مارس C300 با طراحی فضایی در ایران+قیمت | معرفی مارس C300 با مشخصات فنی

مارس C300 کراس اوور چینی جدید بازار، توسط شرکت تازه تأسیس آرشام موتور روانه بازار خواهد شد. مارس C300 نام ایرانیزه‌ی دانگ فنگ آئولوس AX7 است که احتمالا در نمایشگاه خودروی شیراز از آن رونمایی می‌شود.


شرکت نوپایی با نام آرشام موتور صنعت قصد دارد تا کراس اوور دانگ فنگ آئولوس AX7 را با برند ایرانیزه مارس C300 به صورت وارداتی روانه بازار کند. در ابتدا مدل C300 و در ادامه مدل فولتر C300 پرو (احتمالا به صورت مونتاژی) عرضه می‌شود.

کراس اوور مارس C300 با ظاهری متعادل و اسپرت در رده ابعادی خودروهایی مثل لاماری ایما است. دانگ فنگ در زیر برند آئولوس خود سعی کرده در بحث ساختارهای فنی و مهندسی، تجربه‌های گسترده خود از شراکت با اروپایی‌ها را گردآوری کند؛ از این رو توانسته آمارهای فروش خوبی را برای مدل‌های این زیر برند ثبت کند.

پیشرانه توربو GDI مارس، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که این توان از طریق جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این پیشرانه دقیقا همان مدلی است که بر روی شاین مکس بنزینی ایران خودرو نیز نصب شده؛ در بررسی پدال از شاین مکس، مجموعه موتور و گیربکس هماهنگ و چالاک ارزیابی شد، البته که مارس اندکی سنگین‌تر از شاین است.

از امکانات ایمنی و رفاهی مشترک بین مارس C300 و C300 پرو می توان به ۴ ایربگ ایمنی، کروز کنترل تطبیقی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، مالتی مدیا و کلاستر دیجیتالی، سنسور نور، پاور ویندوز، سقف پانورامیک، تنظیم برقی صندلی‌ راننده و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

هنوز قیمتی برای این خودرو اعلام نشده اما با توجه به وضعیت آپشنی مدل پایه انتظار می‌رود این خودرو در محدوده قیمتی ۱.۵ میلیارد تومان عرضه شود.

برند Aeulus (آئولوس) یکی از زیرمجموعه های نسبتا جدید گروه خودروسازی دانگ فنگ است که در ابتدا با هدف تولید محصولات رقابتی تاسیس شد. اما رفته رفته میزان استقبال خریداران از این برند کم شد و به برندی نه چندان شناخته شده تبدیل شد. یکی از محصولات این برند آئولوس AX7 است که از سال 2014 در قامت یک کراس اوور سایز متوسط به بازار داخلی چین معرفی و عرضه شد. نسل اول این محصول از سال 2014 تا 2018 روی خط تولید قرار داشت که در ابتدا استقبال خوبی از آن صورت گرفت. اما با گذشت زمان از این استقابل کاسته شد و آمار فروش این محصول از 64 هزار دستگاه در سال 2015 به 17 هزار دستگاه در سال 2022 کاهش پیدا کرد. حتی معرفی نسل جدید این خودرو هم نتوانست مانع این شکست شود و آمار فروش را ارتقا بخشد. نسخه MACH EDITION آخرین ورژن از این کراس اوور چینی است که قرار است به زودی توسط شرکت تازه تاسیس و نوپای آرشام موتور صنعت تحت عنوان مارس C300 راهی بازار ایران شود.

این خودرو در رده خودروهای کراس اوور کامپکت قرار می گیرد. نسخه جدیدآئولوس AX7 در سپتامبر سال 2021 با چهار مدل عرضه شد و محدوده قیمت رسمی آن 95 هزار و 900 تا 129 هزار 900 یوان است. نسخه Mach از آئولوس AX7 نیز گروه مصرف کننده جوان اصلی را هدف قرار می دهد. این نسخه از جلوپنجره دیجیتال شش ضلعی بزرگی با دکوراسیون کروم داخلی برخوردار است که تأثیر بصری نسبتا مناسبی دارد.

همان طور که بخش طراحی ظاهری اشاره شد، از آنجایی که طراحی این خودرو به سال 2018 باز می گردد، فضای کابین آن هم چندان جدید و مدرن به نظر نمی رسد. با ورود به کابین مارس C300 در همان نگاه نخست توجه به داشبورد و طراحی نامتعارف آن جلب می شود. جایی که یک نمایشگر لمسی 12.3 اینچی در مرکز آن خودنمایی می کند و دریچه های ورودی هوا به کابین با فرمی کشیده و بزرگ در قسمت بالایی داشبورد قرار گرفته است. این طرح مشابه با سایر خودروهای چینی یک نسل قبل است. چرا که طی این سال ها کابین آئولوس AX7 دستخوش تغییر نشده و با همان ظاهر قدیمی به دست مشتریان رسیده است. با توجه به ابعاد بدنه و فاصله بین دو محور 2715 میلی متری، فضای کابین چندان بزرگ و جادار نیست. اما با این وجود می توان گفت که برای کاربری و استفاده روزانه، خودرویی مناسب برای خانواده است.

البته این زبان طراحی قدیمی چندان هم بد نشده است، چرا که امروزه بسیاری از خودروسازان چینی با حذف دکمه های فیزیکی سعی بر این دارند تا نمای داحل کابین محصولات خود را مدرن و فراتر از زمان نشان دهند. اما در مارس C300 خبری از این موضوع نبوده و برای کنترل سیستم تهویه هوای کابین و برخی دیگر از تجهیزات خودرو از کنترلرهای فیزیکی استفاده شده است. فرمان دی کات، تریم داحلی چرمی دو رنگ، تریم داخلی طرح کربن و … از ویژگی های بارز در طراحی فضای داخل هستند. همچنین استفاده از خطوط قرمز و تریم دو رنگ قرمز و مشکی در داخل کابین نیز از دیگر ویژگی های این خودرو است. اما باید به این نکته توجه کرد که حجم بالای رنگ قرمز در داخل کابین و نمای ظاهری این خودرو ممکن است در درازمدت چندان خوشایند به نظر نرسد.

همان طور که ابتدای مقاله اشاره شد، مارس C300 یا همان آئولوس AX7 در سال 2018 به صورت رسمی معرفی شده و طی این سال‌ها دو فیس لیفت نه چندان جذاب را تجربه کرده است.بنابراین با خودرویی سر و کار داریم که به لحاظ طراحی چندان مدرن نیست و از زبان طراحی از مد افتاده ای برخوردار است. هر چند که در نسخه MACH سعی شده نظر مخاطبان جوان را جلب کند. از نظر ابعاد بدنه، مارس C300 دارای طول، عرض و ارتفاع 4660/1880/1690 (1680) میلی متر و فاصله محوری 2715 میلی متر است که در رده کراس اوورهای سایز متوسط بازار قرار دارد. استفاده از حطوط قرمز رنگ در بخش های مختلف بدنه به منظور اسپرت تر نشان دادن این خودرو ما را یاد فونیکس FX یا همان چری اومودا 5 می اندازد. در نمای جلوی این خودرو با چهره ای نه چندان جدید مواجه هستیم که با استفاده از یک جلوپنجره بزرگ کرومی و چراغ های باریک کشیده رقم خورده است.

در نمای جانبی پیچیدگی خاصی روی پروفیل های بدنه مشاهده نمی شود که طراحان دانگ فنگ برای جذاب تر کردن این بخش، یک نوار قرمز رنگ را به قسمت زیرین درها اضافه کرده اند که البته این موضوع برای برخی از علاقه مندان چندان خوشایند به نظر نمی رسد. نوار کرومی دور شیشه های جانبی و رینگ های تراش خورده آلومینومی در این خودرو سعی دارند نمایی لوکس تر از این کراس اوور چینی را به نمایش بگذارند. در نمای عقب نیز به رسم بسیاری از خودروسازان چینی، چراغ‌های به هم پیوسته را مشاهده می کنیم که با یک لاین نوری به یکدیگر متصل شده اند. همچنین دیفیوزر پلاستیکی حجیم در قسمت زیرین سپر نیز که با لاین قرمز دیزاین شده، نمایی جذاب تر را به مارس C300 داده است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید