فوری/ کاهش سهمیه بندی بنزین از این ماه به 30 لیتر | تخصیص سهمیه بندی بنزین به هر فرد با کد ملی

برنامه هفتم توسعه برنامه جدیدی را برای سهمیه بندی بنزین در نظر گرفته که در آن اختیاراتی به دولت داده شده است.


سهمیه بندی بنزین

سیستم سهمیه بندی بنزین در ایران به طور کلی به این صورت است که براساس نوع و کاربری خودروها، سه سطح قیمت‌گذاری متفاوت برای بنزین تعیین می‌شود. سهمیه بندی بنزین در سه سطح عبارتند از:سهمیه عادی، ،سهمیه ویژه و سهمیه خاص. مقادیر دقیق سهمیه بندی بنزین و هزینه‌های بنزین در هر سطح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود و ممکن است با گذر زمان تغییر کند. در طرح جدید قرار است سهمیه بندی بنزین به حساب هر فرد واریز شود. در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و امروز وارد بررسی جزئیات لایحه شدند. لایحه دولت ۲۴ فصل و هر فصل یک جدول دارد که در آن جدول اتفاقاتی که در این پنج سال قرار است رخ دهد را بیان می‌کند. جداول یک تا شش جدول اصلی هستند.

در مورد بنزین نیز تصمیماتی اخذ شد؛ آن طور که محسن زنگنه – سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم – اعلام کرده به دولت این اجازه داده شد که با توجه به اینکه بعضی‌ها معتقدند این یارانه به خودرو داده می‌شود، اما بعضی‌ها خودرو ندارند و یارانه باید به شخص تخصیص یابد، اعلام کردیم دولت اجاره دارد، یارانه حامل‌های سوخت را به شخص دهد، اما بلافاصله گفتیم که نباید نرخ این بنزین یارانه‌ای تغییر کند و قیمت را ۳۰۰۰ تومان و ۱۵۰۰ تومان قرار دادیم.

به گفته وی، به دولت اجازه داده شده تصمیم بگیرد که سهمیه به خودرو و یا به افراد اختصاص یابد و دوم این که میزان سهمیه ۶۰ لیتر ۱۰۰ لیتر یا ۳۰ لیتر باشد نیز جزو اختیارات دولت است. اما آن بنزینی که به عنوان یارانه‌ای به کارت ملی فرد یا برای خودرو واریز می‌شود، باید حفظ شود. حالا ممکن است شما بگویید که دولت در این پنج سال نمی‌تواند تغییر دهد؟ این برنامه پنج ساله است دولت می‌تواند لایحه بیاورد هر کدام از این بندها را در طول این پنج سال تغییر دهد اما تغییر آن سخت می شود آن وقت دیگر رأی دو سوم مجلس را می خواهد و اگر بخواهید بندهای برنامه را تغییر دهید باید دو سوم باشد پس اولین ویژگی ثبات اقتصادی است.

نمایندگان از روز گذشته سوم مهرماه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه را شروع کردند و دو شیفت صبح و بعدازظهر به بررسی لایحه پرداختند.

سومین جلسه نمایندگان مجلس در نوبت صبح برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه نیز به پایان رسید که نمایندگان مجلس در این جلسه رسیدگی به ماده ۴ این لایحه را به پایان رساندند و بررسی ماده ۵ این لایحه را آغاز کردند.

سهمیه بندی بنزین
سهمیه بندی بنزین

بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم به تصویب رسیده به دولت اجازه داده شده که می‌تواند یارانه حامل‌های انرژی را به جای خودرو به افراد هم بدهد. البته این اجازه وجود دارد و تکلیف نشده است.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: ماحصل توافقات میان مجلس و دولت درخصوص انرژی را در گزارش کمیسیون برنامه هفتم آورده‌ایم. آن چیزی که در گزارش آمده، مورد توافق دولت و مجلس است.

بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم به تصویب رسیده اولا به دولت اجازه داده شده که می‌تواند یارانه حامل‌های انرژی را به جای خودرو به افراد هم بدهد. البته این اجازه وجود دارد و تکلیف نشده است.

بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه بنزین یارانه‌ای در طول برنامه تغییر نمی‌کند. اما ممکن است که سهمیه بنزین تغییر کند و اینکه به خانوار یا خودرو بدهند.

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتی پیشنهادات بنزینی را درباره مصارف خانوارها و خودروهای سواری شخصی ارائه داد.

مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:

به بهانه پخش برنامه “شیوه”: فقط در تیر و مرداد۱۴۰۲، چند صد میلیون دلار فرآورده (عمدتا بنزین+گازوئیل) وارد(تهاتر) کردیم.

پرداخت این “هزینه دلاری” از جیب همه خانوارهاست که ۵۰٪ شان اصلا خودرو و نفعی هم ندارند، اما باید تاثیر منفی‌اش بر معیشت خود را بپذیرند!

با تداوم این وضع، به زودی درصد سهم بنزین وارداتی از زیر ۱۰٪ به ۲۰٪ و… از کل می‌رسد:

حال با قبول چشم‌ بسته قیمت تمام شده داخلی حدود ۹۰۰تومان(ارزش نفت صفر)، با لحاظ تاثیر تامین ۱۰٪ نیاز کشور از ‎واردات بنزین ۳۰هزارتومانی، قیمت تمام شده جدید، به روش میانگین وزنی محاسبه خواهد شد:

(۱۰٪×۳۰.۰۰۰)+(۹۰٪×۹۰۰)=۳.۸۱۰ تومان!

راه‌حل؟

مثل گاز و برق، اول ‎بنزین را هم بین همه خانوارها توزیع کنیم؛یعنی طبق توان تولید داخل و لحاظ مصارف عمومی، سهمیه‌ای (حدود ۲۰ لیتر درماه به هر کدملی) “با همان قیمت ۱۵۰۰” اختصاص و ‎بازار مبادله شکل دهیم.

هرکس بیش از سهمش خواست از دیگری بخرد یا هزینه بنزین وارداتی را بپردازد.

این فقط سهمیه خانوار است:

نفری ۲۰ لیتر درماه، یعنی نفری ۰.۷ لیتر در روز، یعنی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز برای کل مردم ایران

تولید روزانه بنزین کشور حدود ۱۰۰میلیون لیتر است.

بقیه ۴۰ میلیون برای سایر مصارف غیر خانوار باقی می‌ماند:مصارف عمومی از جمله حمل‌ونقل بار و مسافر و…

  • علی رضا

    سلام تو رو خدا سریعتر سهمیه بنزین را با کارت ملی اجرایی کنید ۹۰ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ویا بهزیستی هم وسیله نقلیه ندارن وهم سالی یکبار مسافرت نمیرن وقتی سهمیه بنزین به کارتشون واریز بشه درآمد آنها وهمه افراد کم درآمد زیاد میشه واین سرمایه ملی در اختیار همه مردم ایران قرار میگیره و این کار عادلانه است .اگر سرمایه داران مجلس رو تحت فشار قرار ندهند.

  • سلام اگه چندنفر سالم نه …باشه همه چی راحت حل میشه کلیه ناوگانی توحمل ونقل خدمت رسانی میکنند بصورت هوشمند باپلاک نصب شده روماشین وباکنترل دوربین های درون شهری وبرون شهری طی مسافتهایی که پیموده بهش سوخت بودن البته بادرنظرگرفتن مقدار مصرف موتورماشین ودرنظرداشتن کلیه خدمات مسافرکه به همشهریان کرده بخداهمه چی درست میشه کرایه هاهم افزایش نمیشه بیشترین مشگل ماقاچاق سوخت بنزین وگازوئیل به کشورهای مجاوره

  • سلام در سال‌های اخیر هر موقع تغییر ی در قیمت سوخت اجرا شده قیمت تمام کالا ها و خدمات افزایش یافته که مردم ضعیف بیشترین زیان را کرده اند

  • اگر خودروهای موجود فقط۱۰درصدمصرف سوخت را بهبود ببخشندمشکل بنزین حل میشه

  • مهرداد

    برادران و خواهران عزیز
    یک کم پایین تر فرمول محاسبه اش رو زده میشود لیتری 3810تومان این همه صغرا کبرا ندارم به خدا یک کم توجه کنید برای خانوارهای سه نفر به بالا بیشتر میشه برای سه نفر به پایین کمتر از سهمیه فعلی

  • ناشناس

    برای اون پول دارها که شما می فرمایید، لیتری ۵ تومان یا ۵۰ تومان فرقی نداره، ولی می دونی هر هزار تومان بره رو بنزین چی به سر مردم عادی میاد، برای هزینه کرایه تاکسی و چقدر بابت هزینه حمل و نقل می‌ره رو جنس ها،
    درسته همه از یارانه بنزین برای شمال رفتن استفاده نمی کنن، ولی برای حمل و نقل همه کالاهای اساسی و سرویس مدرسه و ایاب و ذهاب و … استفاده میکنن
    بنزین گرون بشه میکشن رو اجناس و کرایه ها و بازم پدر مردم بیچاره در میاد.

  • بنزین ۱۵۰۰ تومانی حذف شود وبهذهر کد ملی ۳۰ لیتر بنزین معادل ۴۵ هزار تومان داده شود

  • واسه همسان کردن قیمت بنزین ایران با بقیه کشورها باید ماشین ها و شرایط ایران را با بقیه کشورها یکی کرد وگرنه این طرح به کمک کشور نمی آید که هیچ کشور راهم به نابودی می‌کشاند

  • با سلام و احترام. مسلماً دادن سهمیه به افراد بدون خودرو سر در تملک دلال ها خواهد بود. و در نهایت به قاچاقچیان مواد نفتی می‌رسد.

  • آفرین.خداپدرتو بیامرزه.گل گفتی .اروپا بنزین مثال ۴۰هزار هست حقوق ساده تو دبی ۷۰میلیون هست

  • ناشناس

    بنزین به قیمت ازادوواقعی بشه کرایه هام سرسام اورمیشه الان درسته خانوارهایی که ماشین ندارن مستقیما یارانه بنزین رونمیگیرن ولی غیرمستقیم که دارن میگیرن بنظرت کرایه داخلی باشه ده هزارتومن بابنزین یارانه ای بهتره یااینکه یارانه ش رو بردارن وبه شما ماهی بیست لیتر بنزین بدن که میشه 60هزارتومن ولی بنزین ازاد بشه لیتری سی هزارتومن وکرایه داخلی بشه پنجاه هزارتومن کدوم عاقلانه س؟؟؟ کل یارانه بنزینت میشه ی کورس داخلی

  • شایسته است با ساختن پالایشگاه های جدید میزان تولید بنزین وگازوئیل را افزایش دهید.

  • همه چیز گران شد بنزین هم روش

  • بیش از نیمی از مردم ایران یا ماشین ندارند و یا اگر هم دارند سالی یک با هم به مسافرت نمی‌روند و چندان از بنزین استفاده نمی‌کنند . و بر عکس عده ای به جای یک ماشین چند ماشین دارند و حتی بعضی‌ها تاکسی در خانه پارک نموده و از بنزین مفت یارانه ای استفاده میکنند . و با بنزین یارانه ای که از جیب همه مردم ایران پرداخت میشود هر هفته به شمال میروند و یا بی جهت در خیابانها میچرخند . آیا این عدالت است . ؟ لطفاً هر چه سریعتر یارانه بنزین را بردارید و بنزین را به قیمت واقعی تمام شده مثل تمام دنیا اراعه کنید . و این یارانه هنگفت را خرج زیر ساختها کشور کنید و اتوبوس ، مترو ، و خط آهن را گسترش دهید و الیافی آن را مستقیم به هر کارت ملی هر ایرانی واریز نمایید . اینکه میگویند گرانی و تورم ایجاد میشود ، بله مسلما عده ای به بهانه آزاد سازی بنزین کالاها و خدمات و کرایه تاکسی را گران میکنند ، اما اینجا باید دولت بطور جدی قیمتها را کنترل کند و اجازه افزایش قیمت را ندهد . و از طرفی برای اینکه شوک وارد نشود و تشنج ایجاد نگردد باید بسیار شفاف و محکم دو ماه قبل قیمت واقعی بنزین را اعلام کند و در رسانه ها فواید قطع یارانه بنزین را برای مردم تشریح نماید و مبلغی را نیز که از برداشتن یارانه بنزین بدست میآید به حساب هر فرد واریز شود . با این کار مسأله بنزین برای همیشه حل میشود و کارت بنزین و هزینه های دیگر که برای کنترل مصرف بنزین ، دولت هزینه میکند برداشته میشود و خود بخود ، این قیمت آزاد و واقعی بنزین است که مصرف بنزین را کنترل میکند . بنزیل لیتری ۳۰۰۰۰ تومان هر دارنده خودرو هر چقدر میخواهد مصرف کند و جای نگرانی نیست ، چون دیگر از جیب مردم ایران پرداخت نمی‌شود .

    • ناشناس

      توکه میگی بنزین لیتری 30تومن بشه،یه مثال برات میزنم،میگی یکی نمیتونه بره مسافرت بالافرض که بتونه بره الان یه شمال بخواد بره با حدود 5تومن می‌تونه بره تفریح اون موقع که گرون بشه بنزین همین بدبختا که نمیتونن برن اونجا باید خوابشو ببینند و متر از 20تومن براش آب نمیخوره و کرایه ها بالا تر میرن و الان کرایه تاکسی ها کورسی 5هزارتومنه اونجا کورسی50تومن باید بده

  • ناشناس

    حالا که شما بنزین روجهانی حساب میکنید دست مزدوحقوقهاروهم جهانی کنید

  • ناشناس

    خوب من ماشین دار بخوام از کسی بنزین بخرم سی هزارتومن هر لیتر اونوقت طرف بخواد سوار ماشین بشه به عنوان مسافر انوقت کرایه مثلا از شهریار تا آزادی بوده بیست پنج با لیتری سه هزار تومن انوقت کرایه همین مسیر به بنزین سی هزار تومن میشه دویست تومن پس کسی که بنزین به من فروخته این وسط چیزی توجیبش نرفته دلتون خوش نباشه که ماشین ندارین راحتین بنزین میفروشین عشق میکنین که ما داریم برد میکنیم تاکسی ام همیشه نیست بلخره باید سوار ماشین شخصی بشی برادر آقا این یکی از بدبختیا ماست حالا بدبختی‌های گنده تر م پیش میاد که جبرانش کار اینا نیست اعداد الکی هست دوستان حساب رسی نکردم پس مفهوم بچسب

  • اگر میخواهید واقعا عدالت اجرا شود ، باید بنزین را به قیمت واقعی تمام شده به خودروها ترانه دهید ، هر چقدر که هست ، لیتری ۲۰۰۰۰ ت یا ۳۰۰۰۰ ت ، و یارانه آن را به تمام مردم ایران به هر کد ملی بپردازید و الیافی آن را خرج گسترش حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس . راه و راه آهن ، ساخت پالایشگاه و مراکز صنعتی ، که موجب ارزش افزوده و اشتغال زایی میشود کنید . یک با برای همیشه این زخم کهنه را از ریشه درمان کنید و از سوی استفاده مالی و تبلیغاتی و تشنج افروزی ، جلو گیری کنید . البته باید بازار کالاهای و کرایه تاکسی‌ها کنترل شود تا به بهانه لغو یارانه بنزین ، گرانی ایجاد نکنند و ضمنا باید یک شبه اعلام نکنند و فردا اجرا کنند و شک به مردم وارد کنند و حداقل باید دو ماه قبل اعلام قیمت نمایند .

    • سید عباس سین

      خسروی جان ، حذف ارز ۴۲۰۰ تومنی که یادته ؟ دیدی چه بلایی سر اقتصاد آورد ؟ بقران با این کارا عدالت برقرار نمیشه . گفتن با حذف ارز ۴۲۰۰ رانت از بین می‌ره با درآمدش راه درست میکنیم کارخونه می‌زنیم اما در عمل غیر این شد .دیدی که هیچ خیری جز تورم افسارگسیخته نصیب مون نشد .

  • ناشناس

    چراجرات شفاف سخن گفتن نداریدچراهرثانیه بهانه می تراشیدشمامی خواهیدبابی راگران کنیدازتشنج جامعه وحشت داریدوعده های دولت هنوز درست نشده داریدجای دیگرراخراب بکنید

  • خراسانی فر

    سلام ، متاسفانه هر گونه دستکاری در توضیع بنزین اولا باعث گرانی کلیه نیازهای روزانه مردم بخاطر بالا رفتن کرایه بار و در نتیجه تورم بیشتر میشود دوما به بهانه رساندن سهمیه به کسانی که خودرو ندارند باز رانتخواری زیاد میشود و .

  • اول ، آخرش بنزیین گرون میشه ، فقط قیمت رو‌اعلام کنید .

  • اولا نباید قیمت بنزین را با قیمت جهانی مقایسه نمود چون آنها حقوقشان دلاری وحداقل یک کارگر هشت دلار در ساعت حقوق داردکه اگر هفته ای چهلو چهار ساعت کارکند ونه بیشترمیشود۷÷۴۴ #۶/۳ساعت در روز×۳۰میشود۱۸۹ساعت در ماه ×۸دلار میشود۱۵۱۲ دلار درماه ولی یک کار گر ایرانی تقریبا صدوپنجاه دلار حقوق داردپس لطفا قیمت های جهانی را با ایران مقایسه نفرمایید که با مزایای دیگر در خارج از ایران حقوقشان بیشتر هم هست
    ثانیا بنزین حق همه هست وباید به همه داده شود ولی آیا کرایه تاکسی با نرخ بنزین آزاد محاسبه می‌شود یا با بنزین عمومی پس اگر آنها سوخت نمی‌گیرند از لوازم با سوخت هزاروپانصد تومانی استفاده می‌کنند پس لطفا کرایه هها را به حد جهانی برسانید ووجهش را بین مردم تقسیم کنید تا به قشری که سوخت مصرف می‌کنند هم اجحاف نشودپس نتیجه میگیریم اینها همه بهانه‌ای برای گران کردن سوخت وجلوگیری از مصرف سوخت غیر متعادل است نه چیزی دیگر

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید