرفته شده ندارند. وقتی از مسکن کارگران صحبت می‌شود شاید تجربه ساخت مسکن برای کارگران در دوره انقلاب صنعتی تداعی شود اما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم برای کارگران آن طرح منسوخ شده به اجرا برسد و در طرح‌هایی که تعریف کرده‌ایم تمام الزامات شهری در آن دیده شده‌است.

به گزارش مکتوب نامه، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: نقطه قوت این اقدام این است که طرح‌ها را به خود کارگران سپرده‌ایم و تمام طرح‌ها با در نظر گرفتن پیشنهادات و نکات ارایه شده از سوی مدیران صنایع به اجرا می‌رسد.

وی گفت: در برخی از پروژه‌ها شهرک سازی خواهد شد و قرار بر است که در الحاق محدوده‌ها، بخشی را برای ساخت مسکن کارگران تفکیک کنیم و قرار نیست در بیابان برای کارگران خانه بسازیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که با توجه به منابع اراضی چه سقفی برای واحدهای مسکن کارگران در نظر گرفته شده، اظهار داشت: سقف در نظر گرفته شده به اندازه تعداد متقاضیان است و تا تمام کارگران متقاضی مسکن را خانه‌دار نکنیم، آرام نمی‌نشینیم و تمام اقدامات لازم برای این فعالیت و این پروسه را انجام می‌دهیم.

علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری نیز اخیراً با اشاره به اختصاص سالانه ۲۵۰هزار واحد مسکونی به کارگران، گفت: به تازگی تفاهمنامه‌ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده که در پی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی حدود ۲۵۰هزار واحد از ظرفیت مسکن ملی به کارگران اختصاص داده شود.

رئیس فراکسیون کارگری گفت: از معیشت تا مسکن جزو مطالبات اصلی کارگران است که در چند سال اخیر به صورت مختلف در مجلس مورد بررسی قرار گرفت، مجلس برای شاخص‌های اصلی همچون مسکن کارگران پیگیری‌های جدی داشته باشد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسکن کارگران به لحاظ سبد معیشتی و رفاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: حدود ۶۴ماده و تبصره از قانون کار در مورد رفاه کارگران است، منهای سال‌های دهه ۶۰که موضوع رفاهیات کارگران در قالب تعاونی‌ها به صورت ویژه در دستور کار دولت قرار داشت در سال‌های گذشته چندان به این مسئله به صورت ویژه پرداخته نشده است.

رئیس فراکسیون کارگری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بنگاه‌های بزرگ در جوار کارگاه‌های شهرک‌های صنعتی و مسکونی دایر بودند، اظهار داشت: با گذشت زمان اقدامات ساخت مسکن برای کارگران در حاشیه قرار گرفت، در دهه ۷۰به بعد به دلیل گرایش‌های توسعه‌ای که در کشور حاکم بود نتوانستیم به ظرفیت‌های رفاهی کارگران توجه کنیم، امروز کارگران با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که بخش زیادی از آن به مسائل بی توجهی حقوق کارگران در سال‌های پیشین باز می‌گردد.

بابایی کارنامی با اشاره به اختصاص سالانه ۲۵۰هزار واحد مسکونی کارگران، اظهار داشت: به تازگی تفاهمنامه‌ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده که در پی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی حدود ۲۵۰هزار واحد از ظرفیت مسکن ملی به کارگران اختصاص داده شود و تقریبا تحت عنوان ابلاغیه به ادارات کل استانی وزارتخانه کار، تعاون و رفاه ابلاغ شده است تا در این راستا کار جدی صورت بگیرد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دولت باید برنامه‌ای برای تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه به ویژه کارگران داشته باشد، ادامه داد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری دارند وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین وزارت راه و شهرسازی مشکلات مسکن کارگران را پیگیری کرده تا موفقیت‌های لازم را داشته باشیم.

بابایی کارنامی با تاکید بر اینکه فراکسیون‌های کارگری مجلس دارای شاخص پایه و مطالبه‌گر در مجلس است، بیان کرد: فراکسیون کارگری جز فراکسیون‌های شاخص پایه و مطالبه‌گر در مجلس دوازدهم باقی خواهد بود تا مسائل کارگران را پیگیری کند.

آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در حوزه ساخت مسکن کارگری

همچنین علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در روزهای اخیر، درباره سیاست دولت درخصوص مسکن کارگری آن هم باتوجه به نابسامانی که در بازار مسکن وجود دارد، گفت: جهت‌گیری دولت برای طرح ملی مسکن اقشار ضعیف مانند جامعه عزیز کارگران است‌. هنگامی که ۴میلیون مسکن هدف‌گذاری می‌شود حقیقتا همین جامعه (کارگران) محور اصلی هستند و ساخت مسکن ملی با هدف توسعه تولید و ساخت در جهت ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اولویت اول ما در حوزه مسکن جامعه کارگری هستند تا ان‌شاالله بتوانند از مزایای آن بهره‌برداری کنند. به طور خاص تعاونی‌های مسکن کارگری متولی ساخت و ساز مسکن کارگران هستند و کارفرمایان هم مکلف به حمایت شدند.

سخنگوی دولت بیان کرد: ۲۳۰تعاونی کارگری در حوزه مسکن در کشور وجود دارد که دولت هم حمایت‌های لازم را انجام داده است و بعد از این هم انجام خواهد داد و توافقات مختلفی بین مجموعه‌های صنعتی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است.

وی با بیان اینکه درحال ساخت ۱۴۰هزار مسکن مسکونی فقط برای بخش صنعت هستیم، گفت: برای ساخت ۱۴۰هزار مسکن برای بخش صنعت وزارت راه زمین در اختیارشان قرار داده است این به غیر از زمین‌هایی است که خودشان داشته اند.

بهادری جهرمی گفت: ۵هزار هکتار برای ساخت مسکن در کنار شرکت های صنعتی پیش بینی شده است تا در صورت نیاز در اختیار کارگران قرار گیرد. دولت همه ظرفیت‌های خودشان را قرار داده است. تعاونی‌های مسکن کارگری هم پیشگام هستند و دولت هم همراه است.

  • ابذاهیم

    واقعا اگه برای گارگران مسکن بدن عالی کلی از مشکلاتشون حل میشهخدا خی تون بده اگه اجرای کنید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید